bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۳۵۸
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۶ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۵
‌جلیل شعرانی در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
داور و داوری یکی از مهم‌ترین بخش‌های جدانشدنی فوتبال امروز (چه در ایران و چه در جهان) است. شاید اگر نگاهی به فوتبال خود‌ بیاندازیم، می‌بینیم که اکثر مربیان پس از پایان بازی (چه ببازند و چه ببرند)، داور بازی را مورد انتقاد قرار می‌دهند اما...
بامدادجنوب- علی پورتنگستانی:
داور و داوری یکی از مهم‌ترین بخش‌های جدانشدنی فوتبال امروز (چه در ایران و چه در جهان) است. شاید اگر نگاهی به فوتبال خود‌ بیاندازیم، می‌بینیم که اکثر مربیان پس از پایان بازی (چه ببازند و چه ببرند)، داور بازی را مورد انتقاد قرار می‌دهند اما اگر نگاهی به کشورهای اروپایی بیاندازیم، می‌بینیم که مربیان در آنجا به جای این‌که به داور اعتراض کنند از بازیکنان خود انتقاد می‌کنند. با وجود این اما داوران هم برخی مواقع اشتباهاتی می‌کنند که نتیجه یک بازی را تغییر می‌دهد 
امروز ما به سراغ یکی از داوران بوشهری که در لیگ برتر پرچم می‌زند، رفتیم. جلیل شعرانی یکی از بهترین داوران تاریخ فوتبال استان است که در سال‌های اخیر همواره اسم او را در میادین فوتبالی شنیده‌ایم. نامی که مطمئنا در آینده بیشتر به گوش ما خواهد رسید.

جلیل شعرانی در گفت‌وگو با بامداد جنوب با بیان این‌که از سال 76 وارد عرصه داوری شدم و زیر نظر آقا نصیر‌زاده آموزش‌های لازم را دیدم، تصریح کرد: در سال ۱۳۷۷ جهت قضاوت مسابقات استانی دعوت شدم، سال ۱۳۷۹ در کلاس درجه 2 شرکت کردم و آن را با موفقیت پشت سر گذاشتم، سال ۱۳۸۲ در شیراز موفق به دریافت درجه یک شدم و همان سال به‌عنوان اولین داور لیگ برتر فوتسال از استان بوشهر به مسابقات کشوری دعوت شدم و پس از قضاوت در لیگ برتر فوتسال باز به قضاوت فوتبال برگشتم و به‌عنوان داور در سطح کشور قضاوت می‌کردم‌، سال ۱۳۸۴ چهار داور از استان برای مسابقات رده بالای کشور دعوت شدند که سه نفر از مرکز استان بودند و تنها شهرستانی‌، من از شهرستان دیر بودم در همان سال به‌رغم این‌که زانویم رباط پاره کرده بود و بایستی حداقل شش ماه از میادین دور می‌بودم، تمریناتم قطع نکردم و موفق شدم در تست قبل از شروع فصل قبول شوم‌، سال ۱۳۸۶ در اهواز درجه ملی و آخرین درجه داوری کشور، را کسب کردم از همان زمان تا حالا قضاوت بیشتر مسابقات حساس استان را به عهده دارم و به‌عنوان کمک داور لیگ یک (آزادگان) کشور فعالیت داشته‌ام و سال ۱۳۹۱ به‌عنوان تنها نماینده استان به لیگ برتر دعوت شدم.
وی در مورد وضعیت داور در استان بوشهر با بیان این‌که ما داوران خوبی در سطح استان داریم، افزود: در این زمینه طی سالیان اخیر اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است. در کنار این کمتیه داوران هم در این سال‌ها بسیار خوب عمل کرده است و داوران خوبی را پرورش داده است. به‌نظر من داوران بوشهری پتانسیل بالایی دارند و قضاوتشان بسیار خوب است. اگر برنامه‌ریزی مناسب روی آنها صورت گیرد مطمئنا می‌توان آینده بسیار خوبی برای آنها پیش‌بینی کرد و آنها را در مسابقات لیگ برتر ببینیم. البته باید این ‌نکته را متذکر شوم که داوران هم باید در این راه تا آنجا که می‌توانند اشتباهات خود را کاهش دهند.

شعرانی در پاسخ به این‌که نگاه مربیان و هواداران فوتبال به داوران به چه شکلی است با بیان این‌که وضعیت ما در کشور اصلا جالب نیست، تاکید کرد: متاسفانه برخی اعتقاد دارند که آقای فغانی در بیرون کشور بهتر سوت می‌زد و نسبت به بازی‌های داخلی عملکرد بهتری دارد. چرا نباید داشته باشد؟ در بازی خارج کشور مریبان و تماشاگران فکر به فکر تیم خود هستند و کار به چیز دیگر ندارند. همین باعث شده است که فشارها روی داور کم باشد که این باعث می‌شود داور بهترین عملکرد را در بازی داشته باشد. حتی بعد از بازی هم مریبان فقط درباره مسائل فوتبالی صحبت می‌کنند و کمتر به مسائل داوری می‌پردازنند اما در کشور ما وضعیت خیلی فرق می‌کنند. در طول بازی مریبان و هوداران با اعتراضاتی که به داور می‌کنند، چنان فشاری را به وی وارد می‌کنند که داور نتواند عمکلرد خوبی در بازی داشته باشد. نکته‌ای که اینجا بسیار مهم است این است که مریبان پس از پایان بازی به جای این‌که به مسائل بازی بپردازند، داوران را زیر سوال می‌برند و از آنها به‌شدت انتقاد می‌کنند که این نه تنها باعث بهتر شدن وضعیت نمی‌شود، بلکه انتقاد‌های بی‌جا اعتماد به نفس داوران را نیز بهم می‌ریزد. اگر وضعیت به همین شکل پیش رود داوران ما نمی‌توانند توانایی‌های خود به اثبات برسانند. امیدوارم که مربیان ما کمی در مساله کمتر واکنش نشان دهند تا داوران ما با آرامش بیشتر در مسابقات شرکت کرده. قضاوت خوبی داشته باشند.

داور فوتبال در ادامه در مور نحوه برخورد کمیته داوارن و با اشتباهات داوران در هر بازی، گفت: اگر داور در یک بازی در یک یا چند صحنه اشتباه کند، کمیته داوران با او تماس می‌گیرد و این دارو اعلام می‌کند که در این صحنه‌ها اشتباه کرده است. در مورد محرومیت داور هم با توجه به قضاوت و اشتباهی که در بازی مربوطه انجام داده است، می‌تواند یک هفته تا 4 هفته یا شاید هم بیشتر از قضاوت در بازی‌ها محروم شود که میزان این محرومیت در دست کمیته داوران است. البته در کمیته داوران آنالیز‌کنندگانی حضور دارند که پس از پایان بازی، صحنه‌های حساس آن را به‌طور دقیق بررسی و اشتباهات آن را پیدا می‌کنند. ولی در کل با وجود این‌که از ما داوران حمایت خوبی می‌کنند، در مسائل مربوط به اشتباهات داوری بسیار جدی هستند و بهترین تصمیم را در این امور می‌گیرند.
شعرانی در ادامه با بیان این‌که داوران ما برای این‌که بتوانند قضاوت خوبی داشته باشند و اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشند، باید ویژگی‌های مهمی داشته باشند، خاطرنشان کرد: یکی از این نکات، علم، دانش و میزان تحصیلات است. برای مثال اگر داور از نظر تحصیلات در درجه خوبی قرار داشته باشد، می‌تواند در امر داوری، قضاوت و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد. چنانچه یکی از داور که ما پزشک است در امر داوری هم عملکرد بسیار خوبی دارد. البته از زمانی که آقای کامرانی‌فر در راس امور داوران قرار گرفته وضعیت خیلی بهتر شده است و ایشان توجه ویژه به نکات گفته شده دارد. آقای کامرانی‌فر در مسابقات مهم کشوری و جهانی قضاوت کرده است و از این جهت تجربه بسیار خوبی دارند. این تجربه بالا باعث شده که داوران با آمدن وی، اعتماد به نفسشان بیشتر از گذشته شده است. امیدوارم این روند همچنان ادامه داشته باشد.
وی در پایان با بیان این‌که اینجا جای دارد از رسانه شما تشکر کنم، یادآور شد: همچنین باید از آقای نجفی، رئیس هیات فوتبال استان هم تشکر کنم که در این سال‌ها برای ما زحمات زیادی کشیده‌ است. امیدوارم داوران بوشهری بتوانند خود را به همه ثابت کنند و در آینده جایگاه بوشهر را به مرتبه بالاتری ببرند. در پایان از تمام کسانی که به بنده بی‌احترامی می‌کردند و باعث ایجاد انگیزه می‌شدند و همچنین کسانی را که بنده را حمایت می‌کردند، تشکر می‌کنم‌. هیچ کاری با ارزش‌تر از احترام به هم نوع نیست، فوتبال ما زودگذر است و دوستی و محبت‌ها ماندگار است.

برچسب ها: ورزش ، فوتبال ، داوری
نام:
ایمیل:
* نظر: