bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۸ - ۱۴ آذر ۱۳۹۴
ورزش او - اسپرت چند سالی است که بر سر زبان‌ها افتاده و در این میان ورزشکاران بوشهری در این ورزش بیش و پیش از دیگر هموطنان موفق به افتخار آفرینی شده‌اند.
بامدادجنوب-صادق محمدی: ورزش او - اسپرت چند سالی است که بر سر زبان‌ها افتاده و در این میان ورزشکاران بوشهری در این ورزش بیش و پیش از دیگر هموطنان موفق به افتخار آفرینی شده‌اند. در تعریف این ورزش آمده است: به مجموعه فعالیت‌های جسمانی و ذهنی سازمان یافته به منظور آمادگی تن و روان، ارتقاء تندرستی و دفاع شخصی آمیخته با فرهنگ سرزمین پارس او- اسپرت می‌گویند که در بخش‌های هنری، ساحلی، رزمی و ذهنی فعال است.

همین چند روز پیش بود که بامداد جنوب در گزارشی از درخشش هم‌استانی‌های خود در این رشته ورزشی در آنتالیای ترکیه خبر داد و بر اساس آن سه ورزشکار بوشهری موفق به کسب مدال‌های مختلف در این بازی‌ها شده‌اند. در این میان، بوشهر به‌واسطه ظرفیت‌های بسیار خوبی که دارد می‌تواند در زمینه‌های مختلف ورزشی خود را مطرح کند. در شرایطی که استان ما به‌دلیل داشتن هوای خوب در شش ماه از سال و همچنین داشتن زیرساخت‌های به‌نسبت مناسب در برخی از حوزه‌ها و داشتن قهرمانان ملی، این قابلیت را دارد که بتواند میزبانی ورزش‌های مختلف را بر عهده بگیرد که ورزش او-اسپرت یکی از آن‌هاست، با توجه به‌دستاوردهای فعلی، در صورت سرمایه‌گذاری مستقیم و گرفتن چند دوره میزبانی این مسابقات، بدون شک بوشهر می‌تواند میزبانی دائمی برای این ورزش ایرانی باشد.

از دیگر سو، در جریان مسابقات جهانی این رشته به میزبانی آنتالیای ترکیه، مجمع عمومی فدراسیون او اسپرت نیز برگزار شد که تنها کاندیدای ایران برای هیات رئیسه سیدروح الله علوی بود و توانست با اکثریت آرا به عنوان رئیس کمیته گردشگری فدراسیون جهانی او-اسپرت انتخاب شود.
روایت علوی از نشست آنتالیا
سیدروح‌الله علوی که چند ماهی است سکان شهرداری بندر نخل‌‌تقی را بر عهده گرفته است، پیش از این هم سرپرست هیات انجمن‌های ورزشی استان بوشهر بود. او در گفت‌وگو با خبرنگار بامداد جنوب جزئیات بیشتری از نشست آنتالیا گفت.

به‌گفته علوی او هفته گذشته برای شرکت در نشست شهرداران دوست‌دار او-اسپرت راهی آنتالیا شد، شهردارانی که هر کدام بنا بر ظرفیت‌هایی که داشته و دارند، به شهر توریستی ترکیه آمده بودند تا از داشته‌های خود دفاع کرده و ظرفیت‌های شهری خود را به رخ هم‌قطاران خود بکشند.
علوی که هم‌زمان عضو شورای راهبردی او-اسپرت ایران با حضور بزرگان کشور است با بیان اینکه در این نشست با یک مجموعه فرهنگی- گردشگری حلال در مورد ظرفیت‌های جنوب استان به‌خصوص بندر نخل‌تقی راهی این نشست شده بود، گفت: ما در رقابتی تنگاتنگ با شهردار والنسیا برای بر عهده گرفتن ریاست کمیته گردشگری فدارسیون جهانی او-اسپرت موفق شدیم این عنوان را برای شهر و استان بوشهر و در بعد ملی‌تر برای ایران کسب کنیم.

شهردار نخل‌تقی در ادامه با یادآوری این مساله که شیخ عادل الشنفری رئیس فدراسیون بین‌المللی او-اسپرت در این نشست حضور داشت و حکم ریاست کمیته گردشگری را وی امضا و تقدیم کرد به طرح میزبانی بندر نخل‌تقی از شهرداران او-اسپرت دوست اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه صورت گرفته در آنتالیا، دومین نشست شهرداران او-اسپرت دوست جهان، سال آینده در بندر نخل‌تقی برگزار خواهد شد. علوی در پاسخ به سوالی در مورد میزبانی این بندر از تورنمنت او-اسپرت هم گفت: ما این پیشنهاد را داده‌ایم اما تا زمانی که بخواهد وارد تقویم فدراسیون جهانی شود و به تصویب برسد، زمان زیادی طی خواهد شد، با این وجود امیدواریم که بتوانیم میزبانی این ورزش را به‌زودی بگیریم.

تورنمت جام خلیج‌فارس با حضور ورزشکاران خارجی
در همین حال رئیس فدارسیون او- اسپرت جمهوری اسلامی ایران در خصوص برگزاری مسابقات او- اسپرت در استان بوشهر گفت: رویداد مهم دیگر این بود که مقرر شد مسابقات بین‌المللی این رشته در سال جاری به میزبانی بندر نخل‌تقی و با نام تورنمنت خلیج فارس برگزار شود که قول حضور ورزشکاران کشورهای عربی نظیر قطر، کویت، عمان، لبنان و امارات متحده عربی را گرفته‌ایم و می‌تواند گامی مهم در راستای معرفی ظرفیت‌های گردشگری نخل‌تقی و همچنین مقابله با ترفند برخی کشورها در خصوص تحریف نام این آبراهه باشد. 

محمدقاسم منوچهری در گفت‌وگو با خلیج‌فارس با بیان این خبر گفت: با توجه به افزایش گرایش به ورزش او اسپرت، تورنمنت بین‌المللی خلیج‌فارس می‌تواند فرصتی قابل توجه برای استان بوشهر و بندر نخل‌تقی به‌منظور زمینه‌سازی تقویت گردشگری صنعتی و دریایی در این منطقه باشد، ضمن اینکه با توجه به شناختی که از روحیات و برنامه‌محوری جناب علوی شهردار نخل‌تقی پیدا کرده‌ام، بسیار خوش‌بین هستیم این مسابقات به فرصتی ارزشمند برای این شهر و همچنین آبروداری جمهوری اسلامی ایران در برابر ورزشکاران سایر کشورها باشد.

گفتنی است، او-اسپرت برگرفته از مهارت‌ها و بازی‌های بومی محلی، نبرد و زورآزمائی‌ها و هنرهای اقوام سنتی سرزمین پارس است که به شکل مؤثر و امروزی خود درآمده است. این رشته مدرن و پرطرفدار از سوی مرکز پژوهش و مطالعات استراتژیک فدراسیون جهانی او-اسپرت (ووف) پس از طی مراحل ارزیابی، استانداردسازی و بازسازی تکنیک‌های آن در بخش‌های هنری، ساحلی و مبارزه‌ای طی سنوات گذشته رشد نموده و در سایر کشورها توسعه یافته است.

نام:
ایمیل:
* نظر: