bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۵ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۴
آلودگی‌اش برای مردم، پولش برای دیگران؛
مردمی که روی نفت نشسته‌اند اما این روزها با توجه به سوز و گداز سرما کوچه به کوچه در پی نفت برای امرار معاش‌های روزانه و گرم کردن اجاق‌هایشان هستند. این در حالی است که...
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: «و ملک مروارید آرمیده و مرجان و ماهی سپرده به تقدیر را نصیبی نرسد جز این شیار کف آلود». این سخن ابراهیم گلستان درباره سهم ساکنان جزیره مرجانی از نفتشان است؛ مردمی که روی نفت نشسته‌اند اما این روزها با توجه به سوز و گداز سرما کوچه به کوچه در پی نفت برای امرار معاش‌های روزانه و گرم کردن اجاق‌هایشان هستند. این در حالی است که با گذری بر دیگر نقاط نفت‌خیز استان، به نظر می‌رسد که این معضل تنها مختص به خارگی‌ها نیست و ساکنان دیگر مناطق نفت‌خیز هم جز گرد و خاک، جز آلایندگی، جز بیماری، جز محرومیت، جز ... بهره و نصیب دیگری نمی‌برند. 

قرارهای صادرشده برای ماندگار شدن در پست و مقام مربوط به زمان کنونی نیست و به‌شکلی تیول‌داری در استان در حال رشد است و این خطری است که باید جدی گرفته شود. از توابع استان در جنوب ایران و در کرانه خلیج فارس است. گفته می‌شود هوای آن چندین برابر آلوده‌تر از هوای پایتخت است. بومیان و غیر بومی‌هایی که در آنجا مشغول به کار هستند، از بیماری‌های تنفسی که بر اثر پخش ذرات معلق مواد شیمیایی مانند اوره و آمونیاک در منطقه، به آن دچار شده‌اند، شاکی هستند. با همین مقدمه مختصر هم می‌توان فهمید که اینجا، عسلویه است. نقطه‌ای از استان که جوانان برای اشتغال در آنجا با یکدیگر رقابت می‌کنند، هر چند که تمام مشکلات ناشی از بیماری‌ها و آلودگی‌های آن را می‌دانند. 

همه کسانی که به عسلویه رفته باشند و تنها سری به بازار آن زده باشند، می‌بینند که بومیان آن حتی در بازار این بندر هم سهم اندکی دارند و اغلب بازاری‌های آن را غیر بومی‌ها در دست گرفته‌اند. حال اگر به نقاط صنعتی و نفتی آن هم سر بزنید، این موضوع تا حدودی صدق می‌کند. سهم اشتغال بومی‌ها در این مناطق، بیشتر به مشاغلی همچون نگهبانی و... اختصاص دارد. هر گاه که به این مساله اعتراض هم می‌شود، با این پاسخ مواجه می‌شویم که بومی‌ها واجد شرایط لازم از جمله داشتن تخصص و تحصیلات مربوط نیستند، حال این‌که با اندکی بررسی در پرونده غیر بومی‌ها هم آن تخصص و تحصیلات لازم چندان وجود ندارد و در بیشتر موارد، اشتغال غیر بومی‌ها و ترجیح آنها بر بومی‌ها بیانگر این مطلب است که: «روابط بر ضوابط می‌چربد». 
تغییر سریع مدیریت‌ها در استان باعث شده تا برخی از این مدیران تلاش کنند برای بقای خود دست به کارهای خارق‌العاده زده و از پولی را که قرار است صرف بهبود محیط شهری مردم یک منطقه شود، صرف برخی از نهادهای حاکمیتی کنند تا هم خود را نزد حکام عزیز کرده و هم تضمینی برای بقای خود داشته باشند.

بامداد جنوب از مدت‌ها پیش در جریان خبرهایی قرار گرفت که بر‌اساس آن شهرداری بندر عسلویه در اقدامی عجیب و غریب ما در خرج استانداری بوشهر شده و نزدیک به دو میلیارد تومان برای آن خرج کرده است. برخی از شهروندان این شهر که با بامداد جنوب تماس داشته‌اند، از این‌که این پول‌ها به جای آن‌که در شهرشان هزینه شود، هزینه خریدهای هنگفت برای استانداری شده، به‌شدت گلایه داشتند. 
برای بررسی بیشتر مساله تلاش کردیم تا با رئیس شورای شهر و اعضای آن گفت‌وگو کنیم. دریانورد، یکی از اعضای شورای شهر در پاسخ به این سوال که چرا شهرداری عسلویه مبلغ دو میلیارد تومان به استانداری کمک کرده، گفت: اگر چنین مبلغی به استانداری یا هر جای دیگر داده شده باشد، در شورا مطرح و به امضا می‌رسد، در حالی که چنین مصوبه‌ای به امضا نرسیده است. وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که آیا مصوبه‌ای مشابه این مبلغ هم در شورا به امضا نرسیده، از این موضوع هم اظهار بی‌اطلاعی کرد. 

با یکی دیگر از اعضای شورای شهر تماس گرفتیم. وی در پاسخ به همان سوال یاد شده با کمی مکث، دودلی، تعجب و درنگ نسبت به موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرد و ما را به رئیس شورای شهر ارجاع داد و تاکید کرد که به هر حال برای اطلاعات بیشتر با وی صحبت کنیم.
احمد بازیار در گفت‌و‌گو با بامداد جنوب خبر کمک دو میلیاردی شهرداری عسلویه را به استانداری تکذیب کرد و افزود: ما هیچ پول اضافه‌ای نداریم و خود برای اجرای پروژه‌های عمرانی با مشکل نقدینگی رو‌به‌رو هستیم و اصلا برای چنین کاری مجوز نداریم.
با تمام این اظهارات اما آنچه در این بین بدیهی است، آن است که «چاقو هرگز دسته خود را نمی‌برد». 

برخی از شهروندان عسلویه‌ با نام بردن از خریدهایی که شهردار این شهر در استانداری می‌کند، به‌شدت ناراحت بودند، آنها می‌گویند سوغاتی‌های آقای شهردار به‌ استانداری می‌رسد، در حالی که دود و آلودگی‌اش متعلق به مردم ماست، می‌گویند در حالی که از حق آلودگی جز حرف به ما نمی‌رسد اما خوشبختانه نازشست‌های شهردار به حضرات پشت سر هم وصول می‌شود.

در همین زمینه برخی از شهرداران استان که خواستند نامی از آنها نبریم و معمولا با بامداد جنوب در تماس بوده و درددل‌های خود را با ما در میان می‌گذارند، می‌گویند برای مدیران استانداری مدیر خوب، کسی است که از کیسه شهرداری خرج کند و معمولا باید حقوق ده‌ها نفر از کسانی را که به‌صورت قراردادی در این مجموعه مشغول به کار هستند، پرداخت کنیم.
ما امیدواریم این گزارش صحت نداشته باشد اما بدون شک، رقم دو میلیارد تومان برای شهر کوچکی مانند عسلویه رقم اندکی نیست و می‌تواند پروژه‌های خوبی را در این شهر به یادگار بگذارد. با همه این اوصاف، بامداد جنوب آمادگی دارد تا اظهارات رئیس شورای شهر و شهردار عسلویه را در صورت داشتن وقت آزاد و تمایل به پاسخگویی منتشر کند و شفاف‌سازی لازم را به شهروندان این بندر ارائه کند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: