bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۵۰۸
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۵ - ۰۹ مهر ۱۳۹۵
معاون عملیات آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندر بوشهر:
دو روز گذشته راس ساعت 7:30 دقیقه مراسم روز ملی ایمنی و آتش‌نشانی با حضور شهردار بندر بوشهر، رئیس شورای شهر، معاونان شهردار و اعضای شورای شهر و نیروهای سازمان آتش‌نشانی در حسینیه گلزار شهدا برگزار شد.
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی
دو روز گذشته راس ساعت 7:30 دقیقه مراسم روز ملی ایمنی و آتش‌نشانی با حضور شهردار بندر بوشهر، رئیس شورای شهر، معاونان شهردار و اعضای شورای شهر و نیروهای سازمان آتش‌نشانی در حسینیه گلزار شهدا برگزار شد. پس از قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و اجرای سرود ملی و قرائت سوگندنامه، غلامعلی میگلی‌نژاد ضمن تبریک به مناسبت روز ملی آتش‌نشانی به ایراد سخنرانی پرداخت. در ادامه مراسم حضار زیارت عاشورا را قرائت کردند و جهت میثاق با شهدا به گلریزان و غباروبی قبور پرداختند. 
به همین مناسبت با معاون عملیات آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندر بوشهر گفت‌وگو کردیم. داریوش وحدتی در گفت‌وگو با بامداد جنوب در خصوص روز ملی آتش‌نشانی گفت: هدف اصلی از برگزاری هر ساله مراسم روز ملی آتش‌نشانی، جهت گرامی داشتن یاد و خاطره نخستین شهدای آتش‌نشان در روز 7 مهر 1359 است. زمانی که دشمن بعثی به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد، آتش‌نشانان منطقه و شهرهای اطراف برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند که در حین عملیات خاموش کردن آتش دوباره هواپیماهای دشمن اقدام به بمباران پالایشگاه می‌کنند و این بمباران منجر به شهادت تعداد زیادی از آتش‌نشانان می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که سازمان آتش‌نشانی چه برنامه‌هایی را جهت حفظ ایمنی در اولویت اقدامات خود دارد، افزود: هر ساله در سازمان، جهت ارائه خدمات بهتر به همشهریان عزیز برنامه‌ریزی‌های خاصی صورت می‌دهد تا در کمترین زمان بتوان بهترین کیفیت را در راستای نجات جان و مال مردم صورت داد. 
وحدتی با بیان این‌که یکی از برنامه‌های سازمان، برنامه‌های آموزشی درون‌سازمانی، برون‌سازمانی و برون‌شهری است، خاطرنشان کرد: عمده این آموزش‌ها برای پرسنل سازمان در نظر گرفته شده است. همچنین مانورهای سالانه شامل هفته کاهش بلایا، شرکت و تعامل با مانورهای سازمان‌ها و نهادهای اجرائی مانند مانور هفته نیروی انتظامی، شرکت گاز، شرکت نفت، مدیریت بحران و ... ، برنامه‌های تقویت آمادگی جسمانی و اعزام تیم‌های ورزشی به المپیادهای مختلف و ارائه آموزش به دانش‌آموزان از دیگر برنامه‌ها و اقدامات سازمان آتش‌نشانی در این بخش است. 
معاون عملیات آتش‌نشانی ضمن تاکید بر این‌که نیروهای سازمان در مجتمع‌های پرتجمع مسکونی و محلات نیز به ارائه آموزش‌های لازم می‌پردازند، در پاسخ به این سوال که آیا سازمان با کمبود نیرو و تجهیزات مواجه است یا خیر، گفت: در حال حاضر کادر سازمان تکمیل است اما با توجه به گستردگی فعالیت این سازمان، حجم ترافیک و جمعیت شهر تجهیزات و خودروهای سازمان کفاف لازم را نمی‌دهد و ما تا رسیدن به شرایط ایده‌آل هنوز فاصله داریم که امیدواریم با تلاش مدیر سازمان و شهردار محترم بتوانیم نواقص را مرتفع کنیم.

وی با اشاره به این‌که روز گذشته همزمان با مراسم روز ملی آتش‌نشانی، به‌دنبال حادثه‌ای در جاده دلوار نیروهای ما فورا به محل حاددثه اعزام شدند، افزود: راس ساعت 8:26 دقیقه یک دستگاه پراید زیر کامیونی می‌رود که با تلاش نیروهای آتش‌نشانی نجات پیدا می‌کند و به اورژانس تحویل داده می‌شود. 
وحدتی با اشاره به این‌که روزانه دو تا سه حادثه در بوشهر رخ می‌دهد که عامل اصلی 70 تا 80 درصد آنها، خطای انسانی است، خاطرنشان کرد: جا دارد در اینجا از مردم تقاضا کنیم نسبت به مسائل ایمنی توجه بیشتری داشته باشند و با آگاهی بیشتر با این‌گونه مسائل برخورد کنند تا با مشارکت همه شهروندان شهری ایمن داشته باشیم. 
وی در پاسخ به این سوال که آمار آتش‌سوزی در مقایسه با سال قبل چقدر بوده، گفت: آمار آتش‌سوزی نسبت به سال قبل چند درصدی کاهش داشته است. این مسوول در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که چه تعداد آتش‌نشان زن داریم نیز افزود: در ابتدا چهار آتش‌نشان زن داشتیم که در حال حاضر شش خانم در سیستم فعالیت می‌کنند. 
معاون عملیات آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندر بوشهر در پایان یادآور شد: انتظار داریم همه مردم خود یک فرد ایمنی باشند، به عبارتی در خصوص مسائل ایمنی آگاه باشند و الزامات و جوانب احتیاط و پیشگیری را رعایت کنند. از مسوولان نیز تقاضا دارم نگاه ویژه‌ای به آتش‌نشانی و ایمنی شهر داشته باشند، چراکه آتش‌نشانی شغل نیست بلکه عشق و علاقه به جانفشانی و از خودگذشتگی است. 

با توجه به این‌که در تمام فصول سال، احتمال حوادث غیر مترقبه وجود دارد، تجهیز امکانات آتش‌نشانان و آمادگی جسمی و روحی پرسنل به‌منظور خدمات‌رسانی بهتر به شهروندان و داشتن شهری ایمن، بر همگان واضح و مبرهن است و نیازی به توضیح بیشتر ندارد. در راستای برخورداری از شهری ایمن می‌بایست تک‌تک افراد یک شهر مشارکت و همکاری لازم را داشته باشند، در غیر این صورت تلاش‌ها و اقدامات سازمان‌ها و نهادها نیز آنچنان که باید و شاید پاسخگو و اقناع‌کننده نخواهد بود. از این رو لازم است علاوه بر همیاری و همدلی شهروندان در رعایت مسائل ایمنی و پیشگیری، مسوولان نیز نگاه ویژه‌ای به سازمان آتش‌نشانی داشته باشند. 

برچسب ها: جامعه ، آتش‌نشانی
نام:
ایمیل:
* نظر: