bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۴ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
روز خبرنگار بهانه‌ای شد تا در این روز قطره‌ای از دریای مشکلات و دغدغه‌های قشری را منتشر کنیم که در ازای تمجید و تعریف، خبرنگار حرفه‌ای اما در برابر نقد و زیر سوال بردن اشتباهات و قصورات مسوولان، خبرنگار غیر مسوول، غیر حرفه‌ای و گاه بدون اخلاق هستند.
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: روز خبرنگار بهانه‌ای شد تا در این روز قطره‌ای از دریای مشکلات و دغدغه‌های قشری را منتشر کنیم که در ازای تمجید و تعریف، خبرنگار حرفه‌ای اما در برابر نقد و زیر سوال بردن اشتباهات و قصورات مسوولان، خبرنگار غیر مسوول، غیر حرفه‌ای و گاه بدون اخلاق هستند. از آنجا که غرض از نوشتن این گزارش تنها بیان گوشه‌ای از مشکلات خبرنگاران در سراسر کشور و استان است، بیش از این اطاله کلام نمی‌کنیم. ایمان ندومی، خبرنگار و مسوول خبرگزاری فارس، هرمز شریفیان خبرنگار سیاسی روزنامه وقایع اتفاقیه، احسان بهرام‌غفاری، روزنامه‌نگار و هنر و سارا مرادخانی خبرنگار سیاسی اعتماد آنلاین خبرنگارانی هستند که در ادامه این گزارش گفت‌وگوی آنها را با ما می‌خوانید. 

ایمان ندومی کارشناس ارتباطات و گرایش روزنامه‌نگاری و دانشجوی ارشد حقوق بین‌الملل که تقریبا 12 سال است مسوول خبرگزاری فارس (شعبه بوشهر) است و علاوه بر این مسوولیت، کار خبرنگاری هم از دیگر فعالیت‌های او در این حیطه است، در گفت‌وگو با بامداد جنوب در خصوص اهم مشکلات حوزه خبرنگاری در استان تصریح کرد: نبود خبرنگار یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این حوزه به‌ویژه برای خبرگزاری‌هاست. نیاز مبرم به خبرنگار به‌خصوص در مرکز استان معضلی است که همه خبرگزاری‌ها از صدا و سیما گرفته تا ایرنا، مهر، تسنیم و حتی روزنامه‌های بامداد جنوب و پیام عسلویه با آن روبه‌رو هستند. 
وی با بیان این‌که برخی از خبرنگارانی که در این حیطه مشغول فعالیت هستند، به‌صورت پراکنده در چند خبرگزاری مشغول هستند، افزود: مسائل مالی و مشکلات اقتصادی خبرنگاران را به شغل دوم و همکاری‌های چندگانه متمایل کرده و این قشر برای جبران مسائل اقتصادی و تامین معاش خود ناگزیر به دوشغله بودن هستند. این امر به خودی خود فعالیت خبرگزاری‌ها را که تولید خبر دست اول است با مشکل مواجه کرده است. 
ندومی در ادامه به مساله دیگری اشاره کرد و گفت: نگاه سیاسی به خانه مطبوعات یکی دیگر از معضلات موجود و مطرح در این حوزه است. هر چند مدیرکل ارشاد و فرهنگ تلاش‌های بسیاری در این راستا کردند اما با مقایسه دیگر استان‌ها ما انتظار بیشتری از ایشان و مجموعه‌شان داشتیم و داریم. 

مسوول خبرگزاری فارس با اشاره به این‌که من خود جزء اعضای خانه مطبوعات هستم و پیش از این به مدیرکل ارشاد متذکر شده بودم که اگر نگاه سیاسی در خانه مطبوعات اعمال و دخیل شود، بی‌شک تبعاتی منفی به‌دنبال خواهد داشت، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر گناه بزرگی بر گردن خود خبرنگاران است. این نکته را اول به خودم و بعد به بقیه همکارانم در حوزه رسانه متذکر می‌شوم که ما هیچ تلاشی برای بهتر شدن نمی‌کنیم. هیچ کوششی برای ارتقای سطح دانش خبرنگاری‌مان انجام نمی‌دهیم. ما دچار روزمرگی شده‌ایم و امیدوارم روزی برسد که از این روزمرگی رهایی یابیم. 
در ادامه با خبرنگار سیاسی روزنامه وقایع اتفاقیه گفت‌وگو کردیم. هرمز شریفیان در گفت‌وگو با بامداد جنوب در خصوص مشکلات و دغدغه‌های خبرنگاران گفت: «خط قرمزها» همچون مانعی در کار خبرنگاران محدودیت ایجاد می‌کنند و باعث می‌شوند به‌خوبی از عهده رسالتی که بر عهده‌مان است بر نیاییم. خودسانسوری مانعی جدی سر راه فعالیت خبرنگاران است که معضلی همیشگی بوده و هست. 

وی با اشاره به نبود امنیت شغلی به‌عنوان دیگر دغدغه خبرنگاران افزود: خبرنگاران نمی‌دانند که آیا فرداروز صاحب شغلی هستند یا خیر و این نگرانی در تمام سطوح و ابعاد زندگی آنها حتی زندگی شخصی‌شان تاثیرگذار است. فکر این‌که فلان روزنامه‌ای که خبرنگار در آن دست به قلم است، تعطیل شود، دغدغه و نگرانی همیشه و هر روزه خبرنگاران است و مسائل اقتصادی سبب می‌شود خبرنگاران نتوانند وارد دنیای خریدهای قسطی شوند، چراکه نمی‌توانند برای آینده شغلی‌شان پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کنند. 
شریفیان که پیش از روزنامه وقایع اتفاقیه در روزنامه جامعه فعالیت می‌کرده، خاطرنشان کرد: متاسفانه بیمه خبرنگاران همیشه با موانع و مشکلاتی مواجه بوده که چون کار خبرنگاران به‌صورت مقطعی است، این قشر معمولا دوشغله هستند و کارفرمایان که خود همکاران ما هستند، مسائل بیمه‌ای را جدی نمی‌گیرند. 
این خبرنگار سیاسی در ادامه یادآور شد: تعطیلی انجمن صنفی مهم‌ترین دغدغه خبرنگاران است، زیرا مطالبات خبرنگاران از همین طریق باید پیگیری شود و با تعطیلی و نبود این صنف سرانجام و وضعیت مطالبات این قشر هم اظهر من‌الشمس است. 
احسان غفاری که خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر است، به مهم‌ترین مشکل خبرنگاران و دغدغه این قشر اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی انجمن صنفی خبرنگاران از جمله شعارهای انتخاباتی آقای روحانی بود که متاسفانه تا کنون محقق نشده که به‌دنبال آن بیمه و امنیت شغلی خبرنگاران هم به همین منوال کنونی خواهد بود. 

برای آشنایی با دغدغه خبرنگاران خانم با سارا مرادخانی که سابقه 13 سال کار خبری را دارد، گفت‌وگو کردیم. این خبرنگار سیاسی اعتماد آنلاین در خصوص مشکلات خبرنگاران خانم تصریح کرد: خانم‌های خبرنگار بنا بر مسائلی نمی‌توانند با هر سایت و روزنامه‌ای کار کنند. من با 13 سال سابقه کار تنها دو سال بیمه دارم و این در حالی است که حرفه خبرنگاری جزء مشاغل سخت است ولی این سختی کار در عمل برای خبرنگاران در نظر گرفته نمی‌شود. 
مرادخانی با اشاره به این‌که گاهی مشاهده شده برخی سایت‌ها و روزنامه‌ها بدون هیچ پیشینه و تخصصی در این حوزه، تنها با پشتیبانی مالی سایت و روزنامه‌ای راه انداخته‌اند و وزارت ارشاد بر این مساله نظارتی ندارد، افزود: از دیگر مشکلات خبرنگاران خانم این است که باید سال‌ها قلم بزند تا بتواند خودش را ثابت کند. گاهی اوقات مدیران و سردبیران بین من و همکار مردی که هر دو یک سابقه را داریم، ترجیح می‌دهند حوزه سیاسی را به همکار مرد بدهند تا من، چون به توانایی خانم‌ها اعتماد و باور ندارند. 
وی در ادامه یادآور شد: کار حرفه‌ای در این حوزه این روزها بسیار کمرنگ است. روزنامه‌ای را می‌شناسم که با یک تلفن ده خبرنگار را یک‌جا اخراج می‌کند و با همان تلفن خبرنگار جدید جذب می‌کند. این دردآور است... . 
اینها شمه‌ای و گوشه‌ای از درد کسانی بود که هر روز از درد مردم می‌نویسند اما تنها یک روز در سال به آنها اختصاص دارد تا در همین روز هم بیشتر به‌صورت تبلیغاتی از آنها تجلیل شود. حرف برای گفتن بسیار است اما مجال اندک... . به امید روزی که هیچ قلمی خشک نشود و هیچ خبرنگاری به جرم نوشتن زندانی نشود.

نام:
ایمیل:
* نظر: