bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۲۸۹
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۴ - ۲۸ آذر ۱۳۹۴
این طرح ۲۷ آذرماه در سراسر کشور اجرا می‌شود اما از آنجا که ممکن است به‌دلیل بارندگی برخی استان‌ها نتوانند طرح را در این تاریخ اجرا کنند، از این رو ۲۰ آذر تا ۴ دی‌ماه برای اجرای این طرح تمدید شده است.
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: «جنگلانه» طرحی مردمی است که سازمان حفاظت محیط زیست و جنگل‌های مراتع و آبخیزداری از آن حمایت می‌کند. این طرح ۲۷ آذرماه در سراسر کشور اجرا می‌شود اما از آنجا که ممکن است به‌دلیل بارندگی برخی استان‌ها نتوانند طرح را در این تاریخ اجرا کنند، از این رو ۲۰ آذر تا ۴ دی‌ماه برای اجرای این طرح تمدید شده است. 

تحقیقات و پژوهش‌های محیط زیست بیانگر این مهم است که سرانه هر ایرانی از جنگل ۱۸ صدم هکتار است، در حالی که در دنیا این سهم هشت دهم هکتار است، به همین سبب ضروری است که میزان حساسیت ما نسبت به حفاظت از جنگل‌ها چهار برابر متوسط جهانی باشد که لازمه آن هم گنجاندن این موضوع و لحاظ کردن آن در قوانین و آموزش‌هاست. 
این وضعیت در تمام جنگل‌های سراسر کشور نگران‌کننده است، برخی آمارها نشان می‌دهد که نرخ بیابان‌زایی در کشور یک درصد است و سالانه ۵۰ هزار هکتار از رویشگاه‌های جنگلی کشور در حال نابودی است.

بر این اساس برای نخستین‌بار در سال گذشته طرحی با عنوان «جنگلانه» با همکاری ۱۴ استان با هدف احیای رویشگاه‌های جنگلی در سراسر کشور شگل گرفت که حرکتی کاملا غیر دولتی است، زیرا تمام کارها با تلاش سازمان‌های مردم‌نهاد انجام می‌شود و امسال نیز دومین دوره آن روز گذشته برگزار شد.
این در حالی است که سبزانديشان خردمند دشتستانی و جمی روز گذشته در اقدامی خداپسندانه با هوشمندی و با همکاری برخی از چهره‌های سرشناس و شهروندان مشتاق و علاقه‌مند به حفظ محیط زیست پیرامون خود، روز 27 آذرماه را که روز اجرای طرح ملی «جنگلانه» است، پاس داشتند.

به همین منظور با حمید تنها زیارتی، در مورد این طرح صحبت کردیم. وی در گفت‌و‌گو با بامداد جنوب در پاسخ به این سوال که متولی این طرح در شهرستان دشتستان کدام نهاد است، تصریح کرد: این طرح امسال برای نخستین‌بار در شهرستان دشتستان به‌همت «کانون همیاران جوان» اجرا شده است. 
زیارتی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که چه نهادهای دیگری در این طرح با کانون همکاری کرده‌اند، افزود: کانون همیاران جوان با همکاری منابع طبیعی به تنهایی متولی اجرای این طرح بودند که کانون بذرهای کشت را از منابع طبیعی تهیه کرده بود.
این فعال اجتماعی در ادامه یادآور شد: افراد سرشناس و برجسته‌‌ای همچون: پورسالم رئیس محیط زیست تنگ ارم، نادر استوار کارآفرین شهرستان دشتستان، بهادر قائدی عضو شورای شهر برازجان، سید مجتبی هاشمی‌نژاد معاونت آموزش و پرورش شهرستان، علی پورجم مدیر زیباسازی و ترافیک شهرداری برازجان، اعضای شرکت محصولات تولیدی گاچی با مدیریت حسام‌الدین بهمنش و بسیاری از شهروندان مشتاق در این طرح شرکت داشتند.
 
زیارتی درباره لزوم فرهنگسازی در این راستا تاکید کرد: از آنجا که هدف اجرای این طرح، حفظ محیط زیست بوده، بنابراین اگر بتوانیم به تداوم و مستمر بودن آن کمک کنیم، به‌طور قطع به بقا و ادامه حیات محیط زیست و جنگل‌زایی دشتستان که به‌سبب برخورداری از یک موقعیت استراتژیک و بهره‌مندی از خاک مطلوب، زمینه و بستر لازم را در این خصوص دارد، کمک کرده‌ایم. 
وی تصریح کرد: مردم با حضور داوطلبانه خود نشان دادند که نسبت به حفظ محیط زیست خود نه تنها علاقه‌مند، بلکه سرشار از حس مسوولیت‌پذیری هستند اما نیاز است تا فعالیت نهادهای مربوط در کنار فرهنگسازی با شیوه‌ای کارآمد و صحیح و معقول مدیریت شود. 
گفتنی است، این طرح همزمان در شهرستان جم نیز برگزار شده، در همین رابطه با حیدر آگاهی، یکی از اعضای شرکت پالایش گاز فجر جم گفت‌وگو کردیم و نظر او را در این خصوص جویا شدیم. وی در پاسخ به این سوال که با توجه به این‌که طرح ملی جنگلانه دو سال پیاپی در کشور اجرا شده، شهرستان جم چندمین حضور خود را تجربه کرده است، گفت: شهرستان جم نیز برای دومین سال است که در طرح جنگلانه شرکت کرده است. 

آگاهی با بیان این‌که بانی این طرح در جم، احمدحسین محمدپور، مسوول هیات کوهنوردی شرکت پالایش گاز فجر جم بوده است، افزود: محمدتقی محمدی مسوول محیط زیست شهرستان جم نیز در اجرای این طرح با مسوول هیات کوهنوردی شرکت پالایش گاز فجر جم همکاری و همیاری کرده، علاوه بر آن، دیگر هیات‌های کوهنوردی همچون: هیات کوهنوردی پارس جنوبی، پردیس، شهرستان جم و ... در کنار شهروندان علاقه‌مند به حفظ محیط زیست حضور فعال و بسزایی داشتند. 
وی با اشاره به موقعیت آب و هوایی مناسب جم برای توسعه کشت و جنگل‌زایی یادآور شد: هیات کوهنوردی شرکت پالایش گاز فجر جم از علاقه‌مندان شرکت در این طرح حمایت می‌کند. 

همه اینها در حالی است که در اصل 50 قانون اساسي آمده است: «در جمهوری‏ اسلامی، حفاظت‏ محیط زیست‏ كه‏ نسل‏ امروز و نسل‌های‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می‏شود. از این‏ رو فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ كه‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیر قابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا كند، ممنوع‏ است»، بنابراین باید توجه کرد که علاوه بر فرهنگسازی در این زمینه و توسعه محیط زیست، لازم است بر حفظ داشته‌هایمان هم تاکید کنیم.
هر چند در خصوص فرهنگسازی‌هایی که در استان صورت می‌گیرد، برخی منتقدان با نقدهای گاه غیر منصفانه خود، خواسته یا ناخواسته سعی در مانع‌تراشی می‌کنند اما آنچه بدیهی است، آن است که بی‌شک فرهنگ‌سازی و آموزش بجا و صحیح در این راستا، نقش بسزا و موثری در حفاظت از محیط زیست دارد که سازمان‌های مردم‌نهاد به‌عنوان حلقه ارتباطی میان مردم و دولتمردان تاثیر زیادی در شکل‌گیری این طرح داشته‌ و دارند.

نام:
ایمیل:
* نظر: