bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۷۶۲
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۲۱ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۴
مراجعه به پزشک و مصرف داروی تجویزی از طرف آنها، اولین و تنها راه هر فردی در هنگام روبه‌رو شدن با بیماری است اما...
بامدادجنوب- مهدی احمدی: مراجعه به پزشک و مصرف داروی تجویزی از طرف آنها، اولین و تنها راه هر فردی در هنگام روبه‌رو شدن با بیماری است اما این اجبار و شاید عادت به این رویه یعنی اشتیاق به مصرف داروهای شیمیایی بدون امتحان کردن حتی یک‌باره راه‌های دیگر درمانی از قبیل مصرف داروهای گیاهی، اصلاح عادات بد تغذیه‌ای و تغییر رژیم غذایی یا ورزش درمانی، نکته‌ای منفی برای زندگی امروزه ماست. البته حساس بودن هر انسانی نسبت به سلامت خود و عزیزانش، امری طبیعی است اما شاید با اطلاع از میزان خطراتی که مصرف داروهای شیمایی با حجم زیاد در آینده روی سلامت جسم و حتی روح انسان دارند، شاید باعث شود کمی معقول‌تر از داروها استفاده کنیم. 

متاسفانه دلایل فراوانی از قبیل گرانی ویزیت پزشک، مشغله کاری فراوان و یا داشتن احساس کاذب توانایی برای حل هر مشکلی بدون دارا بودن ذره‌ای تخصص در آن زمینه (که از مشخصات بارز ما ایرانی‌هاست) باعث شده است که به‌راحتی و سرخود اقدام به مصرف دارو کرده که این کار بدون داشتن تخصص لازم و آگاهی و علم به ماهیت، نوع و میزان داروی مصرفی باعث می‌شود که علاوه بر بی‌اثر بودن و یا حتی داشتن تاثیر معکوس استعمال دارو، اثرات منفی بیشمار دیگری بر جسم و روح فرد داشته باشد که گاهی این تاثیرات سوء حتی جبران‌ناپذیر هستند، بنابراین رواج فرهنگ صحیح مصرف دارو در جامعه ضروری به نظر می‌رسد.

هنگامی که دارویی از سوی پزشک برایمان تجویز می‌شود، در هنگام مراجعه به پزشک باید توجه داشته باشیم که هدف پزشک از تجویز این دارو چه بوده و انتظار چه تاثیری روی بیماری ما داشته (که این اطلاعات از طرف پزشک به بیمار گفته می‌شود)، مثلا قاعدتا نباید از داروی تجویزی یک پزشک عمومی در وضعیت اورژانس انتظار درمان کامل داشته باشیم، چون معمولا داروی تجویزی پزشک به هنگام اورژانس جهت تسکین موقت عارضه تا مراجعه بیمار به پزشک متخصص است که متاسفانه شخص فکر می‌کند با مصرف بیشتر از همان داروی مسکن می‌تواند به درمان کامل برسد و از آنجا که داروهای مسکن معمولا دارای اثرات جانبی متعددی هستند که پس از مدت کوتاهی باعث بروز مشکلات فراوانی برای انسان می‌شوند.

جالب است بدانیم سالانه در دنیا حدود 11 میلیارد دلار صرف درمان و بررسی مشکلات ناشی از عوارض و مسمومیت‌های دارویی می‌شود. واضح است که فرهنگ مصرف خودسرانه دارو مشکل بیشتر نقاط دنیاست ولی با توجه به آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت متوجه می‌شویم که جای کار بسیار زیادی جهت ترویج فرهنگ استفاده صحیح از دارو در کشور وجود دارد. از تاثیرات دیگر استفاده خودسرانه و افراطی دارو می‌توان به بالا رفتن هزینه اقتصادی فرد، خانواده و به‌تبع آن کشور اشاره کرد که با همه‌گیر شدن فرهنگ صحیح استفاده از دارو می‌توانیم سالانه از خروج میلیاردها دلار ارز ازکشور جلوگیری کنیم.

بر طبق این آمار ایران از لحاظ حجم مصرف دارو جزء 20 کشور اول دنیاست و در آسیا بعد از چین رتبه دوم را داراست که 20 درصد داروی مصرفی در ایران به‌صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف می‌شود و سالانه بیش از 10 هزار عارضه ناشی از مصرف نادرست دارو گزارش می‌شود که به گفته متخصصان سلامت، به‌علت گزارش نشدن بسیاری از موارد، آمار واقعی احتمالا بسیار بیشتر از عدد فوق است. هر ایرانی به‌طور متوسط سالانه 339 بار از دارو استفاده می‌کند که این رقم چهار برابر آمار جهانی است. به گفته این گزارش حدود 40 درصد از مردم ایران به‌صورت خودسرانه دارو مصرف می‌کنند که همین امر باعث شده تا جدود 20 درصد از بیماران بستری شده در کشور به‌سبب عوارض ناشی از مسمومیت دارو دچار این عارضه شوند! این آمارها نگران کننده است و  اقداماتی در جهت اصلاح این رویه از سوی مسوولان و خود مردم لازم به نظر می‌رسد. یکی از این راه‌ها می‌تواند ترویج استفاده از داروهای گیاهی باشد، بسیار منطقی به نظر می‌رسد که ناراحتی‌هایی مثل یک سردرد ساده یا یک سرماخوردگی معمولی را با یک داروی بدون عارضه گیاهی رفع کنیم تا با یک داروی شیمیایی با عوارض جانبی فراوان.

شاید یکی از دلایل گرایش نداشتن و بی‌رغبتی مردم به استفاده از داروهای گیاهی، بسته‌بندی نامناسب و عرضه خام و فراورش نشده آنهاست و بدیهی است جامعه تمایلی به استفاده از محصول پزشکی با بسته‌بندی غیر بهداشتی ندارد و این مسوولیت بر عهده شرکت‌های تهیه‌کننده داروهای گیاهی است که با تغییراتی در محصولات خود، نگرش جامعه را نسبت به داروی گیاهی بهبود بخشیده و باعث بروز اعتماد و اطمینان خاطر در مردم برای استفاده از این محصولات شوند و قدمی در جهت ارتقای سلامت جامعه بردارند.

برچسب ها: جامعه ، دارو ، شیمیایی
نام:
ایمیل:
* نظر: