bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۴۹۰
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۷ - ۲۲ تير ۱۳۹۵
سن مصرف دخانیات، هشداردهنده است؛
آمار گرایش به سیگار به سنین پایین در سراسر کشور رسیده و خانواده‌ها هم آنچنان که باید و شاید نمی‌توانند این روند را کنترل کنند. اگر به قوانین سخت‌گیرانه برای فرزندشان متوسل شوند، نه تنها نمی‌توانند جلوی این فاجعه را بگیرند و
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: صدای فریاد و سر و صدای خانه همسایه تمرکزم را به هم زده تا آنجا که نمی‌توانم در بخوانم. با عصبانیت نزد مادرم می‌روم و می‌گویم اینها چه خبرشان است. مادرم می‌گوید اشکال ندارد، چه کار کنیم. این بار اولی نیست که صدای سر و صدای خانه همسایه آرامش ما را به هم می‌زند. حس کنجکاوی‌ام گُل می‌کند. نزدیک در می‌روم تا بهتر صدایشان را بشنوم. از خلال سر و صداهای مادر خانه با پسرش چیزهایی دستگیرم می‌شود. پسر 16 ساله یواشکی سیگار می‌کشد و مادرش که از لابه‌لای وسایل او در اتاق پاکت سیگارش را پیدا کرده، از عصبانیت خانه را روی سرش گذاشته است. 

آمار گرایش به سیگار به سنین پایین در سراسر کشور رسیده و خانواده‌ها هم آنچنان که باید و شاید نمی‌توانند این روند را کنترل کنند. اگر به قوانین سخت‌گیرانه برای فرزندشان متوسل شوند، نه تنها نمی‌توانند جلوی این فاجعه را بگیرند و چه‌بسا که پنهانی سیگار کشیدن نوجوانشان در خارج از خانه و همراه با گروه دوستان پای او را به قهوه‌خانه‌ها و محافلی بکشاند که دیگر مصرف سیگار قسمت خوب داستان زندگی آنها باشد. مدیران مدارس و مسوولان آموزش و پرورش تا کنون بارها در خصوص باز شدن سیگار و مواد مخدر به مدارس سخن رانده‌اند و نسبت به شیوع و همه‌گیر شدن آن هشدار داده‌اند. 
سیگاری که به‌راحتی از سوپرمارکتی‌ها، دکه‌های روزنامه‌فروشی، مراکز دخانیات و ... تهیه می‌کنند، تاثیرات بسیار مخربی بر سلامت جسم و علاوه بر آن روح و روان فرد مصرف‌کننده می‌گذارد. طبق تحقیقات سازمان جهانی بهداشت در هر هشت ثانیه یک نفر در دنیا به‌علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهد. نتایج تحقیقات حاکی از آن است چنانچه افراد در سنین نوجوانی شروع به مصرف سیگار کنند (بیش از ‌٧٠ درصد موارد سیگاری شدن در این مرحله اتفاق می‌افتد) و مدت ‌٢٠ سال یا بیشتر به این عمل ادامه بدهند، بین ‌٢٠ تا ‌٢۵ سال زودتر از افرادی که به هیچ‌وجه در زندگی سیگار نکشیده‌اند، خواهند مرد. تنها سرطان ریه یا بیماری‌های قلبی پیامدهای استعمال دخانیات نیست بلکه مجموعه‌ای از مسائل و مشکلات بهداشتی در ارتباط با مصرف مواد دخانی وجود دارد که می‌تواند به لحاظ شرایط جسمانی و مقاومت ایمنی در افراد سیگاری بروز کند که برخی از آنها عبارتند از: ‌از دست دادن موها، آب مروارید (کاتاراکت)، ضایعات شنوایی، سرطان پوست، فساد دندان‌ها، پوکی استخوان و ده‌ها مشکل دیگر.

در همین راستا، دولت برای جلوگیری از گسترش چنین روندی تلاش‌های متعددی کرده است، مانند گران کردن سیگار و ... و روز گذشته برخورد قانونی با عرضه‌کنندگان غیر مجاز سیگار در سطح خرده‌فروشی رسانه‌ای شد. مقرر بود این طرح از اول تیر آغاز شود که یک‌ماه تمدید شد و از اول مرداد اجرا می‌شود.
جلسه ستاد ساماندهی عرضه دخانیات عصر چهارشنبه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ریاست علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشت وزیر بهداشت و با حضور معاون دادستان تهران، رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور، معاون مرکز اصناف و بازرگانی وزارت صنعت معدن و تجارت و معاون پلیس اماکن نیروی انتظامی برگزارشد.
با مصوبه این ستاد شروع طرح برخورد قانونی و پلمپ مراکز غیر مجاز عرضه‌کننده دخانیات که قرار بود از اول تیر اجرا شود، به‌علت استقبال کم اصناف متقاضی دریافت پروانه فروش سیگار، تا اول مرداد تمدید شد. سیدکاظم گل گواهی، معاون مرکزاصناف و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این جلسه گفت: مطابق قانون فقط دارندگان پروانه سه صنف خواربارفروشان، سقف‌فروشان و سوپرمارکت‌ها می‌توانند پروانه خرده‌فروشی سیگار را دریافت کنند.

وی با بیان این‌که برای صدور این پروانه سامانه اصناف ایرانیان به‌صورت آنلاین از دارندگان پروانه این سه صنف ثبت نام می‌کند و با وارد کردن کد رسته صنفی، پروانه عرضه سیگار 24 ساعته برای آنان صادر می‌شود، افزود: تعداد کل دارندگان پروانه سوپرمارکت، خواربارفروشی و سقف‌فروشی که مجاز به دریافت پروانه فروش سیگار هستند، در کشور210 هزار واحد صنفی است اما در سه ماه گذشته و با وجود اطلاع‌رسانی انجام شده فقط 10 هزار واحد از این تعداد برای دریافت پروانه فروش سیگار اقدام کرده و مجوز گرفته‌اند.
گل گواهی گفت: براساس قانون شرکت‌های فروش عمده دخانیات فقط باید به دارندگان پروانه عرضه دخانیات سیگار بفروشند و این واحدهای مجاز خرده‌فروشی که حداقل باید 100 متر از مراکز آموزشی، بهداشتی و مذهبی فاصله داشته باشند، نیز حق تبلیغ سیگار، فروش سیگار به افراد زیر 18 سال، فروش نخی سیگار و عرضه سیگار قاچاق را ندارند.
وی ادامه داد: در مورد محدودیت فاصله تا اماکن آموزشی، مذهبی و بهداشتی با توجه به تعداد زیاد این اصناف و ممکن نبودن بازرسی آنها، فقط با توجه به خوداظهاری آنان، برای متقاضیان پروانه صادر می‌شود اما در سنوات آینده اگر اثبات شود که در این مورد اطلاعات نادرستی ارائه کرده‌اند، پروانه فروش دخانیات آنها باطل می‌شود.
در استان ما نیز از آنجا که امکانات تفریحی بسیار اندکی وجود دارد، قهوه‌‌خانه‌ها و کافی‌شاپ‌ها به محلی برای استعمال دخانیات تبدیل شده‌اند و ساحل بکر و زیبا هم مکانی دنج برای مصرف دخانیات است و این بزرگ‌ترین تفریح نسل نوجوان و جوان است که گاهی اوقات آمار مصرف زنان در این خصوص بیش از مردان است و می‌طلبد که ارگان‌های مربوط تدبیری برای این معضل بیندیشند.

برچسب ها: جامعه ، دخانیات ، سیگار
نام:
ایمیل:
* نظر: