bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۲۴۱
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۵ - ۲۳ آذر ۱۳۹۴
با عبور برق فشار قوی؛
مساله‌ای که علی‌رغم قول‌های مساعد برای رسیدگی به آن، هنوز راه به جایی نبرده است و به‌نظر می‌رسد اراده‌ای هم برای سلامت جان مردم وجود ندارد.
بامداد جنوب: سلامت فردی و جمعی یکی از مهمترین‌ مباحث در جامعه امروزی است، مباحثی که دامنه اهمیت آنها تا جایی است که مسوولان را از اقدامات پرخطر برای سلامت جامعه بر حذر می‌دارد و به ارگان‌هایی خاص دستور داده است تا بر این مسائل نظارت کنند. اما در برخی مواقع این ارگان‌ها خود یا چشم خود را می‌بندند، یا اینکه می‌خواهند نبینند یا اینکه همراه می‌شوند تا به مرحله غیر قابل بازگشت رسید.

بامدادجنوب چند ماه پیش پیگیر مساله انتقال خطوط فشار قوی برق در گناوه شد، مساله‌ای که علی‌رغم قول‌های مساعد برای رسیدگی به آن، هنوز راه به جایی نبرده است و به‌نظر می‌رسد اراده‌ای هم برای سلامت جان مردم وجود ندارد. 
اصحاب رسانه گناوه در طول هفته گذشته بار دیگر به ضرورت پرداخت به این مساله اشاره کردند. پایگاه خبری گناوه پرس در گزارشی در همین زمینه به قلم سجاد امیری آورده است: در ابتدا باید گفت در ضرورت این طرح برای گناوه هیچ شکی نیست و مصرانه هم خواستار اجرایی شدن آن هستیم، ولی در نحوه اجرا باید حقوق مردم رعایت شود.

مطلبی که می‌خواهم عنوان کنم نه به دنبال محکوم کردن شهردار فعلی بندر گناوه (چرا که شهردار فعلی در بدو ورود به‌عنوان یک معترض جلوی این کار را گرفت) و نه حتی شورای شهر گناوه هستم، زیرا شهردار شش ماهی است کلید شهر را تحویل گرفته است و شورا نیز به تازگی از یک جراحی سخت و نفس‌گیر جان سالم به در برده است، آن هم با پیوند چهار عضو جدید، به نوعی می‌توان گفت با یک پیکر جدید با اندام‌های تازه رو به رو هستیم، اگر به دنبال مقصر هستیم بدانیم این افراد نیستند، ذهنتان سمت فرماندار و مجموعه مدیریت دولتی شهرستان نیز نرود، مقصر را باید جای دیگری جستجو کرد، طفره نرویم، مقصر خود ما هستیم، بله ما مردم نجیب و صاف گناوه مقصر هستیم، ما مردمی که بیش از اندازه اعتماد می‌کنیم، شاید نتوان اسمش را اعتماد گذاشت، ما اعتماد نمی‌کنیم بلکه از خود سلب مسوولیت برای آسودگی خیال می‌کنیم.

چند وقتی است، شاید به سال نیز بکشد، از کنار پایه‌ریزی «بتن‌ریزی» این غول‌های عظیم‌الجثه در حاشیه شهر برای رفتن به سمت خانه ابدی «آرامستان سیدرضا» و فاتحه خوانی درگذشتگان عبور می‌کردیم، اما بی‌تفاوت چرا از خود نمی‌پرسیدیم اینها چیست!؟ و برای چه است؟ و قرار است این کاروان نازیبایی و شوم به کجا برود؟
چون بی‌تفاوتی و بی مسوولیتی عالمی دارد!
نخست اگر می‌خواهید بگویید پس برای چه کاری شورا انتخاب کرده‌ایم؟ پاسخ این است ما مردم در انتخاب اعضای شورا شهر خود چند درصد بر توان پیگیری و علمی اعضای انتخابی تاکید داشته‌ایم و چند درصد برای این دست به انتخاب زده‌ایم که آشنای خودمان فارغ از توان علمی و کاری صرفا به دلیل رابطه خونی و طایفه‌ای به شورا برود؟!

دوم چه کسی این را گفته است که با انتخاب شورا دیگر مردم مسوولیتی در قبال شهر خود ندارند؟! مگر نه این است که این اشخاص وکلای مردم هستند؟! مگر وظیفه موکل پرسیدن سوال و مطالبه کار از وکیل خود نیست؟! آیا اندیشیده‌ایم شورای شهر و شهرداری طبق قوانین موجود چقدر قدرت مانور و عکس‌العمل در مقابل مسائل کلان شهر دارند؟! آیا برای پاسخگو کردن ادارات و نهادهای دولتی دیگر و یادآوری وظایف محوله آنان نیز شورا را باید مورد باز خواست قرار دهیم؟!
طبق گفت‌وگویی که با کارشناسان حوزه برق در زمینه انتقال و تحقیقاتی که در اینترنت داشتیم به نتایج  جالبی رسیدیم که در زیر بیان می‌شود: کارشناسان تایید نمودند شیوه‌های دیگری نیز برای انتقال برق فشار قوی در شهرها است، که مشاوران پروژه‌ها به شرکت‌های انتقال برای هر شهر ارائه می‌کنند و شرکت‌های انتقال برق با توجه به حساسیت‌هایی که در هر منطقه و شهر با آن مواجه شده‌اند شیوه‌ای را کار کرده‌اند، مثلا در بعضی شهرها، مسوولان محلی آن عوارض زیست محیطی و نازیبایی مبلمان شهری را از همان ابتدا مورد تاکید قرار داده‌اند را ناگزیر به شکل زیرزمینی کار کرده و در بعضی شهرها نیز با خرید زمین در بیرون از شهر و مستقر کردن سایت اصلی در آن توسط عمودهای انتقال ضعیف و متوسط، برق را به درون شهر آورده‌اند، اما متاسفانه در شهر گناوه به دلیل بی‌اطلاعی، بی‌تفاوتی و شاید هم مسائل پشت پرده، دست به سهل‌الوصول‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه برای انتقال برق فشار قوی به شیوه دکل موسوم به دکل‌های تلسکوپی زده‌اند.

با توجه به کوچکی شهر گناوه هیچ منع فنی و کارشناسی وجود نداشت که این پست در اطراف شهر احداث می‌شد (همچون پست کنار مرقد مرحوم سید رضا). طبق گپ و گفتی که با آقای تولیده رئیس محیط زیست شمال استان بوشهر داشتیم، کاشف به عمل آمد دست اندرکاران پروژه، به تازگی و بعد از جلوگیری شهردار بندر گناوه، اقدام به گرفتن مجوزهای محیط زیستی کرده‌اند، که این خود نکته ظریفی را نشان می‌دهد، از این جهت که پروژه انتقال به شیوه  دکل از روز آغازین کار مجوز محیط زیست نداشته است.
بعد، متاسفانه طبق اطلاع از اعضای شورای شهر گناوه، شرکت انتقال دکل‌های فشار قوی اعلام داشته است، اگر جلوی کار ما که از لحاظ قانونی مشکلی ندارد را بگیرید، کار تعطیل می‌شود و اگر فردا شهر با کمبود برق مواجه شد شما مسوول هستید و باید پاسخگو مردم باشید!! باید گفت این نوع گفتمان نه تنها نشان از یک استدلال قوی و منطق درست نمی‌دهد بلکه بیشتر شبیه به صحبتی فرافکن گونه است.

باید یادآور شد مسوولیت اول و آخر کمبود برق شهر در ساعات پیک مصرف، شرکت برق خواهد بود،  شکی در آن نیست زیرا که باید در اجرای پروژه با ولی نعمتانشان «مردم» صادقانه برخورد می‌کردند و نگاه منفعتی را کنار می‌گذاشتند.
حال که این حرکت را کرده است باید تاوان آن را با برچیدن کامل دکل‌های خود در بلوار امام علی(ع) بدهند، زیرا با فضای که برای ورودی گناوه ایجاد کرده است هرکسی که وارد بندر گناوه می‌شود احساس می‌کند وارد نیروگاهای بزرگ برق شده است.
به تعمدی بودن این قضیه مشکوک هستیم، زیرا گناوه توریستی‌ترین بندر جنوب کشور است از این‌رو ناخن کشیدن بر چهره این بندر عزیز را جهت بد چهره جلوه دادن آن توسط بدخواهان و مغرضین را بعید نمی‌دانیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: