bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۸۶۸
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۷ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۵
برازجانی‌ها همچنان در انتظار مسکن مهر؛
مسکن مهر شهر برازجان مانند بسیاری از پروژه‌های مسکن مهر کشور، با مشکلات متعددی مواجه است و هنوز عده زیادی از ثبت نام کنندگان برازجانی نتوانسته‌اند از طرح خانه‌دار شدن جوانان که استارت آن را دولت قبل زده بود، صاحب خانه و کاشانه‌ای شوند.
بامداد جنوب- فاطمه محمدعلی‌پور: مسکن مهر شهر برازجان مانند بسیاری از پروژه‌های مسکن مهر کشور، با مشکلات متعددی مواجه است و هنوز عده زیادی از ثبت نام کنندگان برازجانی نتوانسته‌اند از طرح خانه‌دار شدن جوانان که استارت آن را دولت قبل زده بود، صاحب خانه و کاشانه‌ای شوند.
هر چند به‌نظر می‌رسد واحدهای آپارتمانی مسکن مهر برازجان همچنان با چالش‌های زیادی مواجه باشد اما مسوولان می‌گویند بخشی از تاخیرها به خود متقاضیان و پرداخت نشدن وجوه اولیه‌شان برمی‌گردد.
در همین رابطه مصاحبه‌ای با یکی از ثبت نام کنندگان در مسکن مهر برازجان انجام دادیم. این شهروند برازجانی با اشاره به تاخیر در تحویل واحد مسکن مهر این شهر گفت: در سال 90 در مسکن مهر ثبت نام و در شروع کار مبلغی حدود 10 میلیون تومان پرداخت کردم. در سال 92 نیز طبق جلسه‌ای که در فرمانداری برگزار شد، پنج میلیون تومان دیگر واریز کردم و بر اساس مصوبات آن جلسه، دیگر منتظر تحویل خانه شده بودیم اما باز هم خبری از جانب مسوولان نشد و خانه‌ها آماده تحویل نشد.
وی افزود: با وجود این‌که مبلغ تعیین شده را به‌طور کامل پرداخت کردیم و واحد ما آماده تحویل بود، باز هم مسوولان از تحویل خانه سر باز زدند و دلیل آن را کامل نبودن بقیه واحدها بیان کردند. 
این شخص که در سال 90 با برنامه‌ریزی و امید به خانه‌دار شدن در این طرح ثبت نام کرده بود و این طرح را برای خود فرصتی مناسب می‌دانست، حالا با گذشت چهار سال، با کم‌کاری مسوولان و بی‌پاسخ ماندن اعتراض‌هایش تصمیم به واگذار کردن واحد خود دارد.
یکی دیگر از متقاضیان مسکن مهر برازجان با تاکید بر این‌که سال‌هاست که کرایه‌نشین است و چشم و امیدش به همین خانه‌های مسکن مهر است، گفت: شاید بیش از 10 بار وعده زمان تحویل مسکن مهر اعلام شده و ما نیز به این امید با صاحبخانه با هزار التماس مهلت اجاره‌نشینی را تمدید کردیم که دیگر این امر نیز امکان‌پذیر نخواهد برد.
متقاضیان مسکن مهر برازجان می‌گویند مسوولان این پروژه وعده‌های مکرر خود را در مورد واگذاری این خانه‌ها، عملی نکرده‌اند و ما در این زمینه به‌طور کامل مطمئن نیستیم که حتی اگر به هر شکلی بتوانیم مبلغ اعلام شده از سوی مسوولان را تامین کنیم، آنها دوباره بهانه‌ای دیگر نیاورند.

در همین زمینه، معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرمانداری دشتستان در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: مسکن مهر برازجان بزرگ‌ترین مساحت را نسبت به شهرهای دیگر دارد و ابتدا اجرای سایت 428 واحدی آبرسانی و سپس 341 واحدی پرگان در شهر برازجان آغاز شد. فاز آبرسانی در 14بلوک در پنج و شش طبقه و در فاز پرگان نیز 17بلوک در چهار و پنج طبقه اجرا شده است.
رضا کلانتری با اشاره به رعایت تمام استانداردها در ساخت واحدهای مسکن مهر برازجان بیان کرد: مسکن مهر برازجان در دو فاز آبرسانی و پرگان با تمام استانداردها و استحکام بخشی لازم از جمله بلوک سیلکای صنعتی، درب ضدسرقت، سنگ‌پله‌ها و کف از گرانیت و نمای ساختمان‌ها از سنگ پرسلان دوپخته کار شده است.
این کارشناس مسکن مهر افزود: ساخت مسجد، مجتمع تجاری، درمانگاه، زمین چمن مصنوعی و یک مدرسه شش کلاسه برای این پروژه پیش‌بینی شده است. در این طرح شش هزار نفر متقاضی ثبت نام کردند که از میان آنها هزار و200 نفر واجد شرایط تشخیص داده شد و به استان معرفی شدند.
به گفته وی، در دولت قبل و با شروع این طرح بنا بر این شد که افراد با دادن یک میلیون تومان خانه‌های خود را تحویل گیرند اما این مبلغ طی مرحله‌های مختلف و با گذشت زمان افزایش یافت تا در حال حاضر روی نفری 21 میلیون و 400 هزار تومان ثابت ماند. همچنین به هر شخص وامی 30 میلیونی نیز داده شده که پرداخت اقساط آن بعد از تحویل خانه شروع می‌شود. ضمن این‌که بخشی از هزینه‌های زیربنایی نظیر محوطه‌سازی و اجرای 32 هزار متر شبکه فاضلاب (سبتیک) داخلی سردوش هزینه‌ها بر مردم تحمیل شد.
کلانتری با اشاره به این‌که فاز آبرسانی برازجان 97 درصد پیشرفت دارد خاطرنشان شد: تسریع در پرداخت آورده مردم که در فاز آخر 180میلیون ریال در بخش ابنیه و 62 میلیون ریال نیز برای محوطه‌سازی و فاضلاب است، افزایش مبالغ یارانه‌ای، کاهش هزینه انشعابات و بخشودگی کسورات قانونی راه حل مشکل مسکن مهر برازجان خواهد بود. 
چرا بعد از گذشت قریب 8 سال هنوز مردم چشم انتظار هستند
کلانتری با اشاره به دلایل تاخیر در این پروژه تصریح کرد: پیش از این‌که متقاضیان آورده خود را تکمیل کنند با توجه به شرایط اقتصادی جامعه تورم از مرز 40 درصد گذشت و تاثیر زیادی بر بازار مصالح و دیگر ملزومات مسکن گذاشت هنوز سهم آورده دولت و مردم کامل نشده بود که برآورد اختلاف این دو از 10 درصد به 50 درصد رسید و قیمت چند برابر شد. 
وی ادامه داد: در دولت قبل این قول را به ما داده بودند که با گذشت زمان و افرایش قیمت محصولات و مواد اولیه اختلاف بین مبلغ را عهده‌دار شوند. دولت قبل به بهانه تحریم‌ها از عمل کردن به وعده‌هایش سرباز زد و در کنار آن، عده‌ای از متقاضیان نیز بدهی‌هایشان را به پروژه پرداخت نکردند که این دلایل تاخیر است.

این انتظار کی به پایان می‌رسد 
مسوولان مرتبط با مسکن مهر برازجان می‌گویند بهره‌برداری و واگذاری خانه‌های مسکن مهر در این شهر درگرو تکمیل سهم آورده متقاضیان و کاهش و بخشودگی هزینه‌های انشعاب‌های آب، فاضلاب، برق و کسورات قانونی از سوی دولت است. معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرمانداری دشتستان به تحویل واحدهای آماده اشاره کرد و گفت: اگر از هر بلوک 20 نفر مبلغ کامل را پرداخت کنند‌، واحد‌ها به صاحبانشان تحویل داده می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: