bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۸ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
طرح امید اجتماعی؛
آسیب‌های اجتماعی به همه موارد قاچاق، دزدی، خشونت علیه زنان، قتل و دیگر نمونه‌های این‌چنینی اطلاق می‌شود که دولت‌ها برای مرتفع کردن آنها تمام توش و توان خود را به کار می‌گیرند و...
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی:
آسیب‌های اجتماعی به همه موارد قاچاق، دزدی، خشونت علیه زنان، قتل و دیگر نمونه‌های این‌چنینی اطلاق می‌شود که دولت‌ها برای مرتفع کردن آنها تمام توش و توان خود را به کار می‌گیرند و در استان بوشهز نیز طرح ابتکاری استانداری و صرف وقت و هزینه بین‌المال مدت‌هاست که به همین منظور صرف می‌شود اما در مقابل شاهد افزایش خشونت‌ها، دزدی‌ها و دیگر جرائم هستیم، هر چند که به زعم برخی‌ها آمار جرم کاهش پیدا کرده باشد اما در این میان برخی اوقات حرف‌هایی زده و نکاتی گفته‌ می‌شود که در نوع خود جالب و بی‌سابقه است.
این در حالی است که روز گذشته مشاور استاندار در امور جوانان در نشست بررسی طرح امید اجتماعی استان با بیان این‌که اجرای فاز اول طرح امید اجتماعی در شش بخش در نقاط شهری و روستایی و استقبال مطلوبی که از این طرح از طرف عموم مردم صورت گرفت، نشان داد که جامعه طالب آموزش مفاهیم شهروندی است و از این آموزش‌ها استقبال می‌کند، مدعی شد: طرح امید اجتماعی از جمله طرح‌های ابتکاری!!! استاندار بوشهر در دولت تدبیر و امید است که در آن روی آموزش عمومی مفاهیم شهروندی و نقش آن در زندگی سالم و توسعه جامعه تاکید شده است.

مشاور استاندار بوشهر در ادامه یادآور می‌شود که: «در این راستا در فاز نخست آن که در زمستان سال گذشته برگزار شد، بیش از 20 هزار نفر از مردم استان در نقاط شهری و روستایی با شرکت در کارگاه‌ها، همایش‌ها و برنامه‌های طرح امید اجتماعی با مفاهیم شهروندی در بخش‌های مهارت اجتماعی، نشاط و شادکامی اجتماعی، شهروند سبز، سلامت اجتماعی و سبک زندگی، مشارکت اجتماعی و تسهیل‌گری اجتماعی آشنا شدند». دقیقا آمار بالای خشونت در استان هم به‌سبب برگزاری همین طرح امید اجتماعی و برگزاری‌های کارگاه‌های آموزشی است و تنها مشکل شهروندان نیز آشنا نبودن با مفاهیم اجتماعی بود که خدا رو شکر مرتفع شد!
مشاور استاندار بوشهر در ادامه ادعاهای خود که به نظر می‌رسد در جایگاه یک مشاور نیست، گفت: «با توجه به اهمیت سازمان‌های مردم‌نهاد در توسعه و تاکید روحانی رئیس‌جمهوری بر حمایت دولت تدبیر و امید از فعالیت‌های سمن‌ها، اجرای مرحله دوم طرح امید اجتماعی به سازمان‌های مردم‌نهاد واگذار می‌شود». 

حال این سوال مطرح می‌شود که آیا مرحله دوم را با هزینه حمایتی از طرف خودتان واگذار می‌کنید یا این‌که بر عهده سازمان‌های مردم‌نهاد است؟ صرف هزینه‌های هنگفت در طرح امید اجتماعی نه تنها دردی از دردهای مردم این مرز بوم را برطرف نکرده بلکه مردم با وجود تحریم‌ها متحمل آسیب‌ها و ضررهای بسیار دیگری شده‌اند که با برگزاری این کارگاه آموزشی و آن همایش افاقه‌ای و تحولی در مسائل و مصائب آموزشی ایجاد نخواهد شد. 
کسانی که هیچ ماهیت اجرائی ندارند در حوزه اجرا دخالت می‌کنند و کسانی که باید در حوزه اجرا وارد شوند، جرات این کار را ندارند. با این حال، اوضاع استان ما بیانگر رکود و بازگشت عمیق به گذشته‌ای سخت است. نکته قابل تامل دیگر به این بخش از حرف‌های مشاور استاندار بوشهر در امور جوانان برمی‌گردد که ادعا کرده است: «بررسی‌ها نشان می‌دهد استقبال عمومی از مرحله اول طرح امید اجتماعی در این استان، مطلوب و امیدوار کننده است». کاش مشاور جوان! کمی هم درباره این‌که کدام بررسی‌ها و مستندات این موضوع را ثابت می‌کند، توضیح می‌داد. مردمی که آب ندارند، برق ندارند، شغل ندارند، پول برای مایحتاج اولیه خود ندارند، چگونه برای استقبال از طرح امید اجتماعی و فرا گرفتن مفاهیم (تنها مفاهیم شهروندی) حال و حوصله ندارد. البته اگر واقعا استقبال مردم از طرح امید اجتماعی مطلوب است، برای شهرداری بندر بوشهر و دیگر شهرستان‌ها هم دنیا گلستان شده است، چراکه شهروندان با مفاهیم شهروندی آشنا شده‌اند. مشاور استاندار در ادامه تاکید کرده است: «مرحله نخست آموزش توانمندسازی سمن‌ها انجام شده است و مرحله دوم آموزش نیز در شهریور ماه برگزار خواهد شد». وی همچنین اذعان داشته است: «با تاکید استاندار بوشهر مبنی بر ادامه فاز دوم طرح امید اجتماعی در استان، جلسات بررسی و آسیب‌شناسی فاز نخست این طرح در استانداری بوشهر در حال برگزاری است، ضمن این‌که مقدمات برگزاری فاز دوم طرح امید اجتماعی نیز در دستور کار دبیرخانه این طرح قرار دارد و جلسات متعددی تاکنون در این راستا برگزار شده است». اگر اندکی هم در خصوص خروجی فاز نخست با ارائه مدارک و شواهد شفاف‌سازی شود بد نیست تا مردم که به گفته قیصی‌زاده پیش از این استقبال مطلوبی از طرح امید اجتماعی کرده بودند، بیشتر و بیشتر استقبال کنند و امید ناامید آنها مضاعف شود، آن هم فقط با کمک طرح ابتکاری! استانداری بوشهر که نشان داده در همه امور حتی طرح و برنامه‌شان برای تغییر ساعات اداری کارمندان، خلاقانه عمل کرده است.

 در پایان البته این نکته را مورد تاکید قرار می‌دهیم که بامداد جنوب به‌زودی گزارشی در مورد سازمان‌های مردم‌نهاد ارائه خواهد کرد تا با استفاده از مستندات محکم ثابت کند که چرا برخی سمن‌ها عزیزتر هستند، برخی مورد تحقیر و اصولا چرا باید برخی‌ها بیشتر حمایت شوند. البته امیدواریم این طرح به حساب «امید اجتماعی» مبحث مهم و راهبردی اقتصاد مقاومتی را لوث نکند و فردا آقایان درمانده از همه جا نگویند که این هم بر طبق فرمایشات رهبر انقلاب بوده است!

برچسب ها: جامعه ، طرح ، امید ، مشاور
نام:
ایمیل:
* نظر: