bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۲۳۶
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۴ - ۲۳ آذر ۱۳۹۴
این فیلم، سرگذشت عکاسان جنگی را روایت می‌کند که همواره در طول تاریخ بخش مهمی از آن رویداد را ثبت کرده‌اند.
بامدادجنوب- الهام بهروزی: جنگ و خاطرات تلخ و شیرینش در زندگی ما ایرانیان نقش ماندگاری دارد، هشت سال دفاع مقدس نمایانگر رشادت‌، ایثار و غیرت دلیرمردان و شیرزنان ایرانی است که بعدها به‌دلیل ماندگاری رشادت‌‌ها و جانبازی سرافرازان و سلحشوران کشور در جبهه‌های حق علیه باطل چه آنهایی که در این جبهه‌ها حضور داشتند و چه هنرمندانی که حوادث جنگ برای آنها نقل شده بود، همه به ثبت خاطرات دوران دفاع مقدس در قالب‌های عکس، فیلم، داستان، نقاشی و... همت گماشتند. در استان ما نیز رزمندگان و هنرمندان متعددی به ثبت این خاطرات مبادرت ورزیدند. هماره جنگ از خاطرات فراموش شده مردم خطه جنوب است، به‌طوری که هنرمندان این دیار به‌دلیل لمس جنگ حوادث و وقایع این رویدادتلخ و تحمیل شده را به‌گونه‌ای از زاویه دید خود به نمایش می‌گذارند. «هلهله جنگ» عنوان فیلمی از کارگردان جوان هم‌استانی است که به بخش داستانی جشنواره ملی حسنات اصفهان که از یازدهم تا چهاردهم اسفندماه برگزار می‌شود، راه یافته است. در این‌باره با صادق رسولی، کارگردان این فیلم به گفت‌وگو پرداختیم.

کارگردان فیلم «هلهله جنگ» در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: این فیلم، سرگذشت عکاسان جنگی را روایت می‌کند که همواره در طول تاریخ بخش مهمی از آن رویداد را ثبت کرده‌اند. زنی در بحبوبه جنگ در حال عکاسی است که بر اثر اصابت خمپاره در اطراف او و با برخوردش به دیواره بتنی بخشی از حافظه و شنوایی خود را از دست می‌دهد. وی ناخواسته به خانه‌ایی پناه می‌آورد که در تیررس تک‌تیرانداز دشمن است. ناگهان عکاس مردی که در آن حوالی پرسه می‌زند، از ماجرا باخبر می‌شود و تلاش می‌کند تا زن را از آن مهلکه نجات دهد. همین مثلث شخصیت‌ها باعث پایه‌ریزی طرح قصه فیلم هلهله جنگ شد. 
صادق رسولی با اشاره به این‌‌که این فیلم در گرمای مردادماه تولید شد، افزود: این فیلم در هشت جلسه در بوشهر و در گرمای شدید مرداد‌ماه که گاه به پنجاه درجه می‌رسید، فیلمبرادی شد، به‌طوری که بارها در حین کار دوربین خاموش شد ولی مجموعه عوامل این فیلم به‌دلیل تعهدی اخلاقی که داده بودند، اخم به ابرو نیاوردند و با انگیزه تا پایان کار ادامه دادند اما تدوین آن به‌‌‌‌‌‌دلیل مشکلات فنی و مالی چند ماه به درازا کشید. هلهله جنگ پیش از این جشنواره در بخش مسابقه دو جشنواره «تیژ» و جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور یافته است که در جشنواره تیژ موفق شد تندیس و دیپلم افتخار بهترین تدوین را از آن جشنواره کسب کند.
وی در خصوص جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات گفت: این جشنواره در چهار بخش داستانی، مستند، پویانمایی و تجربی در اصفهان برگزار می‌شود که حدود دو هزار و پانصد فیلم به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده بود و فیلم من در بخش داستانی جشنواره پذیرفته شده است.
رسولی با بیان این‌که ساخت فیلم هلهله جنگ، ادای دین کوچک خود به اهالی رسانه (عکاسان جنگ) است که همواره ثبت بخشی از تاریخ را‌ بر عهده داشته‌اند، افزود: بازیگران این فیلم عبارتند از: محمد احمدی، مجید فیلی و سپیده حجامی و دیگر عوامل فیلم نیز مسعود کازرونی (فیلمبردار)، علی نیکفر (دستیار کارگردان)، لیلا رستگار (طراح صحنه)، بهنام پورشکیبا (تدوین و صداگذاری) و حسین حیدرپور (عکاس) هستند.
کارگردان این فیلم با بیان این‌که در سال 82 فیلم «نفس زمان» را که ظاهرا اولین فیلم تک‌پلانه سینمای کوتاه ایران (تا آنجایی که من اطلاع دارم) است، ساختم که زمان آن هشت دقیقه بود، عنوان کرد: این فیلم به چالش‌های پیش‌آمده برای مردمی که جنگ را تجربه کرده‌اند و تحت تاثیر آن سال‌ها پس از جنگ زندگی‌شان آبستن حوادثی می‌شود که باعث بروز مشکلاتی در زندگی آنها می‌گردد‌. فیلم نفس زمان را در شهر آبادان با سرمایه شخصی (در حالی که با مشکلات مالی دست وپنجه نرم می‌کردم) تولید کردم. در جریان ساخت این فیلم متوجه شدم که چقدر زندگی‌ام با شخصیت فیلم گره خورده است. این فیلم در جشنواره‌های مختلفی از جمله آفتاب یزد، فیلم کوتاه تهران، دفاع مقدس و... حضور داشت که در جشنواره فیلم کوتاه تهران موفق به کسب جایزه بهترین فیلم تجربی شد.
صادق رسولی که در حال حاضر دانشجوی رشته سینماست، با یادآوری این‌که کار فیلمسازی را با گذراندن دوره‌ای در انجمن سینمای جوان بوشهر آغاز کردم، گفت: جایی که اغلب فیلمسازان به‌ویژه فیلمسازان دهه 60، 70 و اوایل دهه 80 آنجا را آرامانگاه دنیای سینمای خود می‌دانند، چون در آن برهه آنجا را تنها محملی برای به تصویر کشیدن ایده‌های سینمایی خود می‌دانستند. سال 80 اولین مشق فیلمسازی خود را به‌نام «زنگ مدرسه» تجربه کردم. بعد از آن در سریال‌های تلویزیونی از جمله سریال خاطره‌انگیز «عزو و مزو»، «شهری در منظومه شمسی»، «قهوه‌خانه بندر» و فیلم سینمایی «بالابان» به‌عنوان کارگردان و برنامه‌ریز فعالیت داشتم. همچنین تهیه و تولید برنامه‌های تلویزیونی از جمله «جوانی دات‌کام»، «نمای پنج» و «هفت اقلیم» که این آخرین برنامه به‌دلیل پرداختن به حوزه فرهنگ و هنر برای من جذابیت بیشتری دارد و خاطره‌انگیزتر است. البته درکارنامه فیلمسازی خود فیلم‌هایی مانند «آوازهایی برای زندگی»، «فرزند صدا» و «تنها نیستم» و ساخت فیلم‌های مستند صنعتی و تیزرهای تبلیغاتی را در سال‌های اخیر دارم. در این سال‌ها به‌طور حرفه‌ایی فیلم‌های مستند و تیزرهای تبلیغاتی متعددی را برای نهادها و موسسات ساختم اما متاسفانه به‌دلیل پرداخت‌ دیرهنگام دستمزدم از سوی آنها بارها مشکلاتی در زندگی شخصی و خانوادگی‌ام ایجاد شده است که این مساله از آسیب‌های زندگی هنرمندان است. چرا این موسسات و نهادهای دولتی باید پشت خاکریز فرهنگ بایستند و ما اهالی فرهنگ در کسوت یک رسانه برای آنها به‌منزله یک ابزار باشیم، به‌طوری که در زمان تعهدات مالی به این شکل برخورد کنند. ما که در این زمینه حرفه‌ایی هستیم چرا می‌بایست با چنین برخوردهایی مواجه شویم.
کارگردان فیلم هلهله جنگ در خصوص وضعیت فیلمسازی در استان یادآور شد: امروزه فیلمسازی شکل بهتری نسبت به گذشته پیدا کرده که بخشی از آن‌ به یمن وجود رشته سینما در شهر بوشهر است که تاکنون افراد متخصصی را در این عرصه ترییت کرده‌ است. در حوزه سینمای بلند هم اتفاقات مهم و فرخنده‌ایی در این سال‌ها اتفاق افتاده که به‌جد می‌توان گفت، امروزه در دو حوزه سینمای بلند و کوتاه فیلمسازان بوشهر در سطح ملی و بین‌المللی می‌درخشند. در واقع بوشهر رفته‌رفته صاحب گونه‌ایی از فیلمسازی در کشور می‌شود. هر چند که در این مسیر همچنان موانعی وجود دارد. یکی از چالش‌های پیش رو به‌ویژه در عرصه فیلم کوتاه، غیرحرفه‌ایی برخورد کردن با این عرصه است. نداشتن تعریف صحیح مالی برای تولید فیلم کوتاه باعث شده که با وجود توانمندی‌های هنرمندان استان گاهی با فیلم‌های نازل مواجه شویم و شوربختانه در این چند دهه اخیر اهالی این عرصه شاهد این درد و ضعف بوده‌اند. 

برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، جنگ ، فیلم
نام:
ایمیل:
* نظر: