bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۳ - ۰۶ تير ۱۳۹۴
اجرای طرح دریابست که قراراست بزودی درصیدگاههای استان بوشهر اجرایی شود، مانعی برای کسب رزق و روزی و درآمد و سخت زندگی برای این قشر زحمت کش خواهد شد.
جمعی از صیادان گناوه گفتند: اجرای طرح دریابست که قراراست بزودی درصیدگاههای استان بوشهر اجرایی شود، مانعی برای کسب رزق و روزی و درآمد و سخت زندگی برای این قشر زحمت کش خواهد شد.


طرح دریابست براساس مصوبه کمیته مدیریت صید استان بوشهر قراراست از 15 تیرجاری به مدت یک ماه پیش از آغاز فصل صید میگو و به منظور حفظ ذخایر آبزیان دریایی اجرا و دراین مدت از تردد قایق و موتورلنج های صیادی به دریا ممانعت شود.

صیادان می گویند: اجرایی شدن این طرح علاوه بر این که بدون اعلام نظر صیادان و کارشناسی نشده است، در دیگر استان های همجوار نیز قرارنیست اعمال شود.

یکی از صیادان گناوه که با دست های پینه بسته و صورتی سوخته در زیر آفتاب مشغول تعمیر قایق خود بود، گفت: قشر صیاد از اقشار آسیب پذیر جامعه است و نباید تصمیماتی بر آنان اعمال شود که به تامین معیشت آنان لطمه و آسیبی وارد کند.

محمد جهان فزا افزود: شغل و زندگی ما وابسته به دریا است و اگر یک روز دست از کار بکشیم، قادر به تامین مایحتاج زندگی خود نخواهیم بود.

وی بیان کرد: حدود 10 روز است که به دلیل شرایط جوی نتوانسته ایم به دریا برویم و این امر باعث شده که برای تامین خرج خانواده خود در تنگنای شدید قرار بگیریم.

دیگر صیاد گناوه ای گفت: اجرای چنین طرحی که یک ماه طول می کشد، خسارت جبران ناپذیری بر ابزار و اداوت صید که هزینه های زیادی برای خرید آن پرداخت کرده ایم، وارد خواهد کرد.

ظهراب رستمی که لقب صیاد فداکار گناوه ای را دارد، افزود: برای خرید گرگور مبلغ بالایی پرداخت و آنان را در دریا رها کرده ام و اگر در یک ماه نتوانم به آن سر بزنم از بین می رود و یا مورد سرقت قرار می گیرد.

وی گفت: اگر هدف متولیان امر در اجرای این طرح حفظ ذخایر آبزیان دریایی است باید با شناورهای متخلفی که از استانهای همجوار و حتی کشورهای همسایه خلیج فارس غیرقانونی اقدام به صید ترال در حوزه استحفاظی این شهرستان می کنند، برخورد قاطع کنند نه این که فشار بر صیادان زحمتکش آورند.

یک صیاد دیگر گفت: چه دلیلی وجود دارد که اجرای این طرح تنها در استان بوشهر اعمال و بقیه استانهای همجوار مستثنی از آن باشند.

منوچهر عبدالهی افزود: متولیان امر اگر قصد اجرای این طرح را دارند باید به خواسته و نظر صیادانی که در بدترین شرایط و سختی لقمه ای حلال برای خانواده خود بدست می آورند، احترام بگذارنند.

وی گفت: کسانی که قصد اجرای این طرح را دارند اگر یکماه حقوقشان پرداخت نشود با چه مشکلات عدیده ای مواجه خواهندشد.

وی بیان کرد: متولیان امر باید دراین یک ماه به تامین حقوق صیادان بیندیشند و اگر قصد اجرایی شدن آن را دارند، خرج زندگی مان را دراین مدت پرداخت کنند.

دیگر صیاد گناوه ای گفت: نرفتن یک ماه صیادان به دریا علاوه براین که بارمالی فراوانی بر ما وارد می کند در زمینه بیمه نیز دچار مشکل می شویم.

ناصر محمدی افزود: درصورتی دفترچه های بیمه صیادان تمدید می شود که یک ماه مداوم به سفر دریایی بروند و اگر این طرح اجرا شود دیگر نمی توانیم از دفترچه های خود استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: اجرای طرح دریابست توسط مدیران تعاونی های صیادی بدون همفکری و هماهنگی با صیادان انجام شده است.

محمدی ادامه داد: با اجرایی شدن این طرح حق و حقوق صیادان استان بوشهر پایمال خواهدشد.

وی بیان کرد: تعاونی های صیادان که نسبت به اجرای این طرح حسن نیت نشان داده و آن را قبول کرده اند، علاوه براین که خود دغدغه مالی ندارند عمده آنان از جنوب استان هستند که محدوده استحفاظی شان در معرض تاخت و تاز شناورهای متخلف ازطریق صید ترال قرار نمی گیرد.

مدیرعامل تعاونی صیادان بندرگناوه گفت: اجرای طرح دریابست ازسوی کمیته مدیریت صید استان بوشهر به این تعاونی ابلاغ شده است.

عبدالله بویراتی افزود: با پیگیری های بعمل آمده این تصمیم در جلسه ای که با حضور مدیران تعاونی صیادان و شیلات دراستان برگزارشده، قراراست از 15 تیر به مدت یک ماه اعمال شود.

وی گفت: با اصل و ماهیت این تصمیم موافق بوده و مخالف نیستیم اما زمانی مورد قبول است که در استانهای ساحلی مشترک با بوشهر نیز اعمال شود.

وی بیان کرد: برخورد با شناورهایی که غیرقانونی اقدام به صیدترال در آب های ساحلی استان بوشهر بویژه منطقه شمالی و در محدوده شهرستان گناوه ودیلم می کنند و عمده آنان از استان همجوار با بوشهر هستند باید بجد در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.

وی گفت: حفظ ذخایر آبزیان دریایی با بستن یک ماه دریا مثمرثمر نیست بلکه تنها راه علاج جلوگیری از انقراض و حفظ اکوسیستم و زیستگا ههای دریایی برخورد قاط با متخلفان صید ترال و شناورها و قایق های بدون هویت است.

وی گفت: اگر می بینیم که ذخایر دریا کاهش یافته تنها به خاطر تهاجم و قلع وقمع کردن غیرقانونی شناورهایی است که همواره و در تمام فصول سال به صید ترال می پردازند.

صیادان این شهرستان که تنها راه ممردرآمد خود و خانواد هایشان به دریا وابسته است، نارضایتی خود را از اجرای طرح دریابست اعلام کرده اند.

وی ادامه داد: اگر صیادان که قشر آسیب پذیر جامعه هستند، نتوانند حتی یک روز هم به دریا بروند برای تامین مایحتاج خانواده خود دچار فشار مضاعفی می شوند.

مدیرعامل تعاونی صیادان گناوه با بیان این که ماندگاری زیاد ابزار و ادوات صید صیادان ازجمله گرگور در دریا، آسیب جدی بر آنان وارد می کند، گفت: متولیان امر باید فکر اساسی برای صیادان این منطقه در زمان اجرای این طرح بکنند.

وی تعداد قایق های فعال صیادی را 105 فروند و موتورلنج های صیادی را 22 فروند اعلام کرد و گفت: هرقایق پنج ملوان و هر موتورلنج 10 نفر بدون احتساب خانواده های خود به طور مستقیم وابسته به این شغل پردردوسر و زیان آور هستند و روزی خود را ازاین طریق بدست می آورند و شغل دیگری نیز ندارند.

رییس شیلات گناوه گفت: اجرای طرح دریابست خاستگاه عمومی جامعه صیادی استان بوده و مسوولان تعاونی های صیادان به عنوان نماینده صیادان در شیلات استان حضور و آمادگی و مشارکت خودرا اعلام کرده اند.

مهدی ابراهیمی افزود: اجرای این طرح فرصتی گرانبها برای حفظ ذخایر آبزیان دریایی ازسویی و ازسوی دیگر کسب درآمد بیشتر برای صیادان بدنبال دارد.

وی بیان کرد: دستورالعمل اجرای این طرح ازسوی شیلات استان بوشهر به سازمان شیلات ایران ارسال تا به استان خوزستان نیز ابلاغ و بطور همزمان با این استان عملیاتی شود.

رییس شیلات گناوه گفت: تمهیدات و برنامه ریزی های لازم برای اجرای این طرح با دستگاههای ذی ربط انجام شده و از تاریخ اجرا از تردد هرگونه شناور و قایق صیادی به دریا جلوگیری خواهدشد.

ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: