bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۷ - ۱۱ آبان ۱۳۹۴
به جز آهو که گونه معرف و شاخص این منطقه است، انواع دیگری از پستانداران بویژه روباه، شغال، گراز، کفتار و گرگ نیز به وفور در منطقه حفاظت شده مند به چشم می خورند.


 مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: نتایج سرشماری آهوان در منطقه حفاظت شده مند این استان بیانگر افزایش 50 درصدی جمعیت این گونه شاخص دراین منطقه است.

 
به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، حسین دلشب افزود: عملیات سرشماری آهوان منطقه حفاظت شده مند درهفته اول آبان، با حضور 40 نفر از کارشناسان و ماموران اجرایی این اداره کل و واحدهای تابعه با مشارکت همیاران و دوستداران محیط زیست انجام گرفت.

وی اضافه کرد: منطقه حفاظت شده مند با وسعت 32 هزارو 985 هکتار و دو اکوسیستم آبی و خشکی، در کنار بخش بردخون از توابع شهرستان دیر، در180کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر قرار دارد.

دلشب ادامه داد: این منطقه از گذشته دور یکی از زیستگاه های مهم آهو بوده و در دسته های کوچک و بزرگ، جذابیت طبیعت این منطقه را دو چندان کرده است.

وی یادآورشد: در سرشماری أخیر یکهزارو 400 رأس آهو در این منطقه شمارش شد که این تعداد نسبت به سال قبل رشد چشمگیر 50 درصدی نشان می دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: این زیستگاه، جلگه ای کویری است و دارای زمستانی به نسبت خشک و تابستانی گرم است که جزیره مهم و زیبای خان نیز در محدوده آن قرار دارد و با پارک ملی دیر نخیلو با تنوع بالای پرندگان نیز مجاور است.

وی ضمن درخواست از مردم بخش بردخون بر ای مشارکت و همکاری بیشتر با محیط زیست در پاسداشت از این گونه مهم استان بوشهر اظهارکرد: به جز معضل خشکسالی که در چند سال اخیر گریبانگیر زیستگاههای استان شده است، تغییر کاربری زمین، افزایش اراضی زراعی و محدودیت این زیستگاه به عنوان مشکلات پیش روی مدیریت آهوان این منطقه است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اظهارکرد: افزایش جمعیت آهوان منطقه حفاظت شده مند ناشی از پشتکار و تلاش شبانه روزی مسئول و پرسنل اجرایی این منطقه در حفاظت و صیانت از این این میراث طبیعی استان است که جای تشکر و قدردانی دارد.

رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: پوشش مناسب گیاهی از جمله ساریکورینا، گز، کهورپاکستانی، کنار و ساحلی بودن منطقه حفاظت شده مند امکان زیست و مهاجرت انواع پرندگان، آبزیان، خزندگان و پستانداران را فراهم کرده است و رودخانه زیبای مند پرآب ترین رودخانه استان بوشهر نیزدر محدوده داخلی مرز این منطقه قرار دارد.

درویشی افزود: به جز آهو که گونه معرف و شاخص این منطقه است، انواع دیگری از پستانداران بویژه روباه، شغال، گراز، کفتار و گرگ نیز به وفور در منطقه حفاظت شده مند به چشم می خورند.

وی ادامه داد: همچنین گونه های مختلف پرندگان بیش از هر چیز دیگری حیات وحش منطقه مند را منحصر به فرد کرده است، طوری که گونه هایی از قبیل باکلان، اگرت ساحلی، فلامینگو، درنا، چکاوک، ماهی خورک، زنبورخوار، پرستوی دریایی این منطقه را مملو از آوازهای شور انگیز خود کرده اند.
برچسب ها: آهو ، مند ، حفاظت شده
نام:
ایمیل:
* نظر: