bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۰۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۸ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
هشدار های پزشکی به روزه‌داران؛
محققان اروپایی با بررسی تاثیر روزه در مسائل روحی افراد روزه‌دار دریافتند كه با پررنگ‌تر شدن اصول معنوی در ماه رمضان، بسیاری از مسائل روحی آنها از جمله وسواس، افسردگی، پرخاشگری و... كاهش چشمگیری می‌یابد.
بامدادجنوب: در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم و گروه‌های رصد هلال ماه به نقاط مختلف کشور اعزام شده‌اند. چیزی به حلول ماه مبارک رمضان نمانده است، طی تحقیقات منجمان به احتمال خیلی زیاد فردا سه‌شنبه (18 خرداد ماه) مصادف با اولین روز مهمانی خداوند باشد.
این ماه عزیز خجسته‌ترین ماه در اسلام شناخته می‌شود و دارای فضیلت‌های زیادی است که بر هیچ‌کس پوشیده نیست. شاید از دیدگاه عده‌ای از مردم ماه رمضان یادآور گرسنگی و تشنگی کشیدن و از صبح در تدارک پختن رنگ و لعاب‌ترین غذاها برای افطار و .... باشند. عده‌ای معنای واقعی این ماه عزیز را نمی‌دانند و با افراط و تفریط برخی از مردم، این مهمانی باشکوه در بعضی خانه‌ها رنگ و بوی غریبی به‌خود گرفته است اما در حقیقت رمضان، ماه تهذیب نفس، کسر شهوت، غلبه و چیره شدن بر نفس، ماه صبر و استقامت و بالاخره ماه خودسازی و اصلاح جامعه است. این ماه دانشگاه انسان‌سازی است.
اگر در ماه مبارک رمضان به اطراف خود و افرادی که روزه واقعی می‌گیرند توجه کنیم مشاهده می‌شود این افراد به آرامش روحی و روانی خاصی می‌رسند و علاوه بر این‌که روزه، برای سلامت جسم مفید است تاثیر غیرقابل انکاری نیز بر سلامت روح و روان فرد روزه‌دار می‌گذارد و استرس و نگرانی را از انسان دور می‌کند .این امر مسلما تنها در سایه گرسنگی و تشنگی‌‌های بی‌‌‌هدف و بدون احساسات پاك معنوی میسر نخواهد شد.

ارتباط معنوی انسان با معبود و توكل بر او باعث نوعی نشاط روانی در فرد می‌شود. در واقع طی تحقیقات انجام شده آنچه كه در سیستم عصبی انسان رخ می‌‌دهد و به‌صورت انواع رفتارها بروز می‌كند، بستگی به ترشح مواد میانجی سیستم عصبی دارد. این مواد میانجی سیستم عصبی كه نورو ترنسمیتر نام دارند با انتقال پیام‌های عصبی و نیز با كم و زیاد شدن باعث بروز خلق و خوی هر فرد می‌شود. تكیه بر قدرتی برتر و والا با بالا بردن سطح نورو ترنسمیتر‌های خاصی در سیستم عصبی موجب از بین رفتن حس بی‌پناهی و ایجاد نوعی آرامش در فرد می‌شود.
محققان اروپایی با بررسی تاثیر روزه در مسائل روحی افراد روزه‌دار دریافتند كه با پررنگ‌تر شدن اصول معنوی در ماه رمضان، بسیاری از مسائل روحی آنها از جمله وسواس، افسردگی، پرخاشگری و... كاهش چشمگیری می‌یابد.
اما در کنار تمامی اینها و جدا از رعایت آداب این فضیلت مانند روزه گوش، زبان، چشم و... و دوری کردن از روزه خواری در انظار عمومی و .... مردم می‌بایست به سلامت خود نیز توجه کنند زیرا با توجه به شرایط خاص این ماه که عادت غذایی مردمان به کلی عوض می‌شود و طریقه‌ خوردن و آشامیدن با سایر روزهای عادی تغییر می‌کنند باید بیش از پیش به سلامت غذایی خود اهمیت دهند و سعی کنند غذاهایی را در سفره‌های سحری و افطار خود بگذارند که باعث تشنگی و گرسنگی سریع نشود.

یکی از درگیری‌ها و سختی‌های روزه‌داران به‌خصوص مردمان جنوبی کشور، با توجه به این‌که چندسالیست در فصل تابستان در این مهمانی باشکوه حضور می‌یابیم، تشنگی بیش از حد کارگران و افرادیست که زیر آفتاب سوزان جنوب روز خود را سپری می‌کنند که البته می‌توان با انجام کارهایی از این تشنگی کم کرد. مثلا افرادی هستند که از ترس تشنگی در طول روز به هنگام خوردن سحری بین غذای خود چندین لیوان آب می‌نوشد در حالی که این عمل کاملا اشتباه است چون باعث رقیق شدن شیره معده و در نتیجه نفخ و اختلال در هضم می‌شود. از طرفی، خوردن میوه در هنگام سحر، علاوه بر مقاومت بیشتر در مقابل تشنگی، باعث رفع مشکل یبوست نیز می‌شود. توصیه می‌شود جهت تامین آب لازم، از حدود یک ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از سحر، دست کم شش لیوان آب بنوشید. توجه داشته باشد که از خوردن چای پُررنگ، قهوه، کاکائو و موادی که باعث دفع بیشتر آب (به علت مدر بودن) از بدن می‌شوند، (به خصوص در سحری) پرهیز کنید.
از سوی دیگر افرادی نیز مشکل معده دارند و به‌دنبال راهی هستند که از گرسنگی آنان در طول روز بکاهد که در این خصوص نیز با انجام چند کار و رعایت چند نکته ساده، می‌توان شرایط را آسان‌تر کرد.

از جمله آنها می‌توان به مصرف نان سبوس‌دار و حبوبات در وعده سحری که تا حد زیادی گرسنگی افراد در طول مدت روزه‌داری را کاهش می‌دهد، اشاره کرد زیرا این مواد به آرامی قند خود را آزاد کرده و این امر موجب می‌شود فرد در طول مدت روزه‌داری کمتر احساس گرسنگی کند. منابع پروتئینی مانند گوشت‌های سفید و ماهی، میوه‌ها و سبزیجات فیبردار و سیب‌زمینی همه و همه در لیست غذاهایی جا دارند که با خوردن آنان این حالت ضعف و گرسنگی را به حداقل می‌رساند.
تحمل گرسنگی بسیار راحت می‌شود اگر به توصیه‌های متخصصان تغذیه توجه بیشتری شود به‌عنوان مثال بسیار با اهمیت است که در هنگام افطار از غذاها و مواد شیرین طبیعی مانند خرما و شیر استفاده شود و پس از گذشت 20 دقیقه تا نیم ساعت از افطار وعده شام صرف شود. و یا بهتر است مانند سایر اوقات، سه وعده غذایی داشته باشید: سحری، افطار و شام. همچنین بین افطار و شام باید فاصله باشد.
امیدوار هستیم که با شروع این ماه خوش‌یمن و پر خیر و برکت، بتوانیم مطالبی را در این راستا ارائه دهیم. تمام جزئیات و اتفاق‌های مربوطه را بازگو کنیم و در اختیار خوانندگان بامدادی بگذاریم. 
برچسب ها: جامعه ، رمضان ، پزشکی
نام:
ایمیل:
* نظر: