bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۱۵۶
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۸ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
شهر اهرم روی مرز بحران؛
اختلاف میان شوراها و شهرداران دیگر به یک مساله طبیعی در استان بدل شده تا بدانجا که نبود اختلاف و حتی کمرنگ بودن آن، جای تعجب دارد.
بامدادجنوب- مهدی محمدی: اختلاف میان شوراها و شهرداران دیگر به یک مساله طبیعی در استان بدل شده تا بدانجا که نبود اختلاف و حتی کمرنگ بودن آن، جای تعجب دارد. اختلاف میان اعضای شورا و شهردار آبپخش، زیرآبی رفتن استانداری بوشهر علیه نخل تقی، اختلاف در شهرداری برازجان و اینک اختلاف میان اعضای شورا و شهردار اهرم و ماجرای استیضاح وی این نگرانی و دغدغه را به وجود آورده که تداوم چنین درگیری‌ و اختلاف رای‌هایی می‌تواند در بلندمدت منجر به مسائل دیگری شود که گاهی تبعات منفی و سوئی خواهد داشت. هر چند وجود اختلاف رای و عقیده میان شورا و شهردار تا حدودی طبیعی است اما دامن زدن به آن، این مساله را از حالت تعادل و طبیعی خارج کرده و موجبات نارضایتی شهروندان و به‌طور قطع وجود کمبودها و کاستی‌هایی را در مدیریت شهری و عمرانی به‌دنبال خواهد داشت. نکته قابل تامل این است که در همه این اختلاف‌ها، بی‌توجهی شهردار به درخواست‌های اعضای شورا مطرح می‌شود و این در حالی است که شورا و شهردار هر کدام به راه خود ادامه می‌دهند. حال این سوال مطرح می‌شود که اگر شهرداری می‌تواند بدون هماهنگی شورا به فعالیت‌های خود ادامه دهد، فلسفه وجود شورا چیست؟ اگر نیازی به آن احساس نمی‌شود، پس چرا منحل نمی‌شود؟ کافی است در این میان سفری به اهرم داشته باشید تا از عمق بحران در وضعیت شهری آن مطلع شوید. 

یک منبع موثق که نخواست نامش فاش شود، با بیان این‌که شهردار فعلی اهرم، پیش از این شهردار چغادک بود و از آنجا که در چغادک با توجه به جمعیت و مسائل مطرح در آن و ... مدیریت این سِمَت به شکلی دیگر بود، وی با همین تصور به‌واسطه رابطه خویشاوندی با یکی از اعضای شورا و نزدیکی به دیگر عضو شورا، عهده‌دار شهرداری اهرم شد و امروز بنا بر همان تصورات اشتباه، شهرداری اهرم با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند. 
وی ضمن تاکید بر این‌که ناگفته نماند از دوره‌های قبل بار مالی هنگفتی بر عهده شهردار فعلی مانده بود و کار را حتی به مرحله بازداشت وی هم کشاند، تصریح کرد: با وجود بار مالی که از دوره قبل به میراث مانده بود اما شهردار با تعامل ناصحیح با اعضای شورا و سوء مدیریت، مسائل دیگری را در شهرداری رقم زد که کار را به استیضاح وی هم کشاند، هر چند کردگار با پشت گرمی دو تن از اعضای شورا همچنان بر مسند شهرداری اهرم تکیه زده است.
این منبع آگاه در ادامه با بیان این‌که با چاره‌اندیشی برخی نهادها همچون فرمانداری بخشی از مشکلات مالی و حقوقی شهرداری حل و فصل شد و حتی با رایزنی‌های برخی مسوولان با دادگستری، حساب شهرداری که مسدود شده بود، دوباره بر روال طبیعی خود قرار گرفت، یادآور شد: با وجود این کمک‌ها به‌دلیل سوء مدیریت شهردار و همچنین نوع تعاملش با مردم شهر دوباره دچار بحران شد. 
وی در پاسخ به این سوال که اختلاف اصلی میان شهردار و اعضای موافق استیضاح بر سر چیست، گفت: نحوه تعامل نامناسب شهردار با اعضا و شهروندان، ناهماهنگی شهردار با اعضای شورا و بی‌توجهی به درخواست‌های قانونی و در حوزه کار آنها، بی‌تجربگی شهردار و دامن زدن به موج نارضایتی‌ها، معوقات کارکنانی که پنج-شش ماه است روی هم انباشته شده است، نمود عینی نداشتن هیچ پروژه‌ای در دوره شهردار و... از جمله عوامل اختلاف و نارضایتی اعضای شورا و شهروندان اهرمی از کردگار است. 
بامداد جنوب چند ماه پیش به‌دنبال نارضایتی جمعی از کارکنان شهرداری در خصوص عملکرد شهردار اهرم و به‌ویژه معوقاتشان، گزارشی را منتشر و در همان گزارش به معوقات چندین ماهه کارکنان شهرداری اشاره کرد. هر چند که گفته می‌شود پس از آن نسبت به پرداخت حقوق این قشر اقدام شد اما معوقات آنچنان روی هم انباشته شده که همچنان به قوت خود باقی هستند. 

در ادامه یکی از اعضای شورا در خصوص نارضایتی شهروندان اهرمی نسبت به عملکرد شهردار اهرم، گفت: کمترین انتظار مردم این است که کارهایش طبق روال معمول انجام شود اما گاهی مشاهده شده که نه تنها به خواسته آنها پاسخ معقولی داده نشده بلکه برخورد مناسبی که باید با ارباب رجوع هم صورت بگیرد، صورت نگرفته و به زعم خود شهروندان این بی‌مبالاتی در شیوه برخورد با آنها به‌مراتب گران‌تر و ناراحت‌کننده‌تر از بی‌توجهی به درخواستشان است.
وی در پاسخ به این سوال که شهروندان اهرمی نسبت به انجام پروژه‌های عمرانی در سطح شهر گله و شکایت دارند، به برخی از پروژه‌های انجام شده از سوی شهرداری اشاره و تصریح کرد: روکش خیابان اصلی که از زمان انقلاب دست‌نخورده مانده بود، آسفالت چند کوچه، تکمیل پارک نخلستان که حدود 10 تا 15 درصد آن در دوره قبل انجام شده بود، تکمیل فاز اول پارک آبگرم با هفت هزار متر مربع، آسفالت بخشی از خیابان بهداری قدیم و پارک انقلاب کنار شهدای گمنام که در حال حاضر در حال ساخت است از جمله این پروژه‌ها و طرح‌هاست.
این عضو شورا با بیان این‌که شهرداری اهرم از جمله مشکل‌دارترین شهرداری‌های استان از لحاظ مسائل حقوقی و مالی است که از دوره‌های قبل بر دوش شورا و شهردار فعلی نهاده شد، به همین علت ما در یکی دو سال نخست بیشتر تمرکزمان درگیر مسائل حقوقی و مالی بود تا پرداختن به مسائل عمرانی و فرهنگی که همین امر موجبات نارضایتی مردم را از عملکرد شهردار رقم زده است. به هر حال، روند کُند در انجام طرح‌های عمرانی مساله‌ای است که در عملکرد ناصحیح شهردار غیر قابل انکار است. احداث یک چمن مصنوعی که در جاهای دیگر طی دو ماه انجام می‌شود در اهرم بسیار زمان‌بر شده، از محل بودجه تملک دارایی مربوط به سال گذشته هم هنوز کارهای مربوط به معرفی پیمانکار و برگزاری مناقصه صورت نگرفته و عملا پروژه‌ای صورت نگرفته است. اولویت‌بندی نکردن مسائل شهرداری، اطلاع‌رسانی نکردن در خصوص کمک‌های ارزش افزوده، ارسال نکردن به‌موقع دفترچه‌های عوارض و بودجه در این چند سال، نداشتن برنامه مشخص برای امورات شهر، اجرا نکردن برخی مصوبات شورا، به تنهایی عمل کردن در برخی تصمیمات و ... از جمله انتقاداتی است که به شهردار وارد است. 

وی با اشاره به یکی دیگر از انتقاداتی که از سوی شهروندان به شهردار اهرم وارد است، اشاره کرد و گفت: شهردار به‌سبب انعطاف‌پذیر نبودن، برخورد مناسبی با ارباب رجوع ندارد و گاهی هماهنگی‌های لازم را برای انجام امور درون‌اداری هم صورت نمی‌دهد که همین عامل بیش از پیش شهرداری را به ورطه سقوط سوق داده است. 
این عضو شورا در پاسخ به این سوال که چرا با وجود مطرح شدن استیضاح شهردار، این اقدام محقق نشده است، افزود: برای استیضاح شهردار به رای چهار نفر نیاز است که دو نفر از اعضای شورا مخالف با استیضاح شهردار هستند. یکی از این اعضا نسبت قوم و خویشی با شهردار دارد و دیگری هم بر سر رفاقت و نزدیکی با وی تمایل آشکاری به استیضاح نشان نمی‌دهد، هر چند به عملکرد ناصحیح شهردار و مسائل ناشی از این سوء مدیریت وقوف کامل دارند. 
در این میان تعدادی از شهروندان اهرمی هم در تماس با روزنامه بامداد جنوب نسبت به اقدامات شهردار انتقاد داشتند. آنها با بیان این‌که در طول روز کسی شهردار را در محل کارش مشاهده نمی‌کند و برای یک امضای خشک و خالی باید در به در دنبال او بگردیم گفت: اما همیشه می‌توان او را در پارک پیدا کرد که دارد به چمن‌ها آب می‌دهد! 
هر چند میراث به جا مانده از دوره قبل برای کردگار میراث نامبارکی بوده اما می‌شد همین بار سنگین و ثقیل را با مدیریت صحیح و معقول، با مشورت از کارشناسان متخصص و با تجربه، با اندکی انعطاف و انتقادپذیری و احساس مسوولیت مرتفع کرد تا کار به مسدود شدن حساب شهرداری، بازداشت و زندانی، دامن زدن به موج اختلافات و نارضایتی‌ها، معوقات انباشته شده و ... کشیده نشود. نگارنده معتقد است در انتخاب اعضای شورا که خود تعیین کننده شهردار هستند، بیش از گذشته باید دقت کرد تا در انتخابات سال آینده افرادی به عنوان اعضای شورا انتخاب شوند که دارای حداقل ملاک‌های لازم و تخصص کافی در این زمینه باشند. آنچه بدیهی است، آن است که باید هر چه سریع‌تر تدبیری برای وضعیت نابسامان شهرداری اهرم اندیشید تا بیش از این شاهد اختلاف و باندبازی‌های قوم و خویشی میان شوراییان و شهردارها نباشیم؛ اختلافاتی که این روزها در اغلب شهرداری‌ها مطرح است. 

نام:
ایمیل:
* نظر: