bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۲۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۶ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
مدیر کارگروه جمعیت و تعالی خانواده بسیج جامعه پزشکی با اشاره به روند کاهش نرخ باروری کل در کشور، گفت: وقوع پیری در سه دهه آینده برای ایران زود است.
خلیل علی‌محمدزاده، گفت: جمعیت سالمندی به دلیل تعطیل بودن فرهنگ سازی در مقوله جمعیت تا 30 سال دیگر به بیش از 20 درصد کل جمعیت خواهد رسید.
وی با طرح 2 سوال مبنی براینکه چرا کشوری که هنوز درنیمه راه توسعه است، باید از نظر جمعیتی در فاز اول سالمندی باشد؟ و آیا کشورهای پیشرفته‌ کنونی نیز در راه توسعه و پیشرفت خود، چنین وضعی داشتند؟ ضرورت جدی گرفتن سیاست‌های کلی جمعیت در برنامه ششم توسعه کشور را یادآور شد.
مدیر کارگروه جمعیت و تعالی خانواده بسیج جامعه پزشکی افزود: جمعیت زیر 15 سال کشور، اکنون 4 / 23 درصد است و با این روند در 30 سال آینده جمعیت سالمندی به بیش از 20 درصد کل جمعیت خواهد رسید.

وی همچنین به آمار ناباروری در کشور نیز اشاره و اظهار کرد: آمار ناباروری در زوجین حدود 20 درصد اعلام شده است که اجرای یک برنامه جامع حمایتی و بیمه‌ای در این زمینه ضروری‌ است تا از این طریق نیز یکی ازعلل مهم کاهش باروری در کشور ترمیم یابد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: سالانه حدود پنج هزار سقط جنین درمانی در کشور ثبت می‌شود اما ده‌ها هزار مورد نیز به صورت ثبت نشده و خارج از رویه قانونی انجام می‌شود که البته برخی از این موارد نیز ممکن است در طیف درمانی باشد؛ اما به هر حال این موضوع به علت کثرت موارد، باید توسط دستگاه‌های ذیربط تحت نظارت دقیق باشد.
این کارشناست جمعیت تاکید کرد که کار فرهنگی و آموزشی در پیشگیری از این معضل در دستور کار قرار گیرد که فعلا برنامه‌ جامعی که منجر به نتیجه بهتری شود، معرفی نشده است.

وی از جوانان و به ویژه جوانان دانشگاهی هم گله کرد و اینکه در امر ازدواج این افراد نیز حمایت‌های لازم صورت نمی‌گیرد.
علی محمدزاده گفت: هم اکنون بیش از12میلیون جوان در سن ازدواج قرار دارند که بخش عمده‌ی اینها در دانشگاه‌ها هستند و با وجود شرایط و زمینه‌های مساعد به دلایل فرعی تاسیس خانواده و امر فرزندآوری را به تاخیر انداخته اند.
وی اظهار کرد: نرخ باروری کل در سال 68 ،‌ 6.4 فرزند بود و قرار بود تا سال 90 به چهار فرزند کاهش یابد ولی اکنون در مرز
8 / 1 فرزند است؛ درصد رشد جمعیت هم بدون محاسبه مهاجران خارجی 2 / 3 بود که باید به 3 / 2 3 می‌رسید ولی اکنون 29 / 1 است.
به گزارش ایرنا ، یکی از شاخص های موالید میزان باروری کل است و آن به معنای تعداد فرزندانی است که با یک مادر جایگزین می شوند اگر این تعداد فرزندانی که با یک مادر جایگزین می شوند معادل 1 / 2 باشد تقریبا جمعیت ثابت می ماند یعنی رشد جمعیت صفر است و اگر کمتر باشد رشد جمعیت، منفی است و اگر بیشتر باشد رشد جمعیت مثبت است. 
براساس آخرین آمار ، 5 / 5 میلیون تن در کشور بالای 65 سال سن دارند.
برچسب ها: جمعیت ، باروری
نام:
ایمیل:
* نظر: