bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۷ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۵
نگاهی اجمالی به 3 پست حساس در تیم ملی؛
تیم ملی فوتبال ایران روز پنجشنبه در اولین دیدار از سری مسابقات مقدماتی جام جهانی برابر تیم ملی قطر قرار خواهد گرفت.
تیم ملی فوتبال ایران روز پنجشنبه در اولین دیدار از سری مسابقات مقدماتی جام جهانی برابر تیم ملی قطر قرار خواهد گرفت. این دو تیم در مقدماتی 2014 برزیل نیز در یک گروه قرار داشتند که تیم ملی ایران توانست با یک تساوی بدون گل در تهران و یک برد ارزشمند در دوحه مسیر رسیدن به جام جهانی برزیل را هموار کند. کارلوس کی‌روش بی‌گمان در این دوره تیمی منسجم‌تر و هماهنگ‌تر را با ستاره‌های بیشتری در اختیار دارد که می‌تواند کار این مربی را برای قرار گرفتن در مسیر روسیه هموارتر کند.
در حالی که کمتر از 2 روز به بازی تیم‌ملی برابر قطر باقی مانده‌ است، در این گزارش می‌خواهیم به بررسی برخی‌ پست‌های تیم ملی و مساله کاپیتان اول تیم بپردازیم.

کاپیتان تیم‌ملی در بازی قطر کیست؟
ابتدا از مساله کاپیتانی در تیم ملی شروع کنیم. در اولین بازی بعد از خداحافظی جواد نکونام از تیم‌ملی این آندو تیموریان بود که بازوبند کاپیتانی این تیم را به بازو بست
 تا مشخص شود انتخاب کی‌روش برای کاپیتانی تیمش این بازیکن با تجربه تیم ملی است. آندو تیموریان بعد از گذراندن مصدومیتی سخت به مرز آمادگی رسیده است اما این‌که کی‌روش بخواهد از این بازیکن باتجربه در ترکیب اولیه خود استفاده کند هنوز مشخص نیست. کی‌روش در بین نفرات دعوت شده به تیم‌ملی بازیکنانی مانند امید ابراهیمی و سعید عزت‌اللهی را دارد که سابقه بازی‌های گذشته تیم‌ملی نشان می‌دهد که این دو به احتمال فراوان در بازی روز پنجشنبه برابر قطر هم در میدان بازی می‌کنند.
‌در صورتی که فرض کنیم آندو تیموریان از ابتدا در ترکیب تیم‌ملی به زمین نمی‌رود این سوال به وجود می‌آید که کاپیتان تیم کی‌روش چه کسی خواهد بود؟ در بازی با عمان در مرحله مقدماتی جام‌جهانی اشکان دژاگه با وجود سابقه کم در تیم‌ملی در غیاب آندو بازوبند کاپیتانی را به بازو بست که در آن زمان گفته شد این موضوع باعث ناراحتی سیدجلال حسینی و احسان حاج‌صفی دو بازیکن با تجربه این تیم شده است، چراکه سابقه بازی این دو در تیم‌ملی از دژاگه بیشتر بود اما ظاهرا کی‌روش قدرت رهبری در داخل زمین را به تجربه بازی ملی ارجح می‌داند. به همین دلیل هم هست که در غیاب آندو تیموریان، اشکان دژاگه کاپیتان دوم تیم‌ملی خواهد بود.
اما کاپیتان سوم تیم‌ملی سیدجلال حسینی است که بازی‌هایش برای این تیم از مرز صد بازی گذشته است و یکی از ستون‌های تیم‌ کی‌روش در راه صعود تیم‌ملی به جام‌جهانی است. سیدجلال حسینی یکی از بازیکنان با کیفیت و باتجربه تیم‌ملی است اما شاید به‌دلیل این‌که پست او عقب زمین است، کی‌روش ترجیح داده است اشکان دژاگه را به‌عنوان کاپیتان دوم تیمش انتخاب کند.

تراکم بالا در پست دفاع چپ تیم ملی
تیم ملی ایران برخلاف سال‌های گذشته با تراکم مدافع چپ روبه‌رو شده است. در سال‌های گذشته همیشه تیم ملی با مشکل دفاع و هافبک چپ روبه‌رو بود، چراکه معمولا در فوتبال ایران بازیکن چپ پا با کیفیت بسیار کمتر از بازیکن راست پا بوده است که در سال‌های گذشته این مشکل کاملا حل شده است. در حال حاضر به نظر می‌رسد تیم ملی در پست دفاع چپ بیشتر از پست دفاع راست بازیکن با کیفیت دارد و این موضوع یک اتفاق خوب برای فوتبال ایران است. 
احسان حاج صفی باید انتخاب اول کی روش در پست دفاع چپ فوتبال ایران باشد اما او برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی باید با سعید آقایی، میلاد محمدی و محمد انصاری رقابت کند که هرکدام از آمادگی بالایی برخوردار هستند. البته کی روش قصد دارد از انصاری در پست دفاع وسط بازی بگیرد ولی به هرحال این بازیکن در پست دفاع چپ در پرسپولیس چهره شد و توانایی بازی در این پست را دارد.

دفاع راست کی‌روش چه کسی است؟
سرمربی تیم ملی برای انتخاب دفاع راست تیمش در بازی با قطر کاملا دستش باز است و می‌تواند نفرات مختلفی را در این پست انتخاب کند.
وریا غفوری در جام ملت‌های آسیا به‌عنوان یک میهمان ناخوانده، موفق شد خود را به ترکیب تیم ملی برساند و نام خود را در کنار مرتضی پورعلی گنجی به‌عنوان پدیده تیم ملی معرفی کرد. او با قدرت بالا در کارهای دفاعی و البته توانایی قابل توجه در حملات زوج خوبی را با اشکان دژاگه در سمت راست تیم ملی ایجاد کرد اما او بعد از بازی‌های جام ملت‌ها با مصدومیتی نسبتاً طولانی مدت روبه‌رو شد و رامین رضاییان جایش را در ترکیب اصلی گرفت. رضاییان فصل قبل در پرسپولیس آنقدر خوب کار کرد که کی‌روش را مجاب کند از او در پست دفاع راست تیم ملی استفاده کند.
حالا که مصدومیت وریا غفوری به‌صورت کامل برطرف شده است، او و رامین رضاییان رقابت سختی برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی تیم ملی دارند و باید دید سرمربی پرتغالی تیم ملی ترجیح می‌دهد از کدامیک در این پست استفاده کند. البته این 2 نفر در پست دفاع راست چندان هم بی‌رقیب نیستند، چراکه پژمان منتظری هم توانایی بازی در این پست را دارد. منتظری در جام جهانی هم در پست دفاع راست بازی کرد و اتفاقا نمایش قابل قبولی هم داشت اما از بعد از دور شدن امیرحسین صادقی از تیم ملی او بار دیگر در پست دفاع وسط زوج سیدجلال حسینی را تشکیل داد.

اشکان دژاگه پلی میکر تیم ملی
شاید تنها نقطه ابهام تیم کی‌روش انتخاب مهره مناسب برای پست هافبک بازی‌گردان باشد که قبل‌ترها بازیکنانی مثل علی کریمی به‌عنوان بازیکن تخصصی در این پست به میدان می‌رفتند. این معضل فقط مربوط به تیم ملی نیست و تیم‌های باشگاهی ایران هم از فقدان بازیکن‌هایی با خصوصیات یک بازیگردان که بتواند حملات تیم را برنامه‌ریزی کند، رنج می‌برند. در بازی‌های قبلی تیم ملی از جمع بازیکنان حاضر در اردو اشکان دژاگه، مسعود شجاعی و داریوش شجاعیان سابقه بازی در این پست را داشته‌اند. خط خوردن سروش رفیعی از تیم ملی و کم‌تجربه بودن داریوش شجاعیان برای بازی‌هایی در این سطح، عملا این دو بازیکن را از ترکیب اصلی مدنظر کی‌روش خارج کرده است.
با این وصف اشکان دژاگه و مسعود شجاعی که بیشتر با عنوان تخصصی وینگر در جناحین زمین مورد استفاده قرار می‌گیرند، بازیکنان مورد نظر کی‌روش برای حضور در پست پشت مهاجمین خواهند بود و کی‌روش یکی از این دو بازیکن را در این پست به بازی خواهد گرفت. البته همانطور که قبل‌تر هم اشاره شد اشکان دژاگه و مسعود شجاعی در بازی‎‌های گذشته بیشتر در نقش بازیکن پشت مهاجم به میدان رفته‌اند و تجربیات خوبی برای بازی در این پست کسب کرده‌اند.
با توجه به بازیکنان حاضر در اردوی تیم ملی و ستاره‌هایی که خود را آماده اولین بازی این تیم می‌کنند، پیدا کردن ترکیب اصلی تیم ملی کار سخت و اتفاقی جذاب است، تیمی که این روزها با کارلوس کی‌روش خود را به مرحله دوم بازی‌های مقدماتی جام جهانی رساند از پر بازیکن ترین تیم‌های تاریخ فوتبال ایران است و در هر پست ستاره‌هایی وجود دارند که نشاندنشان رو نیمکت، شاید سخت ترین کار ممکن باشد. تراکم زیاد ستاره‌ها در پست های مختلف، دیدن ترکیب تیم ملی در اولین دیدار را به اتفاقی جذاب بدل کرده و دو تمرین پایانی می‌تواند مهم‌ترین دلیل کارلوس کی‌روش برای تصمیم‌گیری نهایی شود. تمریناتی که همه بازیکنان داخلی و خارجی در آن حضور دارند و بازیکنان آخرین درصد آمادگی خود را رو می‌کنند.

ترکیب‌های پیشنهادی:
دروازه‌بان: علیرضا حقیقی، مدافعان: سیدجلال حسینی، پژمان منتظری، رامین رضاییان، احسان حاج‌صفی، هافبک‌ها: سعید عزت اللهی، امید ابراهیمی، اشکان دژآگه، علیرضا جهانبخش، مهاجم: مهدی طارمی، سردار آزمون (4-4-2)

دروازه‌بان: علیرضا حقیقی، مدافعان: سیدجلال حسینی، پژمان منتظری، رامین رضاییان، احسان حاج صفی، هافبک‌ها: سعید عزت اللهی، مرتضی پورعلی گنجی، اشکان دژآگه، وحید امیری، علیرضا جهانبخش، مهاجم: سردار آزمون (4-2-3-1)

دروازه بان: علیرضا بیرانوند، مدافعان: سیدجلال حسینی، پژمان منتظری، رامین رضاییان، احسان حاج صفی، هافبک‌ها: وحید امیری، آندرانیک تیموریان، اشکان دژآگه، علیرضا جهانبخش، مهاجم: مهدی طارمی، سردار آزمون (4-4-2)

دروازه‌بان: علیرضا حقیقی، مدافعان: سید‌جلال حسینی، مرتضی‌پور علی گنجی، رامین رضاییان، میلاد محمدی، هافبک‌ها: اندرانیک تیموریان، امید ابراهیمی، اشکان دژاگه، علیرضا جهانبخش، احسان حاج‌صفی، مهاجم: سردار آزمون (4-2-3-1)

دروازه‌بان: علیرضا بیرانوند، مدافعان: مرتضی پورعلی گنجی، پژمان منتظری، رامین رضاییان، احسان حاج‌صفی، هافبک‌ها: سعید عزت‌اللهی، امید ابراهیمی، اشکان دژآگه، علیرضا جهانبخش، مهاجم: مهدی طارمی، سردار آزمون (4-4-2)

دروازه‌بان: علیرضا حقیقی، مدافعان: سیدجلال حسینی، پژمان منتظری، رامین رضاییان، احسان حاج صفی، هافبک‌ها: آندرانیک تیموریان، امید ابراهیمی‌، اشکان دژآگه، وحید امیری، مسعود شجاعی، مهاجم: سردار آزمون

نام:
ایمیل:
* نظر: