bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۴۶۵
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۳ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۵
از حدود 15 ماه پیش تا کنون هیچ‌گونه عملیات ساخت و ساز اعم از ایجاد تاسیسات آب و برق، تسطیح، ایجاد فضای سبز آسفالت ورودی آرامستان و روشنایی آرامستان انجام نپذیرفته است.
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: «ستان»، پسوندی فارسی است که به جا، مکان یا سرزمین اشاره دارد، مانند آرامستان به معنای جای آرام. گاهی مشاهده شده که این مکان نه تنها محل آرامش و امن نیست بلکه تن اموات را در قبر می‌لرزاند. گاهی اختصاص یک مکان به محلی برای آرمیدن ابدی انسان‌ها، پیامدها و تبعات منفی بسیاری در پی خواهد داشت. به‌عنوان مثال، وجود آرامستان در ورودی شهر برازجان، به‌طور قطع تبعات منفی زیست‌محیطی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری به‌دنبال خواهد داشت.  
به نظر می‌رسد تصویب‌های بدون توجیه علمی و منطقی، بدون در نظر گرفتن بافت شهر، موقعیت آن و مسائل کارشناسی دیگر، تنها شوکی است به پیکره شهر که باید برای آن چاره‌ای اندیشید و برازجان را که از دیرباز مهد علم و ادب و شعر و فرهنگ است، نجات داد و کاری کرد تا فردایی بهتر در آینده دومین شهرستان بزرگ استانمان و در خور و شان شهروندانش باشد. 
یک فعال اجتماعی در گفت‌وگو با بامداد جنوب در خصوص این‌که وضعیت آرامستان جدید برازجان به کجا رسیده، گفت: از حدود 15 ماه پیش تا کنون هیچ‌گونه عملیات ساخت و ساز اعم از ایجاد تاسیسات آب و برق، تسطیح، ایجاد فضای سبز آسفالت ورودی آرامستان و روشنایی آرامستان انجام نپذیرفته است.
وی در پاسخ به این سوال که قرار بود مکان جدیدی برای آرامستان خریداری شود، تصریح کرد: با توجه به این‌که عده‌ای با عنوان خیرین شهر، قصد خرید یک مکان جدید برای آرامستان در محدوده شرق برازجان را دارند و از شورای شهر نیز مصوبه‌ای مبنی بر بررسی و کارشناسی و اعلام به مراجع ذی‌صلاح استان دریافت کرده‌اند، این مصوبه هنوز در هاله‌ای از ابهام است. هر چند هزینه خرید مکان جدید در هاله‌ای از ابهام است و معلوم نشده که زمین جدید با چه قیمتی و چگونه خریداری خواهد شد.
این فعال اجتماعی در پاسخ به این سوال که برای مرتفع کردن مشکلات ناشی از راه ارتباطی آرامستان چه تدابیری اندیشیده شده، خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین مشکل آرامستان جدید، نحوه دسترسی به راه ورودی دارد که اکنون از طریق یک پل که حالت زیرگذر دارد، قابل دسترسی است و این‌که مسوولان شهرستان اعلام کرده‌اند در طرح اصلاح پل ورودی برازجان انجام شود که از همین طریق بتوان به این آرامستان دسترسی پیدا کرد.

این منبع آگاه درباره این‌که پیش‌بینی آرامستان در ورودی شهر، تبعات منفی فرهنگی و اجتماعی بسیاری دارد، آیا برای رفع این تبعات منفی چاره‌ای اندیشیده شده یا خیر، تاکید کرد: متاسفانه به‌دلیل آن‌که آرامستان در ورودی راه شیراز به برازجان است و به‌دلیل آن‌که در این منطقه نحوه تشییع جنازه با تعداد زیادی ماشین و موتور انجام می‌پذیرد، به‌طور قطع این امر برای کسانی که از این جاده مواصلاتی اصلی استان استفاده می‌کنند، ناخوشایند خواهد بود و خطرات متعدد ترافیکی ایجاد خواهد کرد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که با توجه به قیمت بالای خرید ملک و هزینه گزافی که برای تسطیح زمین آرامستان صرف شده، وضعیت نرخ قطعات چگونه خواهد بود؟ گفت: این ملک به‌طور تقریبا رایگان به شهرداری واگذار شده ولی حتی اگر هر قطعه را شهرداری به مردم به‌طور رایگان واگذار کند، به‌دلیل سفتی بیش از حد زمین در این منطقه که باعث شکسته شده، تیغه بیل مکانیکی شده، هزینه کندن هر قبر برای خانواده متوفی بسیار گران خواهد بود. هر چند شهرداری در قطعات جدید خود اقدام به حفاری و ساخت قبر آماده کرده است ولی به‌طور قطع هزینه آن را از بستگان خواهد گرفت. وجود 80هکتار تپه ماهوری بسیار سفت در این منطقه برای آرامستان در نظر گرفته شده و تسطیح و خاک‌برداری و پرکردن دره‌های فصلی در این منطقه در آینده باعث خسارت‌هایی جبران‌ناپذیر خواهد شد و تنها راه استفاده از این مکان دفن جزیره‌ای مردگان روی هر تپه ماهوری و احداث پل بین تپه‌ها است.
این فعال اجتماعی در ادامه یادآور شد: تا کنون برای خرید ملک دسترسی به آرامستان هزینه تسطیح، جدول‌گذاری و... بیش از 5/1 میلیارد خرج شده است.
بی‌شک «ساماندهی ورودی شهرها» از جمله مسائلی است که باید به‌شدت مد نظر باشد، چراکه به منزله شناسنامه فرهنگی شهرها محسوب می‌شود. به امید روزی که وقتی به برازجان می‌رویم شاهد تحول و دیگرگونی چهره شهر باشیم و آیندگان با دیدن این تغییر و تحولات و دگرگونی‌ها، شک نکنند که اینها حاصل تلاش، پشتکار، زحمات شبانه‌روزی و نتیجه دغدغه شهروندان مسوولی بود که بیشی از وقت خود را صرف ساختن شهرشان کردند. «دست در دست هم نهیم به مهر/شهر خویش را کنیم آباد» ... .  

نام:
ایمیل:
* نظر: