bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۶۹۸
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۷ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۵
نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی گفت: در نشست با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران وضعیت ساکنان مناطق هم‌جوار با نیروگاه اتمی بوشهر تعیین تکلیف می‌شود.
 سیدکمال‌الدین شهریاری ظهر امروز در نشست با اعضای شورای اسلامی بوشهر با بیان اینکه مردم این استان در ابعاد گوناگون صبور و نجیب هستند، اظهار داشت: استان بوشهر با داشتن ظرفیت‌های مختلف می‌تواند در ابعاد گوناگون جوابگوی بسیاری از مشکلات باشد که در این راستا گام‌های موثری برداشته شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 80 درصد درآمد کشور از استان بوشهر تامین می‌شود، گفت: 80 درصد درآمد کشور از پارس جنوبی، پایانه نفتی خارگ، بنادر، گمرکات و دیگر امکانات موجود استان بوشهر تامین می‌شود.

شهریاری با بیان اینکه بخش اندکی از این درآمدها به استان بوشهر برمی‌گردد، تاکید کرد: اداره کل تامین اجتماعی استان بوشهر سال گذشته یک‌هزار و 500 میلیارد تومان درآمد وصول کرده که طبق قانون باید یک‌سوم آن به میزان 500 میلیارد تومان به استان برگردد و این در حالی است که 240 میلیارد تومان در استان بوشهر هزینه شده است.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این نکته که باید مطالبه‌گر از حقوق استان باشیم گفت: باید با جدیت بیشتر به دنبال استیفای حقوق استان باشیم و در مواجهه با مسئولان کشوری ضمن برکنار زدن حجاب صبوری باید مطالبات استان بوشهر بطور جدی پیگیری و محقق شود.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون باید اعتبارات 2 درصد نفت به سرجمع بودجه مناطق نفتی نظیر بوشهر اضافه شود، افزود: طبق قانون باید بعد از توزیع اعتبارات تملک دارایی و سرمایه‌ای، اعتبارات 2 درصد نفت به سرجمع بودجه مناطق نفتی نظیر بوشهر اضافه شود، ولی این شیوه دنبال نمی‌شود.

شهریاری با بیان اینکه اعتبارات عمرانی استان بوشهر به عنوان استان نفت‌خیز با این همه ارزش‌آفرینی برای کشور مشابه مناطق دیگر است افزود: اگر سهم اعتبارات عمرانی استان بوشهر در مراکز تصمیم‌گیری 350 میلیارد تومان تعیین شود پس از محاسبه با افزوده شدن 2 درصد نفت به 650 میلیارد تومان می‌رسد که پس از بررسی این موضوع که میانگین اعتبارات سایر استان‌ها 350 تا 400 میلیارد تومان است معیار بودجه تملک دارایی بوشهر 50 میلیارد تعیین می‌شود که با اعتبار 2 درصد نفت به همان 350 تا 400 میلیارد تومان  می‌رسد.

وی افزود: در واقع اعتبارات 2 درصد نفت از یک جیب استان وارد و در جیب دیگر خارج می‌کنند و در نتیجه اعتبارات بوشهر با این همه ارزش‌آفرینی برای کشور مشابه  دیگر مناطق دیگر می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره افزایش سن بازنشستگی به 35 سال که منجر به کاهش زمینه اشتغال جوانان می شود، گفت: در زمان بررسی برنامه ششم در مجلس، نسبت به بیان این ایراد و توجه دادن به نمایندگان اقدام می‌شود.

شهریاری با اشاره به وضعیت روستاهای حاشیه نیروگاه اتمی گفت: نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی اخیرا در صحن علنی مجلس تذکری به دولت داده است، ولی باید این مهم در نشست با رئیس سازمان انرژی اتمی بررسی و وضعیت ساکنان مناطق هم‌جوار با نیروگاه اتمی بوشهر تعیین تکلیف شود.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی مشکلات آب آشامیدنی استان بوشهر را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در بخش تامین آب در استان بوشهر بسیار ضعیف است، ضمن اینکه سالانه مقادیر قابل توجهی آورد باران راهی دریا می‌شود.

شهریاری با تاکید بر اجرایی شدن پروژه‌های سد سازی و طرح‌های آب شیرین‌کن در استان بوشهر گفت: در حوزه انتخابیه دشتی و تنگستان اجرایی شدن طرح‌های سد سازی و آب شیرین کن در دستور کار قرار دارد در این زمینه دو تذکربه وزیر مربوطه ارائه شده  تا ملاک چانه‌زنی‌های بعدی باشد.

وی با اشاره به تاخیر پروازهای بوشهر افزود: بخش عمده مشکلات در این بخش به فرسودگی ناوگان هوایی کشور و عدم نوسازی آن به سبب تحریم‌ها است ولی بخشی از مشکلات هم به حوزه مدیریتی برمی‌گردد.

نماینده دشتی و تنگستان  در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بهبود وضعیت اشتغال در استان بوشهر در اولویت است افزود: بهبود وضعیت اشتغال در استان بوشهر در اولویت قرار دارد که در این راستا اشتغال جوانان این استان در صنایع پارس جنوبی در اولویت برنامه‌ها قرار دارد.

شهریاری با بیان اینکه سند راهبردی اشتغال دانشگاه‌های استان بوشهر برای حضور در بازار کار وجود ندارد گفت: آموزش عالی استان بوشهر باید با به مقوله اشتغال جوانان و دانشجویان توجه جدی‌تر کند، و در این راستا با تدوین راهبرد دانشگاهها برای بازار کار تناسبی بین دانشگاه و اشتغال و فرصت‌های اشتغال فراهم می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات مالی تیم‌های ورزشی استان بوشهر افزود: بخش عمده هزینه اعزام تیم‌های ورزشی بر دوش شورای اسلامی و شهرداری است و نهادهای متولی نظیر اداره ورزش و جوانان وظایف خود را فراموش کرده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس مجلس شورای اسلامی با اشاره به لایحه منطقه آزاد تجاری بوشهر افزود: تجربه ثابت کرده که مناطق آزاد تجاری در حد ملی منافع زیادی ایجاد نکرده‌اند، اما تا حدودی برای رشد منطقه خودشان اثرگذار بوده‌اند.

شهریاری با بیان اینکه تصویب لایحه منطقه آزاد بوشهر می‌تواند زمینه ساز رشد منطقه مربوطه و تا حدودی پیرامون آن باشد گفت:   یک فوریت لایحه منطقه آزاد با پیگیری جدی نمایندگان 7 استانی که این مناطق در آن بود، به صورت خیلی شکننده رای آورد و برای بررسی به کمیسیون رفت.

وی تاکید کرد: آن طور که در رسانه‌های موضوع بنادر آزاد تجاری بررسی و مورد توجه قرار می‌گیرد و رسانه ملی درباره این مناطق آزاد سم پاشی می‌کند، تصور می‌شود اصل منطقه آزاد در مجلس رای نمی‌آورد.
نام:
ایمیل:
* نظر: