bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۶ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
دغدغه بهداشت و درمان این روزها با توجه به هزینه‌های هنگفت درمان و از سوی دیگر با در نظر گرفتن توان اقتصادی خانواده‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. همین چند روز پیش بود که در خصوص بیمارستان فاطمه‌زهرا و مشکلی که برای بیماران دیالیزی به‌سبب بی‌آبی پیش آمده بود، گزارشی منتشر کردیم.
دغدغه بهداشت و درمان این روزها با توجه به هزینه‌های هنگفت درمان و از سوی دیگر با در نظر گرفتن توان اقتصادی خانواده‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. همین چند روز پیش بود که در خصوص بیمارستان فاطمه‌زهرا و مشکلی که برای بیماران دیالیزی به‌سبب بی‌آبی پیش آمده بود، گزارشی منتشر کردیم. از آنجا که تعیین‌تکلیف این بیمارستان و راه‌اندازی اورژانس هسته‌ای از دغدغه‌های شهروندان است و رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی بوشهر به مناسبت روز خبرنگار روز گذشته با همکاران خود به دفتر بامداد جنوب آمده بود نظر او را در خصوص این مسائل جویا شدیم.
علیرضا رئیسی در گفت‌وگو با بامداد جنوب در پاسخ به این سوال که راه‌اندازی اورژانس هسته‌ای بوشهر در چه مرحله‌ای است، گفت: بعد از چندین مرحله نشست با مسوولان انرژی اتمی کشور همه متفق‌القول بودند که ایجاد اورژانس هسته‌ای در استان ضرورت دارد و این اورژانس باید به‌سبب نیاز به بخش‌های پشتیبانی در کنار بیمارستان اصلی احداث شود.

وی در خصوص هزینه‌های این اورژانس نیز افزود: تقریبا در آخرین تصمیم‌گیری، این طرح در مرحله نهایی اجرا قرار گرفته که با هفت هزار متر زیربنا و اعتباری بالغ بر حدود 21 میلیارد تومان معادل 80 تخت بیمارستانی احداث می‌شود. 
رئیسی با اشاره به این‌که هم‌اکنون در کشور به ازای هر هزار نفر 6/1 و در استان بوشهر 4/1 تخت بیمارستانی وجود دارد که نشانگر کمبود 500 تخت در این استان است و برای رسیدن به هدفی که در سال 1404 تعیین شده باید سالانه 110 تخت به ظرفیت این استان اضافه شود تا به هدف دو تخت به ازای هر هزار نفر برسیم، درباره احداث بیمارستان جدید در کنار بیمارستان خلیج فارس که زمین آن در حال حاضر به پیمانکار تحویل داده شده و در سفر وزیر کلنگ‌زنی خواهد شد، خاطرنشان کرد: انتظار داریم مرحله نهایی فاز مطالعاتی و طراحی جهت شروع این پروژه با آمدن وزیر بهداشت به احتمال زیاد در اوایل شهریور محقق شود. 

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی بوشهر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که تعیین‌تکلیف بیمارستان فاطمه‌زهرا به کجا رسیده، گفت: محل فعلی بیمارستان فاطمه‌زهرا که در حال حاضر بخش دیالیز ما آنجاست و علاوه بر بخش دیالیز، بخش روان‌پزشکی و تالاسمی نیز در آن محل است، تخریب خواهد شد و نهایتا تا هفته دولت کلنگ پلی‌کلینیک تخصصی که بالغ به 40 مطب تخصصی، داروخانه، آزمایشگاه و رادیولوژی دارد، زده می‌شود. 
رئیسی در ادامه با بیان این‌که شهرستان بوشهر نیاز به یک بیمارستان با حداقل ظرفیت 600 تا 700 دارد، افزود: در حال حاضر بیمارستان شهدای خلیج فارس 275 تخت دارد که با توجه به این کمبود تخت، احداث یک بیمارستان 180 تختخوابی مصوب شده که در کنار بیمارستان خلیج فارس احداث خواهد شد. با احداث این بیمارستان، اورژانس هسته‌ای و بیمارستان خلیج فارس، سه واحد خدماتی به ارائه خدمات به شهروندان می‌پردازند.
این مسوول ضمن تاکید بر این‌که طرح تحول نظام سلامت دارای برکات بسیار زیادی جامعه بوده است و یکی از اهداف آن کم کردن پرداختی‌ها از جیب مردم بود و هم‌اکنون مردم با پرداخت هزینه‌ای پایین از بهترین خدمات درمانی بهره‌مند می‌شوند، تاکید کرد: دراجرای طرح تحول نظام سلامت بیش از 246 هزار نفر در استان بوشهر در حوزه بستری از خدمات درمانی استفاده کرده‌اند، طوری که پرداختی از جیب هر نفر بین سه تا شش درصد بوده و بقیه این هزینه‌ها از سوی سازمان بیمه و از محل طرح تحول سلامت پرداخت شده است.
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی بوشهر یادآور شد: توسعه باید دارای دو ویژگی توازن و پایداری باشد و تمام ابعاد آن هماهنگ باهم رشد کنند، در غیر این صورت توسعه پایدار نخواهد بود. 

وی از برنامه‌های مهم مجموعه خود برای توسعه زیرساخت‌های پزشکی و خدمات درمانی استان خبر داد و در پاسخ به این سوال که آیا این سخنان شما مانند بقیه مسائل وعده است، گفت: قول می‌دهم که آنچه را امروز گفته‌ام جامه عمل بپوشد. مساله توسعه خدمات درمانی مورد توجه جدی ماست و در این مورد تا دو سال آینده شروع دو بیمارستان جدید 240 تختخوابی در بوشهر و برازجان را در دستور کار داریم و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گفته تا افق 1404 باید بیش از 1400 تخت بیمارستانی در استان راه‌اندازی شود.
بی‌شک تعامل دوطرفه مسوولان و مردم که یکی از معقول‌ترین و مناسب‌ترین راه‌ آن، ارتباط از طریق اصحاب رسانه است، می‌تواند تاثیر بسزایی در انتقال کاستی‌ها وکمبودها و مرتفع شدن آنها داشته باشد. همچنین از همین طریق است که اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی مکفی به شهروندان صورت می‌گیرد و در خصوص مشکلاتی که در هر حوزه‌ای وجود دارد، شفاف‌سازی شده و توضیحات لازم به اطلاع عموم می‌رسد.

نام:
ایمیل:
* نظر: