bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۱۲۵
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۹ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۴
حمیده ماحوزی در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
حمیده ماحوزی که هفته پرکاری را پشت سر گذاشته و با تلاش‌های و پیگیری‌های مجدانه‌اش در این مدت توانسته است میزبان بسیاری از شخصیت‌های مطرح کشوری و هنری باشد و ...
بامدادجنوب- الهام بهروزی:  «و قل للمومنات یغضضن من ابصارهن و یحفظن فروجهن و لا یبدین زینتهن الا ماظهر منها ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن...؛ و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را [از هر نامحرمی] فرو بندند و پاکدامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند، مگر آنچه که از آن پیداست و باید روسری خود را بر گردن خویش [فرو اندازند]». (سوره نور/ آیه 31)
لباس و پوشش از ضروری‌ترین نیازهای بشر است که از انسان در مقابل سرما و گرما محافظت می‌کند و افزون بر این لباس وجود انسان را زینت می‌دهد. کم‌کم با توسعه جوامع بشری در زمینه‌های گوناگون، پوشاک و لباس هم مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرد، به‌طوری که هر روز شاهد مدها و رنگ‌های متنوع پوشاک هستیم و به‌نوعی امروزه مدگرایی در این حوزه بسیار فراگیر شده است. 

در دنیای امروز بیش از هر چیز در حوزه پوشاک شاهد شکل‌گرفتن مدهایی هستیم که چندان به آیین‌ها و سنت‌های سرزمین‌ها وفادار نیستند و چه بسا ورود این‌‌گونه مدها گاه در جامعه‌ای سنتی و مذهبی آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌کند که این مساله اساسا نگران‌کننده است و نیاز به کارشناسی دارد اما با توجه به این‌که جوانان به‌خصوص نسل امروزه به‌دلیل گرایش جامعه به سوی مدگرایی، برای این‌که از دیگران عقب نیفتند، بدون اندیشیدن به خوب یا بد بودن لباس‌های موجود در بازار و مد آنها اقدام به خریداری می‌کنند. متاسفانه امروزه استقبال مردم از پوشاک خارجی و مدهای غربی بسیار چشمگیر است، این امر موجب شده که پوشاک سنتی و تولیدی در داخل کشور کمرنگ و در سایه قرار بگیرید. این در حالی است که لباس و مد در سرزمین ما بسیار متنوع و متعدد است. بنابراین برای جلوگیری از نابودی لباس‌های سنتی، ایرانی و اسلامی لازم است که در این‌باره تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی شود تا از این طریق بتوانیم اصالت و هویت لباس ایرانی را از خطر فراموشی برهانیم. دولتمردان و سیاست‌گذاران عرصه پوشاک لباس کوشیده‌اند تا با برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های متعدد مد و لباس ایرانی و اسلامی به معرفی و عرضه این نوع پوشاک بپردازند. روز گذشته اختتامیه نخستین جشنواره استانی فجر مد و لباس ایرانی- اسلامی در استان بود که این جشنواره از ساعت 18 دوازدهم بهمن‌ماه با حضور تولیدکنندگان و طراحان هم‌استانی آغاز به کار کرد و در ساعت 16 روز گذشته (16 اسفندماه) هم به کار خود پایان داد. در این‌باره گفت‌وگویی را با مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان انجام دادیم.

حمیده ماحوزی که هفته پرکاری را پشت سر گذاشته و با تلاش‌های و پیگیری‌های مجدانه‌اش در این مدت توانسته است میزبان بسیاری از شخصیت‌های مطرح کشوری و هنری باشد و پای بسیاری از رویدادهای هنری را برای نخستین‌بار به استان باز کند، در خصوص برگزاری نخستین جشنواره استانی فجر مد و لباس در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: با توجه به این‌که استان بوشهر صاحب پیشینه فرهنگی و مذهبی غنی‌ است، احساس کردیم که جوانان و به‌ویژه بانوهای هم‌استانی به‌دلیل تبلیغاتی سوئی که صورت می‌گیرد، بیشتر جذب لباس‌های خارجی که از نظر کیفیت و دوخت بسیار پایین‌تر از لباس‌های ایرانی است، می‌شوند، در حالی که لباس‌های ایرانی هم از نظر طرح و هم از نظر کیفیت و دوخت بسیار باکیفیت‌تر و مرغوب‌تر هستند. بنابراین کارگروه مد و لباس را تشکیل دادیم و در چندین جلسه با توجه به ظرفیت‌های که در استان وجود دارد، تصمیم گرفتیم که میزبان جشنواره استانی فجر مد و لباس ایرانی-اسلامی باشیم.

وی با اشاره به این‌که برگزاری این جشنواره با توجه به این‌که نخستین تجربه ما در این زمینه بود و در مدت‌زمان کوتاهی با همکاری دانشگاه الزهرا و دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر برنامه‌ریزی و اجرائی شد، افزود: طراحان و خیاطان هم‌استانی در برگزاری آن با ما تعامل و همکاری خوبی داشتند و در این فرصت کوتاه طرح‌های بسیار زیبا و باکیفیتی را به ما ارائه کردند و الحمدالله نمایشگاه با توجه به زمان اندکی که در اختیار داشتیم، هم از نظر عرضه و هم از نظر کیفیت طرح‌ها و مدل‌ها در سطح مطلوبی برپا شد. 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان این‌که استقبال از این جشنواره خیلی خوب بود، خاطرنشان کرد: استقبال‌کننده‌ها از همه گروه‌های سنی و پیر و جوان بودند. این جشنواره قبل از عید برگزار شد و با توجه به این‌که مردم در این زمان برای عید لباس می‌خرند، این امر هم به استقبال آنها از این جشنواره کمک کرد. اغلب مراجعه‌کنندگان خوبی داشتیم و در مجموع استقبال مردم رضایت‌بخش بود.

ماحوزی با اشاره به این‌که طراحان ایرانی، طراحان بسیار خوب و توانمندی هستند، گفت: از آنجایی که سلیقه و شرایط محلی و فرهنگ هر جامعه می‌تواند در دوخت و طراحی لباس‌ها تاثیر بگذارد و اگر در طراحی و دوخت لباس به سلیقه مردم هر منطقه توجه شود، در حفظ لباس و مد ایرانی بیسار نقش دارد و فکر می‌کنم برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها هم در معرفی و عرضه پوشاک ایرانی و اسلامی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. از طرفی این جشنواره هم در زمینه آموزش و هم در زمینه شناسایی استعدادها و انسجام دادن فعالیت‌های طراحی و دوخت لباس تاثیر چشمگیری خواهد داشت و از طرف دیگر هم باعث شد که روند کارآفرینی در حوزه مد و لباس به شیوه‌ بهتری صورت گیرد، چون حلقه‌های مفقود شده‌ای در تجارت و برنامه‌های بازرگانی ما وجود دارد که اگر اینها شناسایی شوند، این فرایند در معرفی لباس‌هایی که با فرهنگ جامعه ما تناسب دارد، هم از نظر نوع پوشش و هم از نظر بازار فروش آنها می‌تواند خیلی تاثیرگذار باشد.
وی با بیان این‌که امسال در این جشنواره تنها تولیدکنندگان و طراحان هم‌استانی حضور داشتند، تصریح کرد: امیدوارم با توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی که در استان وجود دارد، در سال آتی آن را به‌صورت ملی برگزار کنیم. ما در این نمایشگاه هم لباس‌های سنتی و محلی خاص منطقه جنوب و هم لباس‌های ایرانی و اسلامی مطابق با مد روز را عرضه کردیم تا پاسخگوی همه سلیقه‌ها باشیم. ما تلاش کردیم تا این جشنواره مختص هم‌استانی‌ها باشد و در آن حتی نمونه‌های پوشاک شهرهای مختلف استان را نیز ارائه کردم.

حمیده ماحوزی در خصوص مدت‌زمان برگزاری نخستین جشنواره استانی فجر مد و لباس افزود: با توجه به این‌که برنامه‌های دیگری را در دست اقدام داشتیم و به‌دلیل حجم بالای کار ناچار شدیم آن را در چهار روز برگزار کنیم. 
وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که هنرمندان و طراحان توانمندی در کشور داریم و اگر طراحان لباس‌ها را با در نظر گرفتن سلیقه‌های مختلف طراحی کنند و تولید کنندگان پوشاک هم به عرضه لباس‌هایی که طراحان داخلی طراحی کرده‌اند، بپردازند، از ورود پوشاک خارجی که هم با فرهنگ ما تناسبی ندارد و هم از نظر طراحی و دوخت کیفیتی ندارد، جلوگیری می‌کنیم. ما با حمایت از لباس و پوشاک ایرانی و عرضه آنها با قیمت مناسب و ارزان‌تر و با کیفیت مرغوب‌تر قدرت خرید مردم را بالا می‌بریم. بنابراین برای بالا بردن تولید مناسب پوشاک باید توجه خاصی به این حوزه و طراحان آن صورت بگیرد تا کارهای فاخر، باکیفیت و خوبی طراحی و تولید شود، البته باید بیشتر لباس‌هایی تولید شود که متناسب با ذائقه و سلیقه مردم و فرهنگ ما باشد که تحقق این امر به‌طور قطع می‌تواند تاثیر مناسبی روی نسل آینده داشته باشد. بنابراین وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دو سال اخیر توجه خاصی را به حوزه مد و لباس داشته است، به‌طوری که امسال در بیشتر استان‌ها جشنواره مد و لباس به‌صورت استانی برگزار شد که اگر در سال‌های آتی با برنامه‌ریزی‌های مدون و هدفمند این جشنواره‌ها در گوشه‌گوشه کشور در سطح ملی اجرائی شود، به‌طور قطع هم در عرصه تجاری ما و هم در خودباوری هنرمندان هموطنمان می‌تواند مفید و تاثیرگذار واقع شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: