bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۵ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۴
نشست هفتگی انجمن شعر و ادب بوشهر در آخرین چهارشنبه خرداد 94 با حضور جمعی از شاعران بوشهری در محل بانک کتاب برگزار شد.
بامداد24: نشست هفتگی انجمن شعر و ادب بوشهر در آخرین چهارشنبه خرداد 94 با حضور جمعی از شاعران بوشهری در محل بانک کتاب برگزار شد.

به گزارش بامداد، عبدالله رئیسی در آغاز این نشست، ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران، درباره زبان و طبیعت  زبان در شعر نو مباحثی را طرح کرد. وی هدف اصلی نیما را در انقلاب ادبی برگرداندن زبان شعر فارسی به طبیعت اصلی خود دانست و گفت: شاعر در سرودن شعر، باید رفتارهای زبانی خود را به‌گونه‌ای به نمایش بگذارد که مخاطب احساس کند جریان شعر، مثل رودخانه‌ای زلال و جاری، در حال جوش و خروش و حرکت است.

رئیس انجمن شعر بوشهر در بخشی دیگر از صحبت‌های خود، تصویری‌بودن زبان را در شعر، یکی از مولفه‌های اصلی شعر ماندگار دانست و افزود: ساختار حرفی زبان، باعث عینیت مطلق و روایت خشک در شعر می‌شود و شاعرانگی متن را تقلیل می‌دهد، به همین خاطر باید شاعر بکوشد زبان شعر خود را زبانی متفاوت با کارکردی تصویری خلق کند و در کنار بهره‌گیری از عنصر روایت، به وجه تصویری زبان و دستکاری در جهان بیرونی از طریق عنصر تخیل توجه داشته باشد.

غلامرضا ابراهیمی، شاعر و منتقد ادبی نیز در این نشست، با نقد شعری از احمدرضا احمدی‌فر، شعرهای این شاعر نوجوان را خوب، جسورانه و دارای خلاقیت‌های شعری ارزیابی کرد و افزود: این شاعر نوجوان با مطالعه و کوشش مستمر، سیر جهشی خوبی را آغاز کرده و ویژگی‌های زبان در شعر او نشان‌دهنده خلاقیت و جسارت او در شعر است و بدون‌شک اگر همین‌گونه ادامه دهد، به‌زودی شاهد شعرهای قوی از او  در قالب غزل خواهیم بود.

ابراهیمی همچنین به کارکرد زبان در شعر نو اشاره و برخی از مولفه‌های زبان نیمایی را تبیین کرد. وی تلاش برای هماهنگی میان اجرای تشکیل‌دهنده شعر اعم از ساختار و محتوا را مهم دانست و گفت: تلاش شاعر امروز باید صرف وحدت بین زبان و سایر اجرای شعر شود.‌

رضا معتمد نیز در این نشست، ضمن تشریح وضعیت غزل امروز، با آوردن مثال‌هایی مختلف، مساله رعایت هنجارهای زبانی را در شعر مهم دانست و گفت: زبان در شعر باید خلاق، جسور و آفریننده باشد، اما در عین حال، رعایت اسلوب و قواعد و هنجارهای زبان فارسی در شعر، اهمیت فراوانی دارد و ما به‌عنوان شاعر نباید حریم هنجارهای زبانی را مورد تعرض قرار دهیم.

معتمد، از شاعران جوان خواست، مطالعه شعر شاعران موفق را جدی بگیرند و به موج‌های زودگذر شعر توجه نکنند، چرا‌که عمر ادبی آنها کم است.

در ادامه، شاعران حاضر در نشست، از جمله حمزه زارعی، الهام مردانی، فرح راوردشیری، 
منصوره صبح‌نمایان، مینا خوئینی، مرضیه معصومی، زهرا معصومی، رضا معتمد، محمدسعید رئیسی، علی هوشمند، غلامرضا ابراهیمی، احمدرضا احمدی‌فر، آقای حمیدی، ابراهیم سبحانی، داوود باقرزاده، آقای علیپور، فاطمه دهقانی، خانم قمری و ... سروده‌های خود را قرائت کردند.
نام:
ایمیل:
* نظر: