bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۶ - ۱۶ آذر ۱۳۹۴
بهره مندی از طرح در دست اجرای سد چم شیر،که محقق شدن آن جان و رونقی دوباره در کشاورزی این منطقه خواهد بخشید.
مهم ترین علل موانع توسعه و ترغیب کشاورزان به فعالیت های کشاورزی در شهرستان های گناوه و دیلم که از مناطق گرم و خشک کشور بوده ، آب قابل دسترس است و این امر موجب شده ، تا تنوع محصولات زراعی و باغی در این منطقه ناچیز و محدود به دو محصول زراعی گندم و جو آن هم از طریق کشت دیم باشد. 

با تامین آب مورد نیاز اراضی این مناطق می توان با تغییر الگوی کشت و تولید سایر محصولات، علاوه بر اینکه کشاورزی را دراین منطقه پویا و به قطب استان تبدیل کرد ، اشتغال زایی را در سطح منطقه به شدت افزایش داد و از مهاجرت دائم و فصلی روستائیان جلوگیری کرد. 
تنها راه برون رفت از این وضعیت بهره مندی اراضی حاصلخیز ومستعد کشاورزی این مناطق از آب سد چم شیر است. 

با تکمیل و بهره برداری از این سد دشت های لیراوی و حیات داود این منطقه آبیاری و می تواند آغازی در رونق گسترده کشاورزی این مناطق باشد. 
این طرح که در استان کهگیلویه و بویر احمد در دست اجراست، براساس نظر مجریان آن از سهمیه تعیین شده بهره مندی 110 هزار هکتار اراضی زیر پوشش از آب آن برای اراضی کشاورزی استان های هدف، 36 هزار هکتار آن مربوط به شهرستان های گناوه و دیلم است که باید از طرح شبکه آبیاری و زهکشی که از رودخانه زهره سرچشمه خواهد گرفت، بهره مند شوند. 
رودخانه زهره یکی از مهمترین رودخانه های جنوب کشور است که از کوههای شمال استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه گرفته و پس از طی مسافتی در حدود 520 کیلومتر در خوزستان به خلیج فارس می ریزد. 

برای استفاده از آورد آب این رودخانه، طرح احداث سد چم شیر بر روی این نقطه چندین سال آغاز شده که یکی از اهداف مهم آن تزریق آب به دشت های لیراوی و حیات داوود در شمال استان بوشهر است. 
با تکمیل و سرازیر شدن آب این سد اراضی کشاورزی دیلم و گناوه از دیم به آبی تبدیل و نهضت بزرگی در کشاورزی این شهرستان ها رقم خواهد خورد. 
در اجرای احداث سد چم شیر، یک سد انحرافی در پایین دست این سد ساخته و یک تونل انتقال آب از این سد انحرافی به طول هفت کیلومتر و قطر تمام شده 6/4 متر به دشت های یادشده در شمال استان بوشهر انتقال خواهد یافت. 

اگرچه صبحت های ضدونقیضی در باره متوقف شدن طرح انتقال آب از سد چم شیر به اراضی کشاورزی شمال استان بوشهر مطرح و موجب ناامیدی کشاورزان شد اما استاندار بوشهر در دیدار اخیر خود با وزیرصنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که مشکل تامین آب شمال استان بوشهر از سد چم و شیر برطرف و بارقه امید در دل کشاورزان ایجادشد. 
به گفته مصطفی سالاری برای تبدیل مزارع دیم به آبی در شمال این استان از سد چم و شیر با چالش هایی مواجه بودیم که با تلاش وزیر نیرو برطرف شد. 

عملیات اجرایی احداث شبکه آبیاری و زهکشی این سد در اردیبهشت 92 آغاز شده است. 
سد چم شیر با ارتفاع 155متر، طول تاج 580 متر و مخزن به حجم یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب، بر روی رودخانه زهره در استان کهگیلویه و بویراحمد اجرا شده است. 
با تکمیل این سد، علاوه بر تولید سالانه بیش از ‎ 200مگاوات برق و تامین آب آشامیدنی بخشی از استان های جنوبی، بیش از110هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان های فارس، بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد آبیاری می شود. 
کنترل سیلاب ها و بهبود کیفیت آب رودخانه زهره، تامین آب شرب بخشی از مناطق جنوب کشور، تامین آب صنعت جنوب و ایجاد مکان تفریحی و توریستی و اشتغال زایی از دیگر فواید اجرای این سد است. 
برچسب ها: جامعه ، کشاورزی ، سد ، بوشهر
نام:
ایمیل:
* نظر: