bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۹۱۷
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۸ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
به‌دنبال تاخیر 8 ساعته در پرواز بوشهر-تهران؛
دل کندن از مادیات و زمین و پرواز در ابرها را خیلی‌ها دوست دارند و شاعرانه می‌پندارند اما همه ما در اطرافمان با کسانی برخورد داشته‌ایم که می‌گویند ترس و دلهره سفر هوایی را دارند.
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: دل کندن از مادیات و زمین و پرواز در ابرها را خیلی‌ها دوست دارند و شاعرانه می‌پندارند اما همه ما در اطرافمان با کسانی برخورد داشته‌ایم که می‌گویند ترس و دلهره سفر هوایی را دارند. روز گذشته می‌توانست تلخ شود. می‌توانست خاطره تلخ دیگری را از نقص‌های فنی در مسیرهای هوایی رقم بزند. تاخیر در پروازها دیگر شورَش را در آورده است. مردم سفر هوایی را انتخاب می‌کنند که هم آسان‌تر و بی‌دردسرتر و هم زودتر به مقصد برسند، در حالی که به نظر می‌رسد تاخیر در پروازها گره‌ کوری باشد که هیچ‌گاه قرار نیست باز شود و هر از چندگاهی خبر تاخیر در فلان پرواز رسانه‌ای می‌شود. 
این در حالی است که تاخیر در پرواز روز گذشته بوشهر-تهران در حالی اتفاق افتاد که می‌توانست بار دیگر فاجعه سانحه هوایی را رقم بزند. گفته می‌شود این پرواز به‌سبب نفص فنی در فرودگاه اصفهان به زمین نشست.
به گزارش ایسنا، این هواپیما که صبح روز گذشته بوشهر را به مقصد فرودگاه مهرآباد تهران ترک کرده بود، پس از چند دقیقه پرواز به‌دلیل آنچه از سوی شرکت هواپیمایی نقص فنی اعلام شده است، مجبور شد در فرودگاه اصفهان به زمین بنشیند.
نوش‌آبادی، مدیرکل روابط عمومی ایران‌ایر در این باره گفت: این پرواز که براساس برنامه‌ریزی ابتدایی بنا بوده به‌سمت مهرآباد پرواز کند با توجه به صلاحدید خلبان در فرودگاه اصفهان فرود می‌آید و در حال حاضر هیچ یک از مسافران هیچ مشکلی ندارند.
نوش‌آبادی درباره‌ چگونگی برنامه‌ریزی برای فرستادن این هواپیمای جایگزین نیز تصریح کرد: در حال حاضر کروی این پرواز آماده شده و به محض انجام شدن مقدمات لازم هواپیمای جایگزین ابتدا از فرودگاه امام خمینی (ره) به فرودگاه مهرآباد پرواز می‌کند و سپس با حرکت به‌سمت اصفهان مسافران این هواپیما را به تهران خواهد آورد.

هر چند به گفته وی، هواپیمایی جمهوری اسلامی برنامه‌ریزی کرده بود تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن هواپیمای جایگزینی را به اصفهان رسانده و مسافران این پرواز را به تهران بازگرداند اما به گفته یکی از مسافران بوشهری این پرواز از زمان بلند شدن با صداهای عجیب در هواپیما بلند شد و مهماندار با گفتن به فرودگاه مهرآباد خوش آمدید، تعجب مسافران را برانگیخت که چقدر زمان زود گذشت. 
این مسافر با بیان این‌که زمانی که وارد سالن ترانزیت شدیم فهمیدیم در اصفهان هستیم، افزود: پرواز ساعت 30/8 صبح از بوشهر بلند شد و دقایقی پس از بلند شدن کادر هواپیما متوجه مشکل فنی شده بودند اما چیزی بروز ندادند. حال این سوال پیش می‌آید که مگر پیش از پرواز، امنیت و نداشتن نقص فنی هواپیما بررسی نمی‌شود که دقایقی پس از پرواز متوجه نقص در یکی از موتورهای هواپیما می‌شوند. به گفته این مسافر، موتور سمت راست هواپیما خاموش می‌شود و آنها از زمان فرود آمدن هواپیما در فرودگاه اصفهان منتظر می‌مانند تا پروازشان را به مقصد تهران آماده کنند. این گفته مسافر در حالی گفته شد که تا ساعت 4:40 دقیقه مسافران همچنان در انتظار بودند؛ انتظاری که طولانی شده بود و عنان صبر و طاقت مسافران را ربوده بود. 
وی در ادامه یادآور شد: سر و صدای اعتراض مسافران در سالن انتظار بلند شده و برخی ترجیح دادند با اتوبوس به تهران بروند، چراکه شاید بار دیگر از نقص فنی جان سالم به در نبرند. 

این پرواز پس از تاخیر تقریبا 8 ساعته، سرانجام ساعت 4:45دقیقه به مقصد تهران انجام شد و راس ساعت 5:25 دقیقه در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست. این یک‌سوی ماجرای همیشگی تاخیر پروازهاست. پروازهایی که به زعم خیلی‌ها بهترین وسیله مسافرتی هستند. به گفته قریب به اتفاق افرادی که مسیر هوایی را برای پرواز انتخاب می‌کنند، مدت‌زمان کوتاه برای رسیدن به مقصد و سهولت در سفر و علاوه بر اینها کمتر بودن سوانح هوایی در مقایسه با سوانح جاده‌ای، دلایل عمده انتخاب هواپیما به جای اتوبوس عنوان می‌شود، این در حالی است که  پرواز تهران- مشهد که به‌دلیل نقص فنی هواپیما قرار بود با پنج ساعت تاخیر در ساعت 16:30 دقیقه پرواز کند با پیگیری‌های انجام شده از سوی مسوولان ایران‌ایر قرار بود در ساعت ۱3:30دقیقه انجام شود.
به گفته شاهرخ نوش‌آبادی، سخنگوی شرکت ایران‌ایر پرواز جایگزین به شماره ۳۳۱۶ برای مسافران مشهد مقدس در نظرگرفته شد. براساس این گزارش، پرواز روز گذشته ساعت ۱1:50دقیقه تهران به مقصد مشهد مقدس هواپیمایی ایران‌ایر به‌دلیل نقص فنی هواپیمای بوشهر-تهران و فرود در فرودگاه اصفهان با مشکل مواجه شد.
به گزارش ايسنا، طبق عرف بين‌المللي حمل و نقل هوايي، تاخير پروازي تا نيم ساعت ايرادي ندارد اما در صورت تاخير بيش از نيم ساعت، ايرلاين‌ مربوط بايد جوابگوي مسافران باشد و براساس كنوانسيون‌هاي بين‌المللي بايد به مسافران خسارت بپردازد و رضايت آنان را جلب كند.

در واقع شركت‌هاي هواپيمايي به‌منظور حفظ وجهه و نام ايرلاين خود و همچنين به‌منظور رقابت با ديگر شركت‌ها، راهكارهايي براي جبران خسارت به مسافران مشمول تاخير يا لغو پرواز در نظر مي‌گيرند كه به لغو يا تاخير پرواز و مدت‌زمان آن بستگي دارد.
البته کميسيون اتحاديه اروپا نيز براي مسافران خطوط هوايي، حقوقي قائل است. بر اين اساس مواردي مانند امتناع از مسافرگيري در وقت مقرر، لغو شدن پرواز و تاخير در پرواز بايد از سوي شرکت هواپيمايي مربوط به اطلاع مسافران برسد و شرکت‌ها همکاري و مساعدت لازم را با مسافران به‌ويژه افراد آسيب‌پذيرتر داشته باشند.
حال باید دید آیا این تاخیر 8 ساعته و بلاتکلیفی مسافران در فرودگاه به فراموشی سپرده می‌شود یا این‌که برنامه‌ای برای این تاخیرها و نقص‌های فنی که می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد و قربانیان بسیاری داشته باشد، اندیشیده می‌شود.
 

برچسب ها: جامعه ، پرواز ، بوشهر
نام:
ایمیل:
* نظر: