bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۵ - ۰۱ دی ۱۳۹۴
تقدیر از یک راننده نمونه؛
یکی از سخت‌ترین شغل‌ها، شغل «راننده تاکسی» است که راننده باید در تمام فصول سال از صبح تا شب در خیابان‌ها رانندگی کند و... روز گذشته از یکی از رانندگان موفق و نمونه بوشهری تجلیل شد. در همین راستا با او گفت‌وگو کردیم.

مسافر همیشگی جاده‌هاست، فرقی نمی‌کند تابستان باشد یا زمستان، او مسافر همیشگی جاده‌هاست؛ جاده‌هایی که شاید چشم کمتر مسافری دیده باشد و پای کمتر رهگذری لمس کرده باشد. 
یکی از مشاغلی که در جامعه ما کمتر دیده شده و همواره آماج تیر انتقادات مسافران قرار گرفته، «رانندگی» است. شغل رانندگی، شغلی خدماتی و سخت و بسیار طاقت‌فرساست که علاوه بر مشقت‌هایی که دارد، در گذر زمان معضل «فرسودگی» را هم برای وسیله نقلیه و هم برای شخص راننده به‌دنبال دارد، از همین رو قرار گرفتن این شغل در ردیف مشاغل سخت و زیان‌آور ضروری است. 

از جمله سختی‌های این شغل، می‌توان به درگیری آنها با مسافران بر سر افزایش نرخ کرایه اشاره کرد. افزایش نرخ که گاهی مشاهده می‌شود به‌صورت خودسرانه از سوی برخی رانندگان روی می‌دهد، دامنگیر همه راننده‌ها شده و بحث و مشاجره با مسافر را به‌دنبال دارد. همین عامل سبب بر هم خوردن آرامش راننده شده و چه‌بسا که در طول مسیر توجه و تمرکز راننده را بر هم زده و در نهایت منجر به رویدادی ناگوار و ناخوشایند شود.

یکی از سخت‌ترین شغل‌ها، شغل «راننده تاکسی» است که راننده باید در تمام فصول سال از صبح تا شب در خیابان‌ها رانندگی کند و اگر چند روزی قصد سفر کردن و استراحت کردن در منزل را داشته باشد یا بیمار باشد و نتواند کار کند، از مزد آن روز بی‌بهره می‌ماند. در وصف دیگر این شغل پرزحمت و پردردسر می‌توان گفت، این شغل، شغلی بدون مرخصی است و سرما و گرما هم سرش نمی‌شود و از آنجا حائز اهمیت است که به‌صورت مستقیم با مردم سر و کار دارد. به‌عبارتی سلامت او، تضمین کننده سلامت مردم است. امنیت او به منزله امنیت مردم است. 

روز گذشته از یکی از رانندگان موفق و نمونه بوشهری تجلیل شد. در همین راستا با او گفت‌وگو کردیم. عبدالکریم کازرونی در پاسخ به این سوال که چند سال است به‌عنوان راننده در جاده رفت و آمد می‌کند، به ما گفت: من 43 سال سن دارم و مدت 24 سال است که به‌عنوان راننده در جاده رفت و آمد می‌کنم. 
وی با بیان این‌که در حال حاضر در شرکت تعاونی شماره یک بوشهر (همان ایران‌پیمای قدیم) مشغول به کار است، افزود: مدت 12 سال شاگرد بوده‌ام و 12 سال هم، راننده هستم.
این راننده موفق در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که رانندگی را از چه زمانی به‌صورت جدی دنبال می‌کرده، تصریح کرد: من از 17 سالگی، به‌صورت جدی رانندگی را آغاز کردم و علاقه بسیاری به شغل خود دارم.

کازرونی در پاسخ به این سوال که برنامه روز دوشنبه را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: در کل برنامه خوبی بود اما ای کاش زمانی را برای ارائه یک‌سری نظر، پیشنهاد و انتقاد از طرف ما اختصاص می‌دادند تا می‌توانستیم اندکی مشکلات و سختی‌هایمان را منتقل کنیم. 
وی در ادامه با بیان این‌که شغل رانندگی، شغل بسیار سخت، حساس و با مسوولیت بالاست، یادآور شد: به کسانی که به این شغل علاقه دارند و می‌خواهند وارد آن شوند، توصیه می‌کنم که تمام جوانب کار را بسنجند، چراکه این شغل مشقات و سختی‌های خود را دارد.
کازرونی در پاسخ به این سوال که برای چندمین بار است که به‌عنوان راننده نمونه از او تقدیر می‌شود، افزود: برای نخستین‌بار است که به‌عنوان راننده نمونه معرفی شده‌ام و جا دارد از مرحوم عبدالرزاق کازرونی (برادرم)، استادم علی نجاتی، قطیفی مدیر تعاونی شماره یک بوشهر، داریوش قنبری، غلامرضا ابراهیمی پولادی، شفیعی‌پور و بهنام شمس تشکر و قدردانی می‌کنم که در این راه همواره مشوق، حامی و راهنمایم بودند. 

بر همگان پوشیده نیست که حمل و نقل و ارتباطات در مناسبات اجتماعی و اقتصادی جهان امروز نقش و جایگاه ویژه‌ای داشته و در توسعه و پیشرفت جامعه، بیشترین سهم را دارد. 
به‌طور قطع کار کردن در آلودگی هوا، روزهای سرد زمستانی و داغ تابستانی، کلنجار رفتن با مسافران، روزانه به‌دنبال پول خرد بودن و... سخت است و به همین منظور، رانندگان یکی از صبور‌ترین شاغلان جامعه ما به حساب می‌آیند. پس بیاییم با صبوری، آستانه تحمل خود را در برابر کاستی‌ها و گاه قانون‌شکنی‌های برخی رانندگان بالا ببریم و در مقابل آن قانون‌شکنی‌ها مقابله به مثل نکنیم و آرامش و اعصاب آنها را در حین رانندگی که در واقع، حفظ آرامش و امنیت خودمان است را بر هم نزنیم. 

نام:
ایمیل:
* نظر: