bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۳۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۴ - ۰۵ دی ۱۳۹۴
بارش بارندگی از ابتدای پاییز علاوه بر آن‌که همه بوشهری‌ها را در سراسر استان شگفت‌زده و خوشحال کرد، به‌خصوص برای جامعه کشاورزان مسرت‌بخش و پیام‌آور سال زراعی پربار بود.
بامدادجنوب- هدی خرمآبادی: باز باران/با ترانه/با گهرهای فراوان/ می‌خورد بر بام خانه/من به پشت شیشه تنها/ایستاده در گذرها/رودها راه اوفتاده/شاد و خرم یک دو سه گنجشک پرگو/باز هر دم می‌پرند این سو و آن سو/ می‌خورد به شیشه و در/ مشت و سیلی/آسمان امروز دیگر نیست نیلی... . چله‌بزرگ بارانی شد و انتظار می‌رود زمستان پربارانی را در استان شاهد باشیم. 

از چهارشنبه‌شب آسمان، نگاه بارانی خود را به زمین دوخته و درد دل‌های خود را با زمین بازگو می‌کند. بارش بارندگی از ابتدای پاییز علاوه بر آن‌که همه بوشهری‌ها را در سراسر استان شگفت‌زده و خوشحال کرد، به‌خصوص برای جامعه کشاورزان مسرت‌بخش و پیام‌آور سال زراعی پربار بود. کشاورزانی که در بحبوحه خشکسالی موجی از نگرانی و ناامیدی در بین آنها به وجود آمده بود و رغبت و انگیزه فعالیت را از آنها گرفته بود، اکنون با بارش رحمت الهی برگ برنده‌ای در دست دارند تا با حمایت مسوولان استانی بار دیگر آستین همت بالا بزنند و شروعی دیگر و بهتر را رقم بزنند. در همین راستا با مدیرکل هواشناسی استان گفت‌وگو کردیم.

نادر شفی‌خدایی در گفت‌وگو با بامداد جنوب در خصوص بارندگی‌های اخیر در استان گفت: بارش باران در استان زمینه‌ساز خوشحالی مردم به‌ویژه کشاورزان شده که براساس ایستگا‌ه‌های باران‌سنجی بیش از ۵۰ میلی‌متر در استان بوشهر باران بارید.
شفی‌خدایی با بیان این‌که نزولات آسمانی همه نقاط استان را در برگرفته است، تصریح کرد: بارش باران که از چهارشنبه شب آغاز شده شمال و جنوب استان بوشهر را سیراب کرده است تا کنون در میان مراکز شهرستان‌ها خورموج با 59، گناوه با 55 و دیلم با 52 میلی‌متر بیشترین بارندگی را داشته‌اند.

شفی‌خدایی بیان کرد: در میان ایستگاه‌های باران‌سنجی ایستگاه روستای شول گناوه با 63 میلی‌متر بیشترین باران را ثبت کرده است. بارش باران در دیگر مناطق استان که از دو روز پیش آغاز شده تاکنون، بین 30 تا 52 میلی‌متر ثبت شده است. 
تداوم بارندگی به‌مدت 24 ساعت که در طول سه-چهار سال گذشته بی‌سابقه بوده است، سبب شده تا آب باران در عمق زمین نفوذ کرده و علاوه بر رطوبت‌دهی به خاک برای کشاورزی، زمینه‌های زیرزمینی آب را هم تقویت کند. 

وی با بیان این‌که استان بوشهر ششمین استان دارای رادار هواشناسی است، تصریح کرد: این رادار با پیگیری‌های گسترده صورت گرفته به استان بوشهر رسید و در استان نصب شد که نقش مهمی در پیش‌بینی‌ها دارد.
شفی‌خدایی با بیان این‌که پایش وضعیت جوی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، ادامه داد: در بحث پدیده‌های دریایی و توزیع نیروهای امدادی می‌تواند نقشی بسیار مهم و اساسی داشته باشد.
مدیرکل هواشناسی استان با اشاره به این‌که بارش‌ها تا بعد از ظهر روز گذشته در مناطق شمالی و مرکزی استان بوشهر ادامه داشته، گفت: برای مناطق جنوبی استان تا صبح امروز بارش‌هایی پیش‌بینی شده است که با توجه به مواج بودن خلیج فارس لازم است دریانوردان باید بیش از پیش احتیاط کنند تا خدای ناکرده دچار حادثه‌ای غیر مترقبه نشوند.
وی با بیان این‌که سامانه‌ بارشی دیگری اواخر هفته آینده وارد آسمان استان می‌شود، گفت: این سامانه بارشی از ظهر امروز کم‌کم از استان خارج می‌شود و اواخر هفته آینده سامانه بارشی دیگری آسمان استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مدیرکل هواشناسی استان ادامه داد: پیش‌بینی‌های درازمدت به صورت اعلام وضعیت فصلی، پیش‌بینی کوتاه‌مدت به صورت هفتگی و یا سه روزه و پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت به صورت یک‌روزه و ساعتی اعلام می‌شود. این پیش‌بینی‌ها تاثیر بسیار مهمی در مدیریت بحران برای کاهش خسارت‌های مالی و جانی و اقتصادی و سیاسی دارد.
گفتنی است، براساس پیش‌بینی وضع جوی و دریایی هواشناسی استان، وضعیت جوی و دریایی تا ساعت 11 امروز به وقت محلی به شرح زیر است: افزایش ابر همراه با بارش باران گاهی وزش باد و رعد و برق و کاهش ناپایداری‌ها برای مناطق شمالی و مرکزی. همچنین جهت وزش باد غالبا شمال غربی با سرعت 10 تا 36کیلومتر در ساعت وگاهی تا 40 کیلومتر در ساعت و ارتفاع موج دریا 90 تا 150 سانتی‌متر است.

با توجه به این‌که یکی از راهکارهای موثر برای مدیریت خشکسالی، بهره‌برداری از بارندگی‌های سالیانه و استفاده بهینه از آنهاست، انتظار می‌رود مسوولان در کنار کشاورزان و دیگر اقشار جامعه تا پایان فصل بارندگی‌ها در استان، تمرکز خود را به جد بر این مساله بگذارند و اهتمام ویژه‌ای در راستای عملی کردن این موضوع داشته باشند. 
این در حالی است که براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در اواسط هفته جاری –روزهای دوشنبه و سه‌شنبه- آسمان استان ابری و همراه با باران خواهد بود. قدیمی‌های بوشهر بر این باورند که اگر اول چله‌بزرگ بارانی باشد، در زمستان بارندگی‌های خوبی خواهیم داشت، تا کنون که این پیش‌بینی درست از آب در آمده است. 


نام:
ایمیل:
* نظر: