bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۵ - ۲۱ دی ۱۳۹۴
چند سالی است که ارائه گواهی سلامت برای استخدام افراد الزامی شده است. این در حالی است که برخی شهروندان نسبت به این موضوع اظهار رضایت می‌کنند اما...
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: چند سالی است که ارائه گواهی سلامت برای استخدام افراد الزامی شده است. این در حالی است که برخی شهروندان نسبت به این موضوع اظهار رضایت می‌کنند اما برخی هم از صرف وقت و هزینه زیادی می‌گویند که به سبب دریافت این کارت متحمل می‌شوند. برای بررسی بیشتر مساله با یک دکتر متخصص در این زمینه در برازجان گفت‌وگو کردیم.
عباس فخری در گفت‌وگو با بامداد جنوب در پاسخ به این سوال که کارت سلامت برای چه مشاغلی الزامی است، تصریح کرد: کارت سلامت و پرونده سلامت برای مشاغل مختلفی که تحت بیمه تامین اجتماعی هستند، اجباری شده است.

فخری با بیان این‌که در حدود پنج سال است که در این خصوص کارت صادر می‌شود، در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که اگر شخص شاغلی با داشتن کارت سلامت پس از مدتی محل کار خود را تغییر دهد، آیا به کارت سلامت جدید نیاز دارد، تاکید کرد: اگر شخصی پرونده سلامت داشته باشد اما بخواهد وارد شرکت دیگری شود، به پرونده جدیدی نیاز دارد، چراکه شرکت قبلی پرونده را به متقاضی پس نخواهد داد و آن را در بایگانی شرکت نگهداری می‌کنند.
وی درباره این‌که آیا الزامی بودن ارائه کارت سلامت تنها مختص به مشاغل خاصی است یا به همه مشاغل اختصاص دارد، گفت: تقریبا تمام مشاغلی که به‌نوعی بیمه تامین اجتماعی دارند، همانند جوشکاری، نجاری، نقاشی، مکانیکی و ... همه نیاز به معاینات دوره‌ای یک‌ساله دارند. علاوه بر این، افراد شاغل در شرکت‌ها و کارخانه‌ها یا افراد شاغل در سنگ‌شکن‌ها، کارگران شهرداری‌ها و این‌چنینی همگی باید معاینات سالیانه را انجام دهند.
فخری در پاسخ به این سوال که چه کسی مسوولیت نظارت روی انجام معاینات را بر عهده دارد، افزود: مسوولیت نظارت روی انجام معاینات بر عهده واحد بهداشت حرفه‌ای در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی است. 

وی با بیان این‌که افراد در بدو استخدام با هزینه شخصی معاینات را انجام می‌دهند اما بعد از استخدام در سال‌های بعد مسوول کارخانه باید هزینه را عهده‌دار شود، یادآور شد: با توجه به نوع شغل فرد مورد نظر، پزشک مسوول معاینات برای فرد را ارائه می‌کند و علاوه بر این کارهایی مانند تست تنفس، تست شنوایی‌سنجی، تست بینایی‌سنجی، قد و وزن و در افراد بالای 40 سال نوار قلب هم انجام می‌شود. 
فخری با تاکید بر این مساله که تنها یک تست تنفس برای فرد می‌تواند هزینه بالای صد هزار تومان را پیش پزشکان دیگر در بر داشته باشد ولی کل هزینه انجام معاینات در حال حاضر بسیار کمتر از این قیمت است، یادآور شد: پرونده سلامت نشان می‌دهد که آیا شخص برای کاری که پیشنهاد شده، صلاحیت جسمی و روانی دارد یا خیر؟

در ادامه با یکی از شهروندان هم‌استانی در این خصوص صحبت کردیم و نظر او را در این باره جویا شدیم. وی در گفت‌وگو با بامداد جنوب می‌گوید: برای نخستین‌بار بود که از طرف شرکت از من خواستند یک گواهی «طب کار» ارائه کنم. بنابراین برای تهیه گواهی به درمانگاهی مراجعه کردم و متوجه شدم که دکتر عباس فخری در برازجان این کار را انجام می‌دهند. نزد ایشان رفتم و پس از دریافت فرم آزمایش‌های مربوط، به آزمایشگاه معرفی شدم. وی افزود: آزمایش‌های مختلف و تست‌های شنوایی‌سنجی، قد و وزن، فشار خون و تنفس انجام شد و پس از آن از طرف پزشک معاینه شدم که به‌سبب فشار کاری و نوع شغل، نکاتی را در پرونده من یادداشت کردند. 

این شخص در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام به نظر شما اقدامی مفید و موثر است یا خیر، تصریح کرد: در مجموع اقدام خوبی است اما بهتر است که این کار در یک مجتمع پزشکی و به دست پزشکان متخصص همان حوزه انجام شود. به‌عنوان مثال، پزشک متخصص چشم، گوش و بینی و آزمایش‌ها نیز در آزمایشگاهی انجام شود که بتواند جواب دقیق و قابل اطمینانی را بدهد تا بتواند برای ارائه به جاهای دیگر نیز مناسب و کارآمد باشد، زیرا زمانی که از دکتر درباره یکی از آزمایش‌ها توضیحی خواستم، ایشان گفت که این آزمایش‌ها خیلی دقیق و قابل استناد و اعتماد نیست، از همین رو احساس کردم که با صرف وقت و هزینه زیاد، این اقدام بیشتر یک کار نمایشی بوده است. 

حال با توجه به اظهارات این شهروند لازم است اگر چاره‌ای اندیشیده می‌شود، براساس ساز و کارهایی صحیح، معقول، بجا و در چارچوب قانونی خود اندیشیده شود، زیرا صرف وقت علاوه بر هزینه زیاد تنها آب در هاون کوبیدن و گره بر باد زدن است، هر چند در خصوص گواهی کارت سلامت، برخی آزمایش‌ها سودمند واقع می‌شود و ممکن است فرد از برخی بیماری‌ها که در ظاهر وی هیچ‌گونه علائم خاصی نداشته، مطلع شود و به‌موقع به درمان خود بپردازد اما با توجه به این که برخی افراد با وجود وضع اقتصادی نابسامان در کشور قادر به پرداخت هزینه‌های هر چند کم هم نیستند، باید بستر را برای کیفیت بهتر این‌گونه آزمایش‌ها فراهم کرد تا متقاضیان هر روز از این درمانگاه به آن درمانگاه پاس‌کاری نشوند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: