bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۳ - ۱۴ آذر ۱۳۹۴
رئیس شورای شهر نخل تقی در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
امروزه در این دیار نفت و انرژی با تلاش و پیگیری مسوولان امر شاهد توسعه، پیشرفت و موفقیت‌های چشمگیر و روزافزون هستیم. یکی از این پیشرفت‌ها در زمینه اسکله‌های عسلویه و نخل تقی است
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: اینجا پایتخت انرژی ایران است. نامی که برای همگان افتخار، عظمت، سربلندی و امید را به‌دنبال دارد. منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (عسلویه) در سال ۱۳۷۷ طبق مصوبه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی برای بهره‌برداری از منابع نفت و گاز حوزه پارس جنوبی و انجام فعالیت‌های اقتصادی در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی در محدوده نوار ساحلی عسلویه و خلیج نایبند به وسعت ۳۰ هزار هکتار تاسیس شد. امروزه در این دیار نفت و انرژی با تلاش و پیگیری مسوولان امر شاهد توسعه، پیشرفت و موفقیت‌های چشمگیر و روزافزون هستیم. یکی از این پیشرفت‌ها در زمینه اسکله‌های عسلویه و نخل تقی است که مدت‌ها زبانزد همگان بوده و در راس برنامه‌های در دست اقدام قرار داشتند. 

اسکله‌های عسلویه صاحب متولی شد
فرماندار عسلویه در همین خصوص با تاکید بر این‌که زندگی مردم شهرستان و گذران امورات آنها به دریا وابسته است، تصریح کرد: با پیگیرهای صورت گرفته با سازمان بنادر و دریانوردی استان، بعد از سال‌ها این اداره متولی امورات اسکله‌های شهرستان خواهد شد تا خدمت‌رسانی به مردم شتاب بیشتری به خود بگیرد.
عبدالله نادری با اشاره به مشکل قایق‌ها و لنج‌ها برای پهلو گرفتن در اسکله، تخلیه و بارگیری به‌خاطر نیاز به لایروبی گفت: با پیگیری‌ها و هماهنگی‌های صورت در چند ماه اخیر و همچنین توافق‌های صورت گرفته، لایروبی تا پایان سال جاری از طرف سازمان بنادر و دریانوردی عملیاتی و انجام می‌شود.
وی افزود: به‌خاطر پایین‌بودن سیستم ایمنی و اطفای حریق، افزایش ضریب ایمنی در اسکله‌های شهرستان تا پایان سال از سوی سازمان بنادر و دریانوردی استان انجام خواهد شد.
این در حالی است که پیشرفت رسوبات در اسکله صیادی نخل‌ تقی باعث شده تا عمق این اسکله به حداقل برسد و تردد برای لنج‌های صیادی و باری به‌منظور تخلیه و بارگیری با مشکلاتی روبه‌رو شود.
صیادی یکی از شغل‌های مهم ساکنان این منطقه از قدیم بوده است که هنوز هم افراد زیادی در آن به این امر اشغال داشته و از طریق صید و صیادی امرار معاش می‌کنند.

در همین راستا با رئیس شورای شهر نخل تقی گفت‌وگو کردیم و نظر او را درباره اسکله صیادی این منطقه جویا شدیم. احمد زاهدی در گفت‌وگو با بامداد جنوب در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که طرح لایروبی اسکله صیادی به کدام مرحله رسیده است، تصریح کرد: در این خصوص مکاتبات لازم را با وزارت نفت انجام داده‌ایم و آنها هم نامه را به منطقه ویژه ارجاع داده‌اند که قرار است پس از هیدروگرافی جدید، برآورد هزینه و دیگر محاسبات تا دو هفته آینده نتیجه این طرح اعلام شود. 

وی با بیان این‌که باید برآوردهای اولیه به‌منظور لایروبی صورت بگیرد و مشخص شود که عمق موجود به چه اندازه است و به چه میزان باید باشد، یادآور شد: هدف این است که این طرح به سرانجام برسد، چراکه در حدود 80 تا 90 درصد ساکنان این منطقه صیاد هستند و در ارتباط با طرح یاد شده با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند.
رئیس شورای شهر نخل تقی در پاسخ به این سوال که متولی اسکله صیادی کدام ارگان است، افزود: این اسکله که اسکله‌ای دومنظوره و صیادی-باری است، مالک و متولی آن اداره شیلات است. 
زاهدی در ادامه گفت: ما بسیار پیگیر این مساله بوده و هستیم، چراکه اغلب شناورها از نوع فایبرگلاس هستند که در مقابل آتش بسیار ضعیف عمل می‌کنند، حال اگر کوچک‌ترین اتفاقی برای شناورها بیفتد، فاجعه‌ای عظیم رخ خواهد داد. 

به‌شدت پیگیر طرح لایروبی اسکله هستیم
وی افزود: تعداد این شناورها در منطقه به چیزی حدود 200 شناور می‌رسد که هر کدام بین 800 میلیون تا یک میلیارد قیمت دارند و از آنجا که امکان تردد برای شناورها با توجه به وضعیت ورودی اسکله وجود ندارد، با آتش گرفتن یک شناور بقیه شناورها هم آسیب می‌بینند و این‌گونه خساراتی هنگفت به جامعه صیادی وارد می‌شود که گاهی غیر قابل جبران است. 

رئیس شورای شهر نخل تقی یادآور شد: اگر خدای ناکرده در این خصوص اتفاق ناگواری بیفتد، ساکنان این منطقه علاوه بر خسارت‌هایی که می‌بینند، از کار هم بیکار می‌شوند، این در حالی است که شهروندان این منطقه که سال‌ها به‌صورت مسالمت‌آمیز در این منطقه با وجود تمام سختی‌ها و آلودگی‌های ناشی از تاسیسات امورات خود را سپری کرده‌اند، سزاوار بهترین‌ها هستند و ما تمام تلاش خود را برای به سرانجام رسیدن نیک این طرح به کار خواهیم بست. 
انتظار می‌رود مسوولان همچنان پیگیر مشکلات شهروندان این منطقه باشند، چراکه با وجود این همه منابع و ذخایر نفتی، این حق مسلم ساکنان منطقه مورد نظر است که از حداقل امکانات رفاهی بهره‌مند باشند و به‌ویژه در زمینه اشتغال با کمبود و مشکلی روبه‌رو نباشند. حال باید منتظر ماند و دید که تا دو هفته آینده سرانجام این طرح به کجا می‌رسد؟

نام:
ایمیل:
* نظر: