bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۹ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۴
اجرای طرح تفکیک زباله برای نخستین‌بار؛
این در حالی است که روز گذشته خبر اجرای نخستین طرح «بازیافت زباله» در دبستان شهیدفخرایی در این شبکه‌ها منتشر شد. در همین خصوص با مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند بندر بوشهر گفت‌وگو کردیم.
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: گسترش و نفوذ تکنولوژی در عصر مدرن در کنار آسیب‌ها و تبعات منفی که برای نسل آدمیان به ارمغان آورد، به ویژه برای کشورهای جهان سومی، بی‌شک نقاط مثبت و رهاوردهای راهگشایی هم در پی داشته، چراکه نمی‌توان گفت ورود پدیده‌ای تنها ابعاد منفی یا فقط و فقط جنبه‌های مثبت داشته است. یکی از ابعاد راهگشا، کارساز و کارآمد نفوذ تکنولوژی و گسترش اینترنت هم، بالا بردن آگاهی عموم از گوشه و کنار جهان و برانگیختن احساسات آنها در قبال برخی خبرهاست.
روزگاری می‌شد برخی خبرها را بنا به دلایلی همچون حساس بودن مطلب یا جلوگیری از اشاعه رعب و وحشت از مردم پنهان کرد اما در حال حاضر با توسعه و گسترش شبکه‌های اجتماعی همچون فیس‌بوک، واتس‌آپ، وایبر، تلگرام و ... خبرها لحظه‌ای دست به دست می‌شوند و مردم از آنها مطلع.

این در حالی است که روز گذشته خبر اجرای نخستین طرح «بازیافت زباله» در دبستان شهیدفخرایی در این شبکه‌ها منتشر شد. 
در همین خصوص با مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند بندر بوشهر گفت‌وگو کردیم. مسعود غلامزاده فرد در گفت‌وگو با بامداد جنوب در پاسخ به این سوال که طرح یاد شده شامل چه بخش‌هایی است، تصریح کرد: این طرح که در راستای ادامه طرح تفکیک از مبدا شهر بوشهر ویژه مدارس بوده، روز گذشته برای نخستین بار در سطح استان در دبستان شهیدفخرایی بوشهر اجرا شد و شامل بخش‌هایی همچون ارائه آموزش به دانش‌آموزان، اولیا و معلمان و مربیان، احداث ایستگاه بازیافت شامل مخازن بازیافت ویژه کاغذ و پلاستیک و قوطی‌های فلزی، ارائه سی‌دی‌ها و کتاب‌های آموزشی به دانش‌آموزان و ... است.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که آیا این طرح را در مدارس دیگر هم ارائه خواهید کرد، با بیان این‌که سازمان پسماند از شهریورماه جاری طرح یادشده را به آموزش و پرورش ارائه کرده اما تا کنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم، خاطرنشان کرد: دبستان شهیدفخرایی مدرسه‌ای غیر دولتی است و ما این طرح را براساس امضای توافقنامه‌ای با مدیر این مدرسه محقق کردیم که آمادگی کامل داریم تا این طرح و طرح‌های دیگر خود در همین راستا را به مدارس دولتی و غیر دولتی دیگر ارائه کنیم. غلامزاده‌فرد در پایان تاکید کرد: همه خدمات ما به‌صورت رایگان ارائه می‌شود.

بی‌شک فرزندانمان را باید از همان سال‌های ابتدایی زندگی تربیت کرد و پرورش داد و در این بین آگاهی والدین در کنار ملزم بودن آنها به اصول تربیتی بسیار کارآمد و موثر خواهد بود. اکنون در هفته «تربیت اسلامی» هستیم و مدیرکل آموزش و پرورش هم روز گذشته بر لزوم برگزاری همایش‌هایی با محوریت امور پرورشی تاکید کرده که این امر خود اهمیت بیش از پیش مساله را روشن می‌کند.
در ادامه با مدیر دبستان شهیدفخرایی گفت‌وگو کردیم و نظر او را درباره تاثیر برگزاری چنین طرح‌هایی بر یادگیری و تربیت بچه ها جویا شدیم.
مرضیه کاملی در این باره به بامداد جنوب گفت: من به‌شخصه در چهره بچه‌ها نشاط، شوق، هیجان و انگیزه برای یادگیری را مشاهده کردم. بچه‌ها روز گذشته با مواد بازیافتی که آنها را از خانه و مدرسه آماده کرده بودند، کاردستی درست کردند. 
وی با بیان این‌که در این مراسم والدین دانش‌آموزان هم حضور و شرکت داشتند، تاکید کرد که فرهنگ‌سازی را باید از محیط خانه آغاز کرد، از همین رو قرار است یک روز در هفته دانش‌آموزان مواد بازیافتی را جمع‌آوری و در مقابل ژتونی دریافت کنند. زمانی که تعداد ژتون‌ها به 10 برسد به آنها جایزه‌ای داده می‌شود که این امر تشویقی آنها را برای یادگیری و ادامه راه تشویق می‌کند. 

مدیر دبستان شهیدفخرایی در ادامه یادآور شد: شروع خوبی بود. با ارائه آموزش‌های لازم، اکنون دانش‌آموزان می‌توانند مواد بازیافتی را تشخیص بدهند. آنها هم به این کار علاقه‌مند بودند و هم به‌صورت عملی آن را محقق کردند.
اینک که همت گماشته‌ایم و با تمام قوا سعی بر نهادینه کردن این امر مهم محیط زیستی و رفتار صحیح اجتماعی و آموزش آن به فرزندانمان کرده‌ایم، نیکو و البته در این صورت جاودان و مفید واقع می‌شود که ایم امر به فراموشی سپرده نشود و دانش‌آموزان با رفتن به مقاطع بالار و مراحل دیگر زندگی توجه وافری به رعایت قوانین محیط زیستی و حفظ و نگهداری از آن داشته باشند. 
گفتنی است در این طرح انجمن حامیان محیط زیست بوشهر هم مشارکت داشته‌اند. محمدمهدی طیاری در گفت‌وگو با بامداد جنوب خاطرنشان کرد: در این طرح که برای نخستین بار در سطح استان برگزار می‌شود و تقریبا در سطح ملی هم بی‌سابقه است، اعضای انجمن حامیان محیط زیست بوشهر، ارائه آموزش و مشاوره در خصوص مسائل محیط زیستی به والدین، دانش‌آموزان و معلمان را بر عهده داشتند. 

وی با بیان این‌که در حدود دو-سه هفته پیش در مجتمع گلستان واقع در کوچه حاج‌نجف هم برای نخستین بار ایستگاه بازیافت زباله احداث شد، افزود: توجه به این نکته که نباید تنها مصرف‌گرا باشیم، از اهمیت بسیاری برخوردار است و مساله تفکیک زباله از پایه‌ای‌ترین مباحث محیط زیستی است که اجرای طرح یاد شده در دبستان شهید فخرایی برای نخستین بار اهمیت مساله را نشان می‌دهد.
اجرای طرح تفکیک زباله را در دبستان شهیدفخرایی آن هم برای نخستین بار هم در خور ستایش است و هم باید آن را به فال نیک گرفت. انتظار می‌رود اجرای چنین طرح‌هایی در سطح استان نه تنها تداوم داشته باشند بلکه حمایت شوند تا آیندگانی داشته باشیم که علاقه‌مند، دلسوز و حافظ محیط زیست باشند. 

برچسب ها: جامعه ، زباله ، بازیافت
نام:
ایمیل:
* نظر: