bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۳۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۷ - ۲۹ آذر ۱۳۹۴
از طرفی کمبود امکانات ورزشی و تفریحی موجب شده تا نسل جوان و نوجوان ما از این قضیه متضرر شوند و سلامت جسمی و روانی آنان به خطر بیفتد
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: فضاهای تفریحی و فرهنگی می‌تواند نقش چشمگیری در سلامت جسمی و به تبع آن روانی، اقشار مختلف جامعه داشته باشد اما همواره یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان استان محروم بوشهر، کمبود فضاهای تفریحی و فرهنگی در شهرهای مختلف آن است.

همین عامل تنهایی، بیکاری و پررنگ شدن افسردگی در افراد، آنان را بیش از پیش درگیر فضاهای مجازی می‌کند و همین خو گرفتن به این‌گونه فضاها سبب می‌شود گاهی استفاده از این فضاهای مجازی از شیوه صحیح خود منحرف شود و آسیب‌های جدی را برای افراد خانواده ایجاد کرده و انس، صمیمیت، همدلی و همزبانی را بین افراد یک خانواده از بین می‌برد و آنها روز به روز از یکدیگر دور می‌شوند بدون آن‌که خود بخواهند و بدانند... . 
طبق نتایج یک نظرسنجی در این خصوص، آمارها نشان می‌دهد که اغلب افراد به‌سبب نبود امکانات تفریحی-رفاهی دچار افسردگی خفیف و بعضی از آنان دچار افسردگی شدیدی شده‌اند که اگر فضاهای رفاهی و تفریحی مناسبی برای آنان فراهم بود، بسیاری از این افراد از این معضل رنج نمی‌بردند.

از طرفی کمبود امکانات ورزشی و تفریحی موجب شده تا نسل جوان و نوجوان ما از این قضیه متضرر شوند و سلامت جسمی و روانی آنان به خطر بیفتد، این در حالی است که طبق تصویب هیات وزیران در سال ۱۳۸۷سازمان‌ها و نهادهای متعدد موظفند نه به عنوان متولی بلکه به عنوان نوعی همراهی و همکاری با سازمان ملی جوانان در کنار وظیفه اصلی خود برنامه‌های فراغتی را برای نسل جوان در نظر داشته باشند.
علاوه بر این، با بالا بردن استانداردهای زندگی در روستاها و فراهم کردن امکانات بهداشتی، تفریحی و آموزشی و ایجاد مشاغل پایدار می‌توان افراد را به اسکان دائمی در روستاها و شهرهای کمتر توسعه‌یافته تشویق کرد و همین امر می‌تواند از رواج پدیده شهرنشینی بکاهد و به تبع آن، پیامدها و آسیب‌های ناشی از این پدیده، کمتر بروز ‌کند. 
یکی از شهروندان بوشهری در این خصوص می‌گوید: به هر حال هر شخصی برای گذراندن اوقات فراغت خود، باید راهی را برگزیند، حال هر چه گزینه‌های موجود بیشتر باشد، دست جوانان و به‌صورت کلی مردم جامعه برای انتخاب بازتر است. حال نه این‌که هر کس به قلیان‌خانه‌ها روی می‌آورد، تنها به‌علت کمبود مکان‌های تفریحی است اما یکی از دلایل عمده آن، همین است. 
وی ادامه داد: یکی از مسوولیت‌های مسوولان استانی مهیا کردن مکان‌ها و فضاهایی است که در آن نوجوانان و جوانان به‌صورت کاملا سالم و امن اوقات فراغت خود را سپری کنند.

این جوان بوشهری در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که به نظر شما در استان بوشهر کدام یک از حوزه های تفریحی-رفاهی بیشتر پتانسیل رشد دارد و می‌تواند اوقات فراغت جوانان را بهتر سمت و سو دهد، افزود: به اعتقاد بنده، تفریحاتی که به حوزه دریا و سواحل ارتباط دارد، به‌دلیل موقعیت جغرافیایی استان و برخورداری از سواحل طولانی با خلیج فارس، جای پیشرفت بسیاری دارد و اگر در این حوزه سرمایه‌گذاری شود، علاوه بر این‌که مکان‌های بسیار مناسبی جهت تفریحات سالم را برای خانواده‌ها و جوانان به وجود می‌آورد، می‌تواند سرمایه‌های بسیاری نیز به بوشهر سرازیر کند و همچنین موجب جذب گردشگرانی از سراسر کشور و حتی گردشگرانی از سایر کشورها شود. 
در ادامه با یکی از دانش‌آموختگان رشته مهندسی دانشگاه خلیج فارس گفت‌وگو کردیم. وی در پاسخ به این سوال که علت نبود مکان‌های مناسب تفریحی در استان ما چیست، گفت: علت این امر، کم‌اهمیت بودن این موضوع نزد مسوولان و در نتیجه نادیده گرفتن این بخش از سوی آنان است، در حالی که ریشه بسیاری از معضل‌های اجتماعی ناشی از نبود همین مکان‌هاست که آینده نوجوانان و جوانان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

این دانش‌آموخته با اشاره به این‌که در این حوزه، سرمایه‌گذاری مناسب و منطقی صورت نگرفته است، یادآور شد: همین میزان سرمایه‌گذاری هم که در این بخش صورت گرفته، به‌صورت معقول و کارآمد نبوده و در این خصوص از متخصصان و کارشناسان استفاده نشده است که اگر از صاحب‌نظران این حوزه استفاده شود، با کمترین بودجه و هزینه می‌توان در این راستا نتایج خوبی گرفت. 
آنچه بدیهی است، آن است که «فرهنگسازی» یکی از کمبودها و کاستی‌های اولیه در استان ماست. مردم ما آنقدر از نبود امکانات تفریحی رنج برده‌اند که بهره‌مند کردن آنها از این امر باید با یک فرهنگسازی و تبلیغات هدفمند صورت گیرد، چراکه باید برای «داشتن»ِ نداشته‌هایشان آموزش لازم را ببینند و شیوه صحیح استفاده از آن را بدانند. ضرورت توجه به این معضل اجتماعی از آنجاست که در تمام نقاط استان به چشم می‌خورد و برای مثال بوشهر به‌عنوان مرکز استان و حتی برازجان با وجود پتانسیل‌های موجود و کافی به‌عنوان دومین شهر استان از این معضل رنج می‌برند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
0
0
عالی
نام:
ایمیل:
* نظر: