bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۶۳۹
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۱ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
دبير نهمين جشنوارهٔ موسيقي نواحي ايران گفت: موسيقي محلي اين سرزمين همپاي ادبيات عاميانه‌ٔ سرشار از عمق و صميميتش، در جاري حضور زلال خود، همواره حافظ هويت ديرپاي ملّي است.
به نقل از ستاد خبري نهمين جشنوارهٔ موسيقي نواحي، ايرج نعيمايي، دربارهٔ اين رويداد موسيقايي كشور پيامي صادر كرد. در متن پيام نعيمايي آمده است: «اين سخن، سخن نامكرر و البته پذيرفته شده‌ اي است كه فرهنگ و هنر هر ملت، جلوه‌گاه تفكر و ذوق، آيينه‌ٔ داشته‌ها و همچنين اميدواري به رهيافت خواسته‌هاي او است؛ و هم از اين‌رو، براي شناخت هر تمدني، بايد بنيان‌هاي فرهنگي و هنري‌اش را جستجو كرد. 
از اين منظر، يكي از حقايق انكارناپذير و هدايت‌گر در آشنايي با زيست اجتماعي و تفكري ايران اسلامي و ساكنان اقليم معنوي گسترده‌اش، 'موسيقي محلي' اين سرزمين است كه همپاي ادبيات عاميانه‌ٔ سرشار از عمق و صميميتش، در جاري حضور زلال خود، همواره حافظ هويت ديرپاي ملّي و پيشينه‌ٔ پيوند خورده با فرازهاي تعالي بخش آييني است كه نويد دهنده‌ٔ رحمت و عطوفت و اميد و معنويت است». 

در ادامهٔ يادداشت دبير نهمين جشنوارهٔ موسيقي نواحي ايران، آمده است: «آييني كه رستگاري آدمي را از نگاه به هنري منزه و با هويت كه از موفقيت‌ها و شكست‌ها، رنج‌ها و شادي‌ها، اميدواري‌ها و ناكامي‌ها و در نهايت، ارزش‌ها و آرمان‌ها و باورهاي يك قوم، روايت‌ها دارد؛ بي‌نياز نمي‌بيند. 
وي در پيام خود آورده است: روايت از اقوامي كه اهالي ساكنش، به ترنم مي‌نشينند و كوچندگان خستگي ناپذيرش، به تغني مي‌ايستند و اينها همه، منشوري آفتابي و ميراثي مزيّن است كه با كمي دل سپردن به نغمه‌هاي دلنشينش، مي‌توان بسياري از مؤلفه‌هاي عميق انساني و دغدغه‌هاي صميمي و نزديك آدمي را از ميان پرده‌هاي ساز و ترنم آوازشان شنيد و ديد و فهميد. اما با كمي تأمل در رنگين كمان اقوام متنوع ايراني و وسعت نغمگاني و كرشمه‌هاي مضموني و الحاني موسيقي‌شان، دو نكته فراچشم هر بيننده‌ٔ مشفق و منصفي مي‌آيد:
نخست آنكه اين تنوع و ديرينگي، سفير توانمندي براي رساندن پيام زيباشناسي، نوع دوستي، انديشه‌ورزي و گرايش به كمال و معنويت مستور در موسيقي اقوام پيشينه‌دار ايراني، به همگان است؛ و نكتهٔ ديگر، احساس لزوم و وجوب بيش از پيش بازشناسي، پاسداشت و معرفي ابعاد و ظرفيت‌هاي بكر و وسيع اين نوع موسيقي براي مخاطبان امروز ايران عزيز و همچنين تلاش براي مهيا نمودن شايسته‌تر بسترهاي حضورش در صحنه‌هاي معتبر جهاني است، آنچنان كه بايسته‌ٔ شأن قدمت و وزانت و زيبايي اين گنج رج خورده از رنج و اصالت و فضيلت و مِهر است. 
وي در اين پيام افزود: نهمين جشنوارهٔ موسيقي نواحي ايران به ميزباني كرمان كهن و سرفراز، گامي مؤثر و به يادماندني در جهت ترغيب و تحقق اين چشم‌اندازها باشد و صحن اين رويداد ملّي، از حضور پيشكسوتان وزين و نوجويان متين اين مسير مغتنم، پرفروغ و اميدبخش بماند.
نهمين جشنوارهٔ موسيقي نواحي ايران، 17 تا 21 ارديبهشت‌ماه جاري در شهر كرمان برگزار مي‌شود.
برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، موسیقی
نام:
ایمیل:
* نظر: