bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۲۲۳
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۴ - ۲۲ آذر ۱۳۹۴
با حضور ده‌ها هزار نفری مردم؛
از اتفاقات کوچک و بزرگ و تلخ و شیرین چشم‌پوشی می‌کنم تا به توصیف مشاهده جمعیت کثیری بپردازم که با پای پیاده و برخی بدون کفش راهی حرم شاهزاده ابراهیم شده بودند.
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: چند روز پیش در فضاهای مجازی پوستری منتشر شد مبنی بر برگزاری همایش بزرگ پیاده‌روی ولایت به مناسبت شهادت امام رضا (ع) در شهرستان دشتستان که تبلیغ‌هایی که برای آن شده بود، همه نشان از برگزاری یک مراسم با شکوه می‌داد.

 علاقه وافر من به شرکت در چنین مراسمی سبب شد که صبح روز گذشته با یکی از دوستانم راهی برازجان شوم. از اتفاقات کوچک و بزرگ و تلخ و شیرین که اکنون همه آنها به کوله‌باری از خاطره، آشنایی با بزرگ‌مردانی غیور و زحمتکش و همیشه در صحنه مبدل شده است، چشم‌پوشی می‌کنم تا به توصیف مشاهده جمعیت کثیری بپردازم که با پای پیاده و برخی بدون کفش راهی حرم شاهزاده ابراهیم شده بودند. پیش از ورود به مسیر پیاده‌روی گمان نمی‌کردم این جمعیت انبوه از ساعت چهار-پنج صبح برای شرکت در این همایش آمده باشند؛ جمعیتی که در بین آنها از کودک خردسال گرفته تا افراد کهنسال، مرد و زن و پیر و جوان دیده می‌شد.

 همه آمده بودند تا با پیاده‌روی نمادین خود، ثابت کنند که هنوز هم انسان‌ها با اعتقادات و باورهایشان زنده هستند. در کنار حرم چشمم به هیاتی خورد که جمعیت کثیری گرد آن جمع شده بودند. نزدیک‌تر رفتم و دیدم ازدحام جمعیت حول هیات به‌سبب آن است که استاد جهاندیده، هنرمند محبوب و دوست‌داشتنی دشتستان به‌صورت رایگان برای بازدیدکنندگان خطاطی و نوشته‌هایی را با نی‌قلم جادویی خود به آنها تقدیم می‌‌کرد. یکی دیگر از جاذبه‌های این هیات، توزیع گِرده (نان محلی) بین زائران بود. یکی از اعضای پرجنب و جوش کانون، عادل قلی‌زاده من را به درون غرفه دعوت کرد. همین امر سبب شد تا با مسوولان و دست‌اندرکاران این هیات که «کانون همیاران جوان» نام داشت، گفت‌وگو کنیم. سیدمجتبی هاشمی‌نژاد، معاون برنامه‌ریزی و اداری-مالی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان دشتستان در گفت‌وگو با بامداد جنوب در خصوص برگزاری این همایش به ما گفت: این همایش یک برنامه و اقدام فرهنگی است که سه سال پیاپی با حضور و مشارکت مردم انجام در حال برگزاری است. 

هاشمی‌نژاد در پاسخ به این سوال که کانون همیاران جوان چندمین حضورش را در این مراسم تجربه می‌کند، افزود: کانون به‌سبب برخی مسائل و مشکلات نخستین سالی است که در این همایش عظیم ایستگاه دارد. 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که اهداف اصلی حضور کانون همیاران جوان در این همایش پیاده‌روی چه بوده است، یادآور شد: اهداف اصلی و اولویت‌دار کانون، هنری-فرهنگی و محیط زیستی بوده است. .

هاشمی‌نژاد که خود یکی از اعضای کانون است، در ادامه یادآور شد: ضروری و بجاست که دولت و به خصوص سازمان‌های دولتی با همت و توجه بیشترف جان تازه‌ای به NGO ها ببخشند تا این سازمان‌ها بتوانند بدون قیدهای اداری در عرصه فرهنگ و فرهنگ‌سازی فعالیت کنند. 
همچنین مدیر زیبا‌سازی شهرداری و عضو شورای ترافیک که یکی از اعضای کانون همیاران جوان نیز است، در این خصوص گفت: یکی از فعالیت‌های زیست‌محیطی کانون در سال‌های 80 تا 84 راه‌اندازی طرح «فرهنگ‌سازی بازیافت زباله» در برازجان بوده است.
علی پورجم با بیان‌ این‌که به‌واسطه این طرح، خیلی از مسائل این‌چنینی در بین شهروندان فرهنگ‌سازی شده است، افزود: در همین خصوص گروه‌های تئاتر کودکان را با محوریت بازیافت زباله به مدارس و مهد کودک‌ها می‌فرستادیم که از این طریق امر فرهنگ‌سازی به نحو احسن آموزش داده می‌شد.

 این عضو کانون همیاران جوان در ادامه یادآور شد: با توجه به این‌که سال گذشته در زمینه انباشت و جمع‌آوری زباله تجربه داشتیم، امسال بحث اصلی ما، مساله ریختن زباله در محیط پیرامون بود و با توجه به رسالت کانون، ما در این حرکت خداپسندانه همراه شدیم تا این طرح را به‌صورت فرهنگ‌سازی در همایش پیاده‌روی ولایت ارائه دهیم و در سال‌های بعد با حجم کمتر زباله روبه‌رو باشیم. پورجم در پاسخ به این سوال که امسال نسبت به سال گذشته در این راستا بهبود و تغییری وجود داشته یا خیر، تاکید کرد: امسال در مقایسه با سال گذشته وضعیت به نسبت بهتری داشتیم که علاوه بر همکاری تشکل‌های مردم‌نهاد، پیش از برگزاری همایش از طریق فضاهای مجازی با شعارهای زیست‌محیطی از قبیل «محیط زیست حق آیندگان است، با ریختن زباله به حقوق آیندگان تجاوز نکنیم»، به مردم آموزش‌های لازم را ارائه کرده بودیم.

مدیر زیبا‌سازی شهرداری و عضو شورای ترافیک درباره برنامه‌های گوناگون کانون همیاران جوان افزود: با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی و شهردار برازجان و همکاری و همت هنرمندان عضو کانون، ایستگاه نمایشگاه را برگزار کردیم و از آثار استاد بحرینی و دانشجویان وی برای ارائه در نمایشگاه بهره بردیم. همچنین استاد احمد جهاندیده، هنرمند و خوشنویس محبوب دشتستانی که از اعضای کانون نیز است، برای بازدیدکنندگان حدود 250 اثر را ارائه کرد. پورجم همچنین به توزیع 500 اثر از حادثه کربلا که به‌همت استاد علی بحرینی تهیه شده بود، به‌صورت هدیه به مردم اشاره کرد و گفت: چنین نمایشگاهی برای نخستین‌بار در این همایش بزرگ فرهنگی و مذهبی برگزار شده است. این عضو کانون با بیان این‌که در این نمایشگاه علاوه بر ارائه آثار هنرمندان، گِرده (نان محلی) با همکاری شرکت تولیدی محصولات پوشاک گاچی بین زائران توزیع و تقسیم شد، افزود: بیش از سه تا چهار هزار نان محلی بین بازدیدکنندگان تقسیم شد. 

مراسم پیاده‌روی بزرگ ولایت امسال نیز همچون سال‌های گذشته هرچه باشکوه‌تر برگزار شد و با پیاده‌وری هزاران نفر از میدان کشاورز در خروجی برازجان آغاز و تا حرم امامزاده ابراهیم‌بن موسی کاظم (برادر امام رضا) (ع) ادامه داشت. گفتنی است در این همایش ضریح خیمه‌گاه امام حسین (ع) و حضرت قاسم (ع) تا حرم حمل شد که بر ابهت، عظمت، شکوه و صلابت مراسم می‌افزود. انتظار می‌رود متولی برگزاری این همایش با در نظر گرفتن کاستی‌ها و نواقص، در جهت برطرف کردن این کمبودها و موانع برآید تا این مراسم عظیم سال به سال باشکوه بیشتری زائران را به صحنه حماسه دعوت کند. 

دیدنی‌ها و به تبع گفتنی‌ها از این همایش فراوان است اما آنچه بیش از همه در این مراسم عظیم خودنمایی می‌کرد، وجود ده‌ها ایستگاه صلواتی در مسیر پیاده‌روی بود که علاوه بر آن‌که به زائران خدمات ارائه می‌کردند با فعالیت‌های جانبی مانند نوحه‌خوانی و ... با زائران همراهی می‌کردند و مسیر 12 کیلومتری تا حرم شاهزاده ابراهیم را برای آنها کوتاه و سهل می‌کرد. در کنار این ایستگاه‌های صلواتی، سرویس‌دهی شهرداری، راهنمایی و رانندگی، نیروی انتظامی، سپاه پاسداران، نیروهای بسیجی و سایر نهادهای اجرائی-امنیتی در برگزاری باشکوه، امن و سالم مراسم همکاری کرده بودند. آیت‌الله حسینی بوشهری به ایراد سخنرانی پرداخت و این‌گونه همایش بزرگ پیاده‌روی ولایت سال 94 زائران را بدرقه کرد تا سال دیگر و ... 

نام:
ایمیل:
* نظر: