bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۸۱۵
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۴ - ۲۰ آبان ۱۳۹۴
جالب این که این روزها پشت چراغ‌های قرمز شهر نیز امنیت سابق برقرار نبوده و هر راننده‌ای با رسیدن به این چراغ‌ها واهمه دارد که نکند ناگهان یکی از این متکدیان به خودرویش برخورد کرده و دردسرهایی برایش فراهم شود.
علی پورتنگستانی: یکی از آسیب‌های اجتماعی مهمی که امروز به وفور یافت می‌شود، پدیده تکدی‌گری است که هر روز شکل تازه‌ای به خود می‌گیرد و شاهد رواج یافتن آن در ابعاد گوناگون در استان‌های مختلف کشور هستیم.
هر چند که تکدی‌گری در کشورهای مختلف و در بین افراد با ادیان و سنت‌های گوناگون رواج دارد ولی در‌خواست کمک از دیگران در کشورهای اسلامی و از جمله ایران به علت سفارشات اسلام، رواج بیشتری دارد.

ازدیاد متکدیان غیرمستحق در سال‌های اخیر باعث شده است تا دید مردم نسبت به همه متکدیان تغییر کند و دیگر تشخیص متکدیان دروغین و نیازمندان واقعی بسیار سخت شده است.
این روزها با تردد از هر خیابانی در بوشهر به‌خصوص مراکز عمومی مانند بانک‌ها، پمپ بنزین‌ها، مراکز خرید و پشت چراغ‌های قرمز به متکدیان زن، دختر و پسری برمی‌خوریم که چهره زشت و نازیبایی به این مکان‌ها می‌دهند.
این متکدیان که به نظر می‌رسد اکثریت آنها از افغانستان و پاکستان به بوشهر منتقل شده باشند، با بدترین وضعیت ظاهری در مقابل زنان و مردان و گاه دختران و پسران بوشهری ظاهر شده و از آنان تقاضای پول می‌کنند.

جالب این که این روزها پشت چراغ‌های قرمز شهر نیز امنیت سابق برقرار نبوده و هر راننده‌ای با رسیدن به این چراغ‌ها واهمه دارد که نکند ناگهان یکی از این متکدیان به خودرویش برخورد کرده و دردسرهایی برایش فراهم شود.
هر از چند گاهی هم در پی اعتراضات مردمی از مزاحمت‌هایی که این متکدیان برای آنان فراهم می‌کنند، شهرداری با همکاری نیروی انتظامی نسبت به جمع‌آوری آنان اقدام می‌کند اما دیری نمی‌پاید که باز شاهد جولان این متکدیان در سطح شهر و مزاحمت‌های بعدی برای شهروندان بوشهری هستیم.
البته این پدیده زشت در نیمه دوم سال به‌دلیل بهبود شرایط آب و هوایی در مرکز استان بیشتر شده و گفته می‌شود افرادی سودجو و فرصت‌طلب با انتقال این متکدیان به بوشهر پول‌های هنگفتی به جیب می‌زنند.

تعامل اندک دستگاه‌های اجرائی با یکدیگر
هرچندی پیش از این، بامداد جنوب گزارشی در همین مورد تهیه کرده بود اما برای بررسی دوباره، سراغ بخشدار بوشهر رفتیم تا دیدگاه او را در این زمینه جویا شویم.
بخشدار بوشهر در گفت‌وگو با ما گفت: متاسفانه به نظر می‌رسد تعامل بین بخشی برای جمع‌آوری و اخراج دائم این متکدیان از استان اندک بوده و با انجام طرح‌های ضربتی و مقطعی نمی‌توان این پدیده زشت اجتماعی را ریشه‌کن کرد.

مریم قربانی در ادامه گفت: با نگاهی بر سخنان مسوولان دستگاه‌های مختلف مشاهده می‌شود، شهرداری با کمک نیروی انتظامی وظیفه جمع‌آوری، بهزیستی وظیفه نگهداری چند‌روزه و سپس اداره اتباع خارجی استانداری وظیفه اخراج آنان را برعهده دارند اما ظاهرا پس از اخراج این افراد از استان دوباره این متکدیان تا مرز نرسیده به استان باز‌می‌گردند و این موضوع تلخ نشان می‌دهد، فرصت‌طلبان و سودجویانی هستند که با استفاده از شگردهای خاص آنان را به استان بازمی‌گردانند.

وی افزود: در حقیقت کارگروه متشکل از فرمانداری، شهرداری، نیروی انتظامی، بهزیستی، اتباع خارجه و چند دستگاه دیگر سال‌هاست که درگیر ناهنجاری اجتماعی تکدی‌گری به خصوص متکدیان افغانی و پاکستانی بوده و به نظر می‌رسد در این مهم سودجویان و فرصت‌طلبان فرسنگ‌ها از دستگاه‌های اجرائی استان جلوتر باشند.
وی یادآاورد شد: البته در آخرین جلسه که در فرمانداری شهر بوشهر برگزار شد، قرار بر این شد متکدیانی به کشور یا شهر خود فرستاده شد دوباره به بوشهر برمی‌گردند، باز هم به شهر خود فرستاده شوند و این عمل تا جایی ادامه پیدا می‌کند که دیگر این متکدیان به بوشهر برنگردند.

خطراتی که رانندگان را تهدید می‌کند
یکی از تاکسی‌داران شهر بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب در این مورد گفت: چهره‌ای زشت و همچنین انواع مختلف بیماری‌ها به‌واسطه حضور این متکدیان در نقاط مختلف شهر ایجاد شده است و به خطراتی برمی‌خوریم که آنان برای خودروهای در حال تردد ایجاد می‌کنند.
محمد امیری در ادامه یادآور شد: وقتی به وضعیت چهاراه‌های بوشهر نگاه می‌کنید، متوجه خواهید شد این متکدیان حتی در زمان سبز شدن چراغ‌ها نیز در بین خودروها حضور دارند که این موضوع می‌تواند منجر به برخورد خودروها با یکدیگر یا تصادف اتومبیل‌ها با آنان شده که باعث به‌وجود آمدن دردسر برای شهروندان بوشهری می‌شود.
بنابراین به نظر می‌رسد برای ریشکند کردن تکدی‌گری به‌خصوص نوع پاکستانی و افغانی آن می‌بایست از طریق برخورد با سو‌استفاده‌کنندگان و فرصت‌ طلبین ایرانی اقدام کرد و می‌بایست در وهله اول مقر اصلی آنان را تخریب و برای همیشه از هجوم این‌گونه متکدیان به بوشهر جلوگیری کرد.

لزوم تعامل مردم با مسوولان در برخورد با پدیده زشت تکدی‌گری 
بخشدار بوشهر در ادامه سخنان خود با بیان این‌که در این بین اما مردم بوشهر نیز وظایفی دارند که اگر به آنها عمل کنند، می‌توانند در راستای اخراج این‌گونه متکدیان فرصت‌طلب و سودجو به دستگاه‌‌های استان کمک کنند، تصریح کرد: بوشهری‌ها که از گذشته تاکنون به‌عنوان مردمی خونگرم و دلسوز مشهور بوده و همیشه در انجام کارهای خیر پیشرو بودند، متاسفانه با مشاهده صحنه‌های زشت و ناراحت‌کننده‌ای که برخی از این متکدیان انجام می‌دهند، احساساتی شده و به همین دلیل دست به جیب کرده و به آنان کمک می‌کنند. همین موضوع مشکلات را مضاعف کرده و فرصت‌طلبان و سودجویان را برآن داشته تا از این دل‌رحمی و انسان‌دوستی بوشهری‌ها سوء‌استفاده کرده و هر روز بر تعداد متکدیان این شهر بیفزایند، بنابراین بهتر است مردم بوشهر در برخورد با آنان از کمک به این افراد خودداری کرده تا جایی برای تکدیگری این افراد فرصت‌طلب در بوشهر نباشد.

قربانی در پایان یادآور شد: همچنین همکاری مردم با نیروی انتظامی در معرفی آنان به ماموران می‌تواند در ناامن کردن محیط برای این‌گونه متکدیان و در نتیجه پاکسازی و ریشه‌کن کردن این ناهنجاری اجتماعی مثمرثمر باشد.
بدیهی است هرگونه کمک مردم به این‌گونه افراد و ازدیاد آنان در شهر علاوه بر مشکلاتی که در خیابان‌ها و معابر از نظر ظاهری ایجاد می‌کنند، معضلاتی نیز از لحاظ اشاعه انواع بیماری‌ها دامنگیر شهروندان می‌شود که بسیار خطرناک بوده و ممکن است سلامت استان را به مخاطره بیندازد.
شایسته است تمامی مردم بوشهر از شهروندان گرفته تا دستگاه‌های مرتبط با موضوع در تعامل و همکاری با یکدیگر در راستای ریشه‌کن کردن این پدیده زشت اجتماعی گام برداشته و نگذارند فرزندان و کودکان بوشهری هر روز در کوچه و خیابان شاهد ترویج این‌گونه ناهنجاری‌ها باشند.

نام:
ایمیل:
* نظر: