bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۵ - ۰۴ آبان ۱۳۹۴
یک ماه و چند روز از آغاز به کار مدارس گذشته است و این در حالی است که به‌تازگی شایعاتی مبنی بر شیوع شپش در مدارس شنیده می‌شود. با معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش بوشهر گفت‌وگو کردیم...
بامداجنوب- هدی خرم آبادی: یک ماه و چند روز از آغاز به کار مدارس گذشته است و این در حالی است که به‌تازگی شایعاتی مبنی بر شیوع شپش در مدارس شنیده می‌شود. به همین منظور با معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش بوشهر گفت‌وگو کردیم و نظر او را در این باره جویا شدیم. 

حسن قلندری درباره مساله شیوع شپش در مدارس به بامداد جنوب گفت: در حال حاضر درباره شیوع شپش در مدارس بزرگ‌نمایی می‌شود و واقعیت همه آن نیست. قلندری با بیان این‌که در این زمینه تبلیغات بسیار فراتر از واقعیت صورت گرفته، تصریح کرد: این امر استرس و دلهره والدین را بیش از پیش می‌کند و نگرانی‌های فراوانی برای آنها ایجاد می‌کند. 
وی با بیان این‌که شپش طبقه اجتماعی نمی‌شناسد، یادآور شد: به هر حال ما در این خصوص با دانشگاه علوم‌پزشکی تفاهمنامه داریم و با کمک خانه‌های بهداشت، دانشگاه علوم‌پزشکی و خود والدین به این مساله رسیدگی می‌کنیم. 

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش بوشهر در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چه راهکار مناسبی برای این مورد وجود دارد، افزود: گاهی مشاهده شده که والدین در برخورد با این موضوع بسیار ناشیانه عمل می‌کنند که لازم است آموزش‌های لازم به پدر و مادرها داده شود و آنها بدانند که شپش یک امر کاملا طبیعی است و نیازیبه پنهان کردن آن ندارند بلکه باید به شیوه‌ای صحیح با آن برخورد و برای درمان آن اقدام کرد. 

قلندری در ادامه تاکید کرد: مربیان بهداشت در همین خصوص مکلف هستند که به‌صورت روزانه وضعیت بهداشت و سلامت دانش‌آموزان را رصد و به خانواده‌ها هم اطلاع‌رسانی کنند. 
وی با بیان این‌که به دانش‌آموزان یاد شده شامپویی داه می‌شود که پس از دو هفته استفاده سلامت موی خود را به دست می‌آورند، گفت: در وهله اول نظافت حرف نخست را برای پیشگیری می‌زند.

در همین راستا، عبدالمحمد خواجه‌ئیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر روز گذشته در جمع مدیران مدارس بوشهر گفت: رعایت مسائل بهداشتی در مدارس یک ضرورت است و دانش‌آموزان می‌توانند با مسائل مهم بهداشتی آَشنایی بهتری پیدا کنند.
وی با اشاره به برنامه‌های بهداشتی در مدارس استان بوشهر به اجرای طرح مبارزه با آلودگی شپش در مدارس اشاره و تصریح کرد: جداسازی و یا تعطیلی کلاس درس در مدارس به‌علت آلودگی به شپش توصیه نمی‌شود، چون شپش سر، عفونت و بیماری نیست، بنابراین جداسازی و یا تعطیلی کلاس درس در مدارس توصیه نمی‌شود.

وی تاکید کرد: در مواقع بروز آلودگی به شپش سر در مدارس، از تعطیلی و سم‌پاشی سطوح و دیوار خودداری شود، چون نه‌تنها اقدام موثر و علمی در کنترل آلودگی نبوده بلکه امکان دارد پیامدهای نامطلوبی برای سلامت دانش‌آموزان داشته باشد.‌
معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی بوشهر با تاکید بر اهمیت همکاری اولیای دانش‌آموزان در کنترل و پیشگیری از گسترش آلودگی شپش در مدارس و حتی خانواده بیان داشت: اگر کودک شما مبتلابه شپش شد بدانید که بدترین اتفاق عالم برای او رخ نداده است و مهم‌ترین نکته آن است که در این خصوص والدین ترس به خود راه ندهند، هر چند شپش اگر برای مدتی بدون درمان بماند می‌تواند مشکلاتی برای سلامتی فرد و دیگران ایجاد کند.

وی تصریح کرد: انتقال شپش سر به‌طور عمده بر اثر تماس مستقیمو یا استفاده از وسایل مشترک نظیر حوله، شانه، برس سر، کلاه، روسری، بالش، لباس‌های خواب و نیز قرار دادن اشیای آلوده روی یکدیگر و همچنین به‌وسیله صندلی‌ سالن‌ اجتماعات، وسائل نقلیه عمومی، کمد‌های لباس، حمام‌های عمومی و استخرها و ... انجام می‌شود.
خواجه‌ئیان افزود: استحمام مرتب و منظم، شانه کردن موهای سر در روز به‌دفعات مختلف، تمیز کردن و شستشوی منظم برس و شانه و لباس‌ها، روسری و کلاه و دیگر وسایل شخصی از اصول مهم پیشگیری از شپش است.

به گزارش پزشک‌آنلاین، دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده، رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی شپش سر گفت: يك مشكل شايع است. شپش‌ها حشرات انگلي كوچك و خاكستري رنگي هستند كه روي پوست سر انسان زندگي مي‌كنند. طول بدن يك شپش بالغ حدود 3-1 ميلي‌متر است. اين حشرات توانايي پرواز يا جهيدن يا نفوذ به درون پوست سر را ندارند ولي شش پاي آنها كاملا براي چسبيدن به موها تكامل يافته است. وجود شپش سر دليل بر رعایت نکردن نظافت نيست. هر كسي ممكن است به شپش سر مبتلا شود، فقير يا غني. تميز يا كثيف ولي در بچه‌هاي بين 4 تا 11 سال بيشترين شيوع ديده مي‌شود و در دختران بيش از پسران است، همچنين در سن شروع مدرسه نير شايع‌تر است. شپش سر معمولا به شكل فرد به فرد و با تماس سر افراد سرايت پيدا مي‌كند. حدود 30 ثانيه طول مي‌كشد كه يك شپش از يك سر به سر ديگر انتقال پيدا كند. سرايت از راه‌های ديگر شيوع كمتري دارد مثل كلاه، شانه يا بالش. به هر حال شپش سر از حيوانات قابل سرايت نيست. علامت اين عارضه، خارش شديد و بدون علت سر است كه بر اثر خارش شديد گاهي اوقات ممكن است عفونت پوستي و زرد زخم ناحيه پشت سر و پشت گوش هم ايجاد شود.

آنچه بدیهی است آن است که لزوم اطلاع‌رسانی و آموزش در همه امور حرف نخست را می‌زند و از همین رو ضروری است که نگاه‌ها به آموزش و پرورش خاص شود. مساله شیوع شپش هر چند که اهمیت بسیاری دارد اما با برخورد نامناسب تنها استرس و اضطراب هم به والدین و هم به دانش‌آموزان وارد می‌شود که به نوبه خود بر سلامت روحو روان و فرایند تحصیل دانش‌آموزان تاثیر سوء می‌گذارد. 

برچسب ها: جامعه ، شپش ، مدارس
نام:
ایمیل:
* نظر: