bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۸ - ۲۶ آبان ۱۳۹۴
مدیر حج و زیارت در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
در حالی که راهیان سرزمین نینوا از همه جای کشور با پای پیاده حرکت کرده‌اند، آنچه در سرزمین منی و حج ایراهیمی روی داد، باعث ترس آنها شده که مبادا در این مسیر نیز باز هم مردم قربانی دشمنی وهابیون شوند.
بامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی:
جاده و اسب مهیاست بیا تا برویم
کربلا منتظر ماست بیا تا برویم
ایستاده است به تفسیر قیامت زینب
آن سوی واقعه پیداست بیا تا برویم
زمان چندانی تا اربعین حسینی نمانده است و به‌مانند سال‌های گذشته عاشقان امام حسین (ع) برای عرض ارادت خود به ساحت آن امام همام و یاران باوفایش، باز هم با پای پیاده عازم عراق هستند. سرزمینی که در آن تلخ‌ترین حوادث برای شیعیان روی داده و همچنان هم میدان جنگ حق و باطل است.

در حالی که راهیان سرزمین نینوا از همه جای کشور با پای پیاده حرکت کرده‌اند، آنچه در سرزمین منی و حج ایراهیمی روی داد، باعث ترس آنها شده که مبادا در این مسیر نیز باز هم مردم قربانی دشمنی وهابیون شوند. از استان بوشهر نیز به‌مانند همه جای ایران و جهان تشیع، مردم در قالب کاروان‌های مختلف خود را به نقاط مرزی می‌رسانند تا وارد عراق شوند. 

برای درک بهتر از شرایط موجود و پیش‌بینی‌ها در مورد اعزام زائران، مدیر حج و زیارت استان گفت‌وگو کردیم. عبدالرسول رنجبر در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه شرایطی برای اعزام زائران به کربلا در نظر گرفته شده، تصریح کرد: طبق تصمیم سازمان حج و زیارت کشور، افراد متقاضی با مراجعه به سامانه سماح اقدام به ثبت نام می‌کنند و پس از ثبت نام به دفاتر کارگزاری مراجعه کرده و مبلغ دلاری و ریالی مورد نظر را پرداخت کرده و مدارک خود را تحویل می‌دهند. 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که مهلت ثبت‌نام در چه تاریخی به پایان می‌رسد، افزود: ثبت‌نام تا چهارم آذرماه ادامه دارد و عراق تا ششم همین ماه روادید صادر می‌کند. حال بنابر تشخیص سازمان حج و زیارت ممکن است این زمان تمدید شود. همچنین آخرین فرصت ثبت‌نام متقاضیان در سامانه سماح ساعت 20:00روز چهارشنبه 4/09/94 است و متقاضیان لازم است مدارک مورد نیاز را حداکثر تا پایان وقت اداری روز پنجشنبه 5/09/94 به دفاتر خدمات زیارتی تحویل دهند.

مدیر حج و زیارت استان با بیان این‌که گروه‌های پنج نفر به بالا به‌صورت گروهی و زیر پنج نفر به‌صورت انفرادی محسوب می‌شوند، یادآور شد: متقاضیان در همان سامانه سماح تاریخ اعزام خود را مشخص می‌کنند و مدارک لازم برای گرفتن روادید گروهی شامل یک نسخه کپی از صفحه اول گذرنامه، یک قطعه عکس رنگی 4×3 پشت زمینه سفید و مبلغ 30 دلار برای صدور روادید و 10هزار تومان به ازای هر نفر است و مدارک لازم برای گرفتن روادید انفرادی شامل اصل گذرنامه، دو قطعه عکس رنگی 4×3 پشت زمینه سفید و مبلغ 40 دلار برای صدور روادید و 10هزار تومان برای هر نفر می‌شود. 

رنجبر به نقل از مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت تاکید کرد: در ایام اربعین تمامی زائرانی که قصد زیارت دارند، باید گذرنامه خود را به‌همراه داشته باشند که البته گذرنامه آنها باید تا پایان سال 94 اعتبار داشته باشد که برای تمامی آنها نیز روادید صادر می‌شود.
به گفته وی، این موضوع به‌دلیل جلوگیری از بی‌نظمی و ارائه خدمات اسکان، تغذیه و حمل و نقل بهتر به زائران و با هماهنگی با دولت عراق صورت می‌گیرد. رنجبر در ادامه با بیان این‌که هیچ‌گونه مشکل امنیتی در این زمینه وجود ندارد، گفت: سه مرز شلمچه، چزابه و مهران در امنیت کامل هستند. 

وی با بیان این‌که مدت اقامت با روادید اربعین حداکثر 15 روز است، تصریح کرد: ضروری است همه متقاضیان پس از ثبت نام، نسبت به تحویل مدارک خود در اسرع وقت اقدام کنند، چراکه زمان زیادی وجود ندارد. مدیر حج و زیارت همچنین از متقاضیان خواست به توصیه‌های پزشکی، نظامی و امنیتی مسوولان امر بیش از پیش توجه کنند و وسایل مورد نیاز برای سفر را به‌همراه داشته باشند. 

مدیر حج و زیارت استان در خصوص حادثه ناگوار و دلخراش مکه یادآور شد: شرایط برای اعزام زائران به کربلای معلا مهیاست و هیچ مشکلی در این راستا وجود ندارد. 
این در حالی است که به گزارش تسنیم پیش از این، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفته بود: صدور روادید اربعین، تنها براساس ثبت نام در سامانه «سماح» است. حسین پلارک تصریح کرده بود که صدور روادید در ایام اربعین بحثی بسیار جدی است و با توجه به این‌که سال گذشته دشمن غافلگیر شد، احتمال این¬که امسال بخواهند سوء استفاده کنند، زیاد است.

وی تاکید می‌کند: بنابراین متقاضیان سفر به عتبات در ایام اربعین حتما در سامانه سماح ثبت نام کنند، چراکه براساس میزان ثبت نام صورت گرفته در این سامانه برای زائران روادید صادر می‌شود. امسال مانند سال گذشته نخواهد بود که زائران به مرزها هجوم بیاورند و ما هم غافلگیر شویم بلکه نیروهای امنیتی کشورمان قبل از ورودی مرزها موانعی را ایجاد کرده و روادیدها را کنترل می‌کنند و پس از آن افراد با اتوبوس به مرزهای مهران و شلمچه و چزابه منتقل می‌شوند.

این مقدمات در حالی چیده می‌شود که زائران بوشهری به‌دلیل نزدیکی به مرز، پس از عزیمت به خوزستان و برگزاری اداری عبور از مرز، در قالب کاروان‌های مختلف راهی نجف اشرف شده و از آنجا پیاده‌روی بزرگ خود به‌سمت کربلای معلی آغاز می‌کنند. البته گزارش‌های دریافتی و میدانی بامدادجنوب حکایت از آن دارد که از حدود سه هفته پیش زائران بوشهری در قالب گروه‌های مختلف به‌صورت پیاده راهی مرز شده و برخی از در روزهای گذشته با عبور از مرز، به سمت نجف راهی شده‌اند. 

برچسب ها: زائر ، زیارت ، کربلا ، عتبات
نام:
ایمیل:
* نظر: