bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۲۲۵
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۸ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
محمد توکل در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
توکل یکی از با استعدادترین مربیان کشور است که سال‌های سال است در این رشته فعالیت می‌کند و افتخارات زیادی کسب کرده است. وی طی سال‌های گذشته چندین‌بار هم برای مربیگری در تیم ملی نونهالان به تیم ملی دعوت شده است.
بامدادجنوب- علی پورتنگستانی: کشتی یکی از ورزش‌های باستانی ایران است که سال‌هاست به‌عنوان یک ورزش محبوب، جایگاه خاص خود را در ایران داشته است و همواره افتخارات زیادی را برای این مرزبوم به ارمغان آورده است. کشتی در ایران به نام پهلوانانی نظیر پوریا ولی و تختی مزین شده است.
در سال‌های گذشته کشتی در استان خوزستان و شهرهای شمالی ایران پیشرفت چشمگیری داشته است و همان‌طور که مشاهده می‌کنیم، قهرمان این رشته بیشتر اهل این شهرها هستند. در بوشهر اوضاع مقداری فرق می‌کند. این رشته در بوشهر خیلی دیر احیا شده اما همان‌طور که میبینم، در تیم ملی نام بوشهری‌ها دیده نمی‌شود و در مقابل بوشهری‌ها در مربیگری این رشته وضعیت خوبی دارند. ما امروز به سراغ یکی از مربیان پرتلاش اهرمی، به نام محمد توکل رفته‌ایم که به‌تازگی تیمش در مسابقات نونهالان استان مقام نخست را کسب کرده است. توکل یکی از با استعدادترین مربیان کشور است که سال‌های سال است در این رشته فعالیت می‌کند و افتخارات زیادی کسب کرده است. وی طی سال‌های گذشته چندین‌بار هم برای مربیگری در تیم ملی نونهالان به تیم ملی دعوت شده است.

محمد توکل در گفت‌وگو با بامداد جنوب با بیان این‌که در دوران بچگی عاشق کشتی‌کج بودم و در اهرم به تونی اطلس (کشتی‌گیر امریکایی) معروف شده بودیم، افزود: موقع چیدن رطب و خرما، در باغ کشتی می‌گرفتم. بعد از مدتی یکی از دوستان به اسم منصور موسوی نزد من آمد و گفت می‌خواهد ورزش کشتی را در اهرم راه بیاندازد. با وجود این‌که به بدون هیچ برنامه‌‌ریزی این حرف را زد ولی من آن حرف را جدی گرفتم و دنبال آن رفتم. ولی کشتی برای اولین‌بار به‌وسیله آقای پورمومن به اهرم آمد. زمان دقیق آن هم تابستان بود و ما دست و پا شکسته وارد این عرصه شدیم. تشک‌هایی که برای تمرین استفاده می‌کردیم، کاملا نامناسب بود و همین باعث می‌شد صورتمان همیشه زخمی شود. وقتی مدارس شروع شد، یک معلم ورزش از یزد به اهرم آمد به نام سید‌علی داستان که از قضا مربی کشتی بود و چون در رشته تربیت بدنی این رشته را پاس کرده بود، بسیار فنی بود.
وی افزود: آن زمان سالن‌ها تعطیل شده بودند سیدعلی خواستار این شد که سالن‌ دوباره باز شود و ما که عاشق کشتی بودیم، بودند این کار را کردیم. هم‌دوره‌های من آقایان شهرام عمرانی، رضا محمد‌زاده، میثم حبشی و محمود قدرتیان. به هر حال ما یک تیم تشکیل دادیم و در مسابقات مختلف شرکت می‌کردیم و قهرمانی‌های مختلفی کسب کردیم. وقتی ماموریت آقای داستان در شهر ما به پایان رسید و وی به شهر خود رفت، من سن کمی داشتیم و به همین دلیل مجبور شدم هفته یک تا دو جلسه به بوشهر بیایم. مربیان من در آن زمان آقایان بهروزی و تقی‌زاده بودند و در این جلسات، قوانین و فن‌های مختلف کشتی را به من آموزش می‌دادند. من همزمان با این کار، در اهرم کلاس آموزش کشتی را راه‌اندازی کرده بودم و به بچه‌های فن‌های کشتی را آموزش می‌دادم. من همین‌جا اعلام می‌کنم که در آن زمان به‌دلیل این‌که من خیلی در کار مربیگیری خبره نبودم، نسل که پیش من آموزش می‌دیدند، نسلی سوخته هستند. آن زمان استعدادهای خوبی در اهرم وجود داشتند ولی الان در مقایسه با آن زمان استعدادها خیلی کم شده است.

مربی کشتی تصریح کرد: من سال به سال آموزش‌های بیشتری دیدم و در کنار آقایان برزگر و محمد طلایی، تجربیات خوبی فرا گرفتم. کم کم با آقایان اکبر فلاح و اسماعیل‌پور که مربی رضا یزدانی است، ارتباط برقرار کردم و تقریبا با تمام مربیان معروف و باسابقه ایران ارتباط داشتم و آنها هم در راه مربیگری به من کمک زیادی کردند. چون خیلی به این رشته علاقه داشتم و فعالیت زیادی برای پیشرفت این رشته در اهرم کردم، کشتی اهرم پیشرفت خوبی کرد. به‌دلیل انگیزه و کار خوب بچه‌ها، توانستیم قهرمانی استان را تصاحب کنیم.
توکل در حمایت مسوولان شهرستان تنگستان از این رشته با بیان این‌که یک جمله‌ کلیشه‌ای در مسوولان ما رایچ است و آن هم این است که ما کمک مالی می‌کنیم، یادآور شد: ولی من می‌گویم اگر آن از نظر روحی به ما کمک کنند، تاثیر آن از کمک مالی خیلی بیشتر است. الان حدود دو سال که رئیس هیات کشتی شهرستان، آقای ایوب ماحوزی که یک جوان توانا است، به اداره کلاس ما کمک می‌کنند و به ما حقوق می‌دهد. وی خیلی فعال است و برای حل کردن مشکلات کشتی اهرم تمام تلاش خود را می‌کند ولی متاسفانه در این زمینه هیج مسوولی به ایشان کمک نمی‌کند. مسوولان تا به الان کمکی به ما نکرده‌اند. من نمی‌گویم که آنها به من کمک مالی کنند و به من جایزه بدهند، ولی دوست دارم مسوولان شهر و تربیت بدنی به کلاس‌های ما سر بزنند و تلاش ما را ببیند. من هفت مرتبه به اردو‌های تیم ملی رفته‌ام ولی رئیس تربیت بدنی شهرستان بار اول یک لباس گرم و بار دوم یک کارت هدیه 50 هزار تومانی به من داد. 

وی خاطرنشان کرد: ما نمی‌خواهیم آنها برای ما پول خرج کنند، ما فقط می‌خواهیم تشویق شویم و از نظر روحی شارژ شویم. مثلا همین چند روزی پیش که در مسابقات استانی مقام نخست را به‌د‌ست آوردیم، حتی یکی از مسوولان هم ما را به خاطر این مقام تشویق نکرد. آنها طوری با ما برخورد می‌کنند که این وظیفه ما است. من نمی‌دانم در باید چه افتخارات دیگری کسب کنم که آنها مرا تشویق کنند. سال‌ها قبل من در کشتی آزاد، در تیم ملی نوجوانی شاگردی به نام آریا سلامت‌زاده داشتم ولی مسوولان هیچ توجهی نکردند. اگر من شخصی را تربیت کنم که قهرمان المپیک هم شود باز هم مسوولان توجهی نمی‌کنند. من دل خوشی از آنها ندارم.
مربی تیم ملی نونهالان در ادامه با بیان این‌که در سال‌های گذشته هر استان سهمیه‌ای برای مربیگری در تیم ملی داشت و این برای من اصلا خوب نبود، افزود: مثلا در بعضی از مواقع در اردوها بودم بعضی از مربی‌ها به من می‌گفتند که مگر بوشهر هم کشتی دارد؟ من دوست دارم  در هر جایی که باشم خود را ثابت کنم نه این‌که در بین آن جمع اضافی باشم. من در اردوهای تیم ملی خود ثابت کردم و به آنها فهماندم که ما اگر ابزارهای مورد نیاز را داشته باشیم، می‌توانیم در کشتی موفق باشیم. من در اردوها طوری عمل کردم که آقای کاکاچی سرمربی تیم ملی نونهالان من را مستقیم به اردوها دعوت کرد و این برای من افتخار بزرگی است. البته در اردوی جدید تیم ملی، فدراسیون اعلام کرد افراد شخصی را دعوت نکنید، چون میترسیدند برخی استان‌ها ایراد بگیرند. مسوولان تیم ملی باز هم به من زنگ زدند که با رئیس هیات صحبت کنم که به اردوها بروم، چراکه به من گفتند به تو نیاز داریم. البته من به‌خاطر برگزار مسابقات استانی نتوانستم در اردوها شرکت کنم.

توکل در مورد وضعیت فعلی کشور بوشهر گفت: کشتی بوشهر کمی تکان خورده است و بهتر شده است و مربیان بوشهری در این رشته در حال تلاش هستند. وقتی مرکز استان در یک رشته فعالیت می‌کند مطمئنا دیگر شهرهای استان به این رشته روی می‌آورند. در همه شهرهای بوشهر بچه‌ها در این رشته فعالیت می‌کنند ولی باز هم می‌بینیم که آنها به دیوار می‌خوردند و برمی‌گردند و دلیل آن هم به‌خاطر کمبود بودجه و بی‌میلی مسوولان است.
 وی در ادامه در پایامی به والدین و بچه‌ها گفت: پیام من به آنها این است اگر می‌خواهند فرزندشان وارد کشتی‌ شود، باید او را در سن هفت سالگی وارد ورزش ژیمناستیک کنند و اگر می‌خواهند فرزندشان به قهرمانی‌های جهانی دست یابد، باید حوصله به خرج دهند و بچه‌هایشان به ژیمناستیک ببرن تا آنها نیمی از راه را رفته باشند و شعور ورزش را پیدا کرده باشند. بعد در 12 سالگی فرزندشان وارد رشته کشتی کنند. والدین به هیچ عنوان نباید فشار روی مربی بیاورند که مثلا بچه‌ها امسال باید حتما اول شود و باید پله پله مسیر را پیش روند، چراکه کشتی ورزش بسیار سنگینی است و امکان خسته شدن در آن زیاد است. به همین دلیل است که می‌گویم بچه‌ها اول راه به رشته ژیمناستیک بروند تا بدنشان آماده شود. 
مربی کشتی در مورد برنامه‌هایش برای آینده، یادآور شد: اگر آقای ماحوزی رئیس‌هیات باشند، قصد دارم یکی از شاگردانم قهرمان کشوری شود. من هدفم این است که بزرگسالان این مرز‌بوم در کشور حرفی برای گفتن داشته باشند.
احمد توکل در پایان گفت: ورزش در اهرم در حال مرگ است و از خانواده‌ها خواهش می‌کنم که بچه‌های خود را وارد رشته‌های مختلفی ورزشی کنند. الان اگر به سالن‌های اهرم نگاه بیاندازید، می‌بینید که سالن‌ها خالی شده است و کسی در آنها فعالیت نمی‌کند. من امیدوارم این مشکل به‌زودی حل شود و روزهای خوبی را در پیش رو داشته باشیم.
برچسب ها: ورزش ، کشتی ، اهرم
نام:
ایمیل:
* نظر: