bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۰۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۴ - ۰۸ آذر ۱۳۹۴
در حال حاضر زنانی در استان ما در راس هستند و مانند مردان کار مدیریتی انجام می‌دهند که نمونه بارز زنانی موفق در عرصه‌های گوناگون زندگی هستند.
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: 
 در قرآن كریم بارها به فعالیت زنان در کنار مردان اشاره شده است. آنجا که خداوند می‌فرماید: 

«وَلَمَّا وَرَدَ مَاء مَدْیَنَ وَجَدَ عَلَیْهِ أُمَّةً مِّنَ النَّاسِ یَسْقُونَ وَوَجَدَ مِن دُونِهِمُ امْرَأتَیْنِ تَذُودَانِ قَالَ مَا خَطْبُكُمَا قَالَتَا لَا نَسْقِی حَتَّى یُصْدِرَ الرِّعَاء وَأَبُونَا شَیْخٌ كَبِیرٌ* فَسَقَى لَهُمَا ثُمَّ تَوَلَّى إِلَى الظِّلِّ فَقَالَ رَبِّ إِنِّی لِمَا أَنزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیر... » 

چون به آب مدین رسید، گروهی از مردم را بر آن یافت كه [دام‌های خود را] آب می‌دادند و پشت سرشان دو زن را یافت كه [گوسفندان خود را] دور می‌كردند. [موسی] گفت: «منظورتان [از این كار] چیست؟» گفتند: [ما به گوسفندان خود] آب نمی‌دهیم تا شبانان [همگی گوسفندانشان را] برگردانند و پدر ما پیری سالخورده است». پس برای آن دو، [گوسفندان را] آب داده، آنگاه به‌سوی سایه برگشت و گفت: «پروردگارا، من به هر چیزی كه سویم بفرستی سخت نیازمندم...»... 
آیات مزبور، به برخی از فعالیت‌ها و رفتارهای اجتماعی زنان اشاره دارد، زیرا رفتن به بیایان، شبانی و چوپانی، آب دادن به گوسفندان در كنار مردان و سخن گفتن با موسی (مرد بیگانه)، جایز دانسته شده است و دختران شعیب با رعایت عفت و حجاب این اعمال و رفتار را انجام می‌دادند. 
این در حالی است که برخی افراد این موضوع را دستاویزی برای حمله به مسلمانان قرار داده‌اند و در مقابل دانشمندان مسلمان در دفاع از حقوق زن سخن‌ها گفته و كتاب‌ها و مقالات مختلف نوشته و نشست‌هایی برگزار كرده‌اند. در میان پیشتازان این حركت، امام‌خمینی (ره) و شهید‌مطهری (ره) و آیت‌اللّه آملی را می‌توان نام برد. شهیدمطهری در كتاب «نظام حقوق زن در اسلام» به تفصیل در این زمینه قلم‌فرسایی كرده است. آیت‌اللّه جوادی آملی نیز در كتاب «زن در آیینه جلال و جمال» در سه بخش از عظمت و جایگاه زن سخن به میان آورده و در بخش پایانی نیز به شبهات در این زمینه پاسخ داده است.
در مناطق جنوبی نگاه به حضور زن در اجتماع بسار بسته‌تر از مناطق شمالی کشور است اما با وجود این تفکر و نگرش که تنها زنی موفق است که نقش همسری و مادری خود را به‌خوبی ایفا کند، در حال حاضر زنانی در استان ما در راس هستند و مانند مردان کار مدیریتی انجام می‌دهند که نمونه بارز زنانی موفق در عرصه‌های گوناگون زندگی هستند. 
بامداد جنوب گزارش اجتماعی امروز خود را به زنانی اختصاص داده که با وجود تمام سنگ‌اندازی‌ها و کارشکنی‌هایی که برخی بر سر راهشان ایجاد می‌کنند اما محکم و مقتدر بغض خود را فرو می‌برند، از درون می‌شکنند اما خم به ابرو نمی‌آورند و همچنان با غرور مثال‌زدنی خود به راهشان ادامه می‌دهند. در همین خصوص به سراغ مدیرکل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان رفتیم و نظر او را در این باره جویا شدیم. 

شایسته‌سالاری و توانمندی، ملاک گزینش افراد باشد نه جنسیت 
حمیده ماحوزی در پاسخ به این سوال که لزوم حضور زنان در اجتماع چیست، به بامداد جنوب گفت: بدون شک دستیابی به اهداف توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بدون در نظر گرفتن تاثیر مشارکت زنان بهعنوان نیمی از جمعیت فعال جامعه میسر نیست. ضرورت این مشارکت در فرایند توسعه ملی از جمله مسائل مهمی است که باید مورد توجه همه مسوولان و برنامه‌ریزان کلان کشور قرار گیرد. البته در سال‌های اخیر شاهد حضور جدی‌تر و گسترده‌تر زنان در حوزه مدیریت هستیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که برخی معتقدند نقش زن منحصر به نقش همسری و مادری است، این نظر را چگونه ارزیابی می‌کنید، افزود: معتقدم، وظایف و تکالیف زن و مرد نبایستی مانع از کمال‌یافتگی هر کدام از آنان شود. این مورد برای زن و مرد تفاوت ندارد. خانواده در سایه مشارکت و حضور فعال زوجین در تمام زمینه‌ها دوام و سلامت بیشتری دارد. همان‌طور که زن وظیفه مادری و همسری بر عهده دارد، مردان نیز وظیفه پدری و همسری را عهده‌دار هستند و هیچ‌کدام نباید نسبت به خانواده دچار غفلت شوند. مردان و زنان مسوولیت‌پذیر می‌توانند خانواده خوشبختی داشته باشند و فرزندان خوبی را تربیت کنند و شاغلان خوبی در جامعه باشند و چه فراوانند مادران خانه‌داری که نتوانسته‌اند تربیت خوبی داشته و یا همسران مناسبی باشند. استثنا در هر گروه وجود دارد و شاغل بودن زن نمی‌تواند مانع از عشق به خانواده و یا کوتاهی در وظیفه مادر و یا همسری او باشد. بیشتر زنان شاغل با برنامه‌ریزی و تلاش مضاعف توانسته‌اند الگوی مناسبی برای فرزندان خود بوده و آنان را مسوولیت‌پذیر و با اعتماد به نفس بار آورند. بیشتر زنان شاغل به‌علت درک فضای کاری، همدم خوبی برای همسران خود هستند و درک متقابل آنان سبب همفکری و مشارکت بیشتر آنان در تمام زمینه‌ها می‌شود.

مدیرکل ارشاد استان درباره این‌که حضور زنان در اجتماع نسبت به دوره‌های قبل چه تفاوتی کرده، یادآور شد: در کل می‌توان گفت جایگاه زنان شاغل و مسوولیت‌های مدیریتی زنان نسبت به گذشته خیلی بهتر شده ولی اگر منظور مدیریت کلان زنان در این دولت است که وضعیت بسیار خوبی دارد و در اغلب دستگاه‌ها شاهد حضور زنان مدیر هستیم. به‌طور مثال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دو مدیر کل ستادی (مدیرکل حقوقی و مدیرکل برنامه و بودجه)، یک مدیرکل استانی و چهار معاون فرهنگی زن و یک معاون اداری مالی زن، در اداره‌کل استان‌ها را شاهد هستیم، در صورتی که در دولت قبل در این وزارتخانه هیچ مدیر زنی در این سطوح مدیریتی نبوده است. در دیگر وزارتخانه‌ها نیز تفاوت‌هایی نسبت به گذشته مشاهده می‌شود.

حمیده ماحوزی در پاسخ به این سوال که دلایل موفقیت زنان استان در چیست، گفت: زنان مدیر از سعه صدر و شکیبایی بیشتری برخوردارند. زنان مدیر بیشتر از مردان مدیر از پیشنهادات و آرای زیردستان بهره می‌گیرند. زنان بیشتر به حرف زیردستان گوش می‌کنند و شنونده خوبی هستند. زنان به لحاظ لطافت و ظرافت شخصیت، امکان روبهرو شدن با سلیقه‌های مختلف را دارا هستند. مدیران زن محبت بیشتری به زیردستان دارند و فضای کار را آرام نگه می‌دارند. مدیر زن با حس مادرانه به ارشاد و راهنمایی کارکنان می‌پردازد و محیطی گروهی که ضامن اجرای دستورات و قوانین است به وجود می‌آورد. زنان از روحیه گذشت بیشتری نسبت به عملکرد کارمندان خود برخوردار هستند و انعطاف‌پذیری بیشتری دارند. مدیران زن به مشکلات دیگران بیشتر رسیدگی می‌کنند، چون شنونده خوبی هستند. مدیر زن به‌منظور سازگاری با روحیه کارکنان، فهم و درک زوایای پنهان جان و دل و ذهن آنان و نفوذ به آن مناطق از قدرت بالایی برخوردار است. وی تاکید کرد: با همه این توضیحات لازم می‌دانم بگویم که در جامعه باید به اندازه ظرفیت انسان‌ها چه مرد و چه زن به آنان مسوولیت داده شود. معتقدم شایسته‌سالاری و توانمندی، ملاک گزینش افراد باشد نه جنسیت. 

باورهای غلط را نسبت به زنان تغییر دهیم
از آنجا که زنان مدیر در استان در حال حاضر کم نیستند، این بار به سراغ بانوی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان رفتیم. زهره عالی‌نسب درباره ضرورت حضور زنان در جامعه گفت: با توجه به این‌که جمعیت کثیری از جامعه را زنان تشکیل می‌دهند، بی‌شک حضور آنها در اجتماع به نقش همسری، مادری و دیگر نقش‌هایی که بر عهده دارند کمک می‌کند. وی با بیان این‌که زنان باید در تصمیم‌گیری‌های کلان نقش ایفا کنند، افزود: اگر زنان در تصمیم‌گیری‌های کلان نقش داشته باشند، وضع جامعه بهبود پیدا خواهد کرد و علاوه بر استحکام بنیان خانواده، نقش‌های مدیریتی در اجتماع رو به اعتلا و بالندگی می‌نهد. 

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چرا برخی با مدیریت زنان در اجتماع مخالفت می‌کنند، تصریح کرد: این مخالفت به هیچ وجه صحیح و مناسب نیست. این یک ظلم تاریخی است که به زنان به‌عنوان جنس درجه 2 نگریسته شود، متاسفانه مشاهده شده که گاهی خود زن‌ها به این مساله دامن می‌زنند. هر چند زنان در همه عرصه‌ها توانمندی و شایستگی‌های خود را نشان داده‌اند و ثابت کرده‌اند که از مردها کمتر نیستند. 
عالی‌نسب در ادامه با بیان این‌که باورهای غلطی نسبت به زنان وجود دارد که ضرورت دارد این باورها تصحیح و بازنگری شود، یادآور شد: هر گاه باورهای غلطی را که به اشتباه در اذهان عموم جا گرفته، تصحیح کنیم، آنگاه می‌توانیم در عرصه‌های گوناگون شاهد پیشرفت و بهبود باشیم. وی تاکید کرد: لازمه توسعه و پیشرفت ما در گرو آن است که به آن باور و جایگاه برسیم که بگوییم انسانی منضبط، کاردان، مسوولیت‌پذیر و مدیر به فلان سِمَت منصوب شد نه یک زن. مدیرکل کانون در ادامه یادآور شد: خوشحالیم که در دولت تدبیر و امید توجه به زنان بیش از پیش نمود پیدا کرده و به زن‌ها به ویژه در استان ما نقش‌های کلیدی و مدیریتی مهم سپرده شده است. 

حضور بانوان در تمام عرصه‌ها ضروری است
بخشدار مرکزی بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب در خصوص این‌که چرا حضور زنان در جامعه بایسته و ضروری است، گفت: زنان به‌عنوان یک انسان و نیمی از جامعه که در تمام مسائل زندگی در حال ایفای نقش هستند، حضورشان در اجتماع لازم است. مریم قربانی درباره راز موفقیتش می‌گوید: پس از توکل به خدا با شناخت توانایی‌هایم، همدلی و همکاری همکاران و همچنین اعتماد فرماندار در این راستا به من کمک بسیاری کرد. 
تلاش ما برای برقراری ارتباط با مدیرکل امور بانوان استانداری راه به جایی نبرد اما در گزارش‌های بعدی خود باز هم پای سخنان زنان مدیر این استان خواهیم نشست و تجربیات و درد دل‌های آنان را در راه رسیدن به آرمان‌هایشان در روزنامه بامداد جنوب منعکس خواهیم کرد تا شاید همگان به این باور برسند که زنان کمتر از مردان نیستند و به همان اندازه حق حیات و نفس کشیدن دارند. به امید آن روز که فریاد هیچ‌یک از زنان سرزمینم در گلو کهنه نشود. 

نام:
ایمیل:
* نظر: