bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۵۸۳
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۴ - ۱۴ مهر ۱۳۹۵
ناگفته‌های سرپرست تیم ملی فوتبال هفت نفره در بامداد جنوب؛
حدود یک ماه پیش قبل از اعزام تیم‌ فوتبال هفت نفره به مسابقات پارالمپیک، فدراسیون جانبازان و معلولان طی اقدامی تصمیم گرفت کادر فنی تیم ملی را تغییر دهد و به همه اعضای آن کادر نامه نوشت.
بامدادجنوب- علی پورتنگستانی:
حدود یک ماه پیش قبل از اعزام تیم‌ فوتبال هفت نفره به مسابقات پارالمپیک، فدراسیون جانبازان و معلولان طی اقدامی تصمیم گرفت کادر فنی تیم ملی را تغییر دهد و به همه اعضای آن کادر نامه نوشت. یکی از مربیان، آقای بکاه بودند که به‌نوعی در این رشته سابقه‌دار بودند و طی دور‌های مختلف در تیم بودند. در همین رابطه ما با وی مصاحبه‌ای کردیم و آن را طی گزارشی مطرح کردیم. در این گزارش از حق‌خوری در فدراسیون گفت. پس از این گزارش، حدود دو هفته قبل پس از پایان کار فوتبالیست‌های هفت نفره ایران در پارالمپیک 2016، باز هم به سراغ ایشان رفتیم و مسائلی مختلفی در مورد عملکرد تیم ملی بیان کرد اما این هفته طی تماس‌های مختلف متوجه شدیم که سرپرست تیم ملی فوتبال هفت نفره، اردشیر ماهینی (که سال‌ها دروازه‌بان تیم ملی فوتبال هفت نفره بوده) حرف‌های زیادی در مورد نحوه برخورد آقای بکاء با مسائل یاد شده دارد. به همین دلیل او را به دفتر بامداد جنوب دعوت کردیم تا صندوقچه اسرارش را در اختیار ما بگذارد. در این قسمت می‌توانید قسمت اول گفت‌وگو وی با ما را بخوانید.

اردشیر ماهینی در گفت‌وگو با بامداد جنوب با بیان این‌که وقتی مصاحبه آقای بکاء با این روزنامه را خواندم، فهمیدم وی احساسی با این مسائل برخورد کرده است، گفت: مطالبی که در این گزارش از سوی وی مطرح شده است حتی دور از شأن فدراسیون است. حرف من این است که با افتخار‌ترین و باانضباط‌ترین فدراسیون‌ کشور، فدراسیون جانبازان و معلولان است. گزارشی که من خواندم واقعا دور از واقعیت است و آقای بکاء خیلی احساسی تصمیم گرفته و برخورد کرده است. من از زحمات بکاء تشکر می‌کنم ولی نمی‌دانم چرا با این مساله اینطور برخورد کرده است.
وی در ادامه با بیان این‌که ایده اصلی فوتبال هفت نفره در بوشهر، از سوی کسانی که در اینجا فوتبال بازی می‌کردند مطرح شد (مثل آقای علیپور، بهرام‌مند) یادآور شد: این آقایان استارت فوتبال هفت نفره را در استان بوشهر زدند. من سال 79 وارد این رشته شدم و آن زمان مربی تیم استان بوشهر آقای ابراهیم‌زاده بود. همان سال آقای بکاء به‌عنوان سرمربی تیم استان معرفی شد که پس از مشورت با مرحوم دوراهکی و پیشنهاد من برای قبول این کار، وی به این سمت رسید. فوتبال هفت نفره تیم ملی از سال 79 شروع شد و در اسفند همان سال، این تیم برای اولین‌بار در این مسابقات چهار جانبه طلایی مسکو شرکت کرد. سرمربی تیم ملی در آن زمان، علیرضا رعدی بود که در مسابقات انگلستان هم تیم ملی راه رهبری کرد. در کنار این مسائل، آقای بکاء به‌عنوان کمک در کنار رعدی فعالیت می‌کرد و او در آن سال سرمربی تیم ملی نبوده. ما در مسابقات انگلیس از بین 16 تیم به مقام پنجم رسیدیم و این کارنامه خوبی برای ما نبود. پس از این مسابقات، در مسابقات طلایی مسکو و بین‌المللی به ترتیب به مقام پنجم و نخست دست یافتیم.

 در مسابقات پارالمپیک آتن باز هم به مقام پنجم دست یافتیم و باز این نتیجه برای ما اصلا خوب نبود. در سال 84 در مسابقات بین‌المللی شرکت کردیم ولی سرمربی شخص دیگری بود و آقای بکاء به‌عنوان کمک در تیم ملی فعالیت می‌کرد و در نهایت در این مسابقات به مقام سوم رسیدیم. سال 85 سرمربی تیم ملی آقای رعدی بود و کمک آن فرد دیگری بود که بین آنها اختلاف به وجود آمد و فدراسیون صلاح دید که قبل اعزام تیم مسابقات آسیایی، کادر فنی را به‌طور کامل تغییر دهد و چون فرصت انتخاب نبود، آقای بکاء به‌عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد. وقتی آقای بکاء به‌عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب می‌شود چه دلیلی دارد که کمک خودش را از گیلان انتخاب کند؟ آیا واقعا در بوشهر مربی با تجربه نبود؟ ما هر چه در مسیر جلو‌تر می‌رویم، متوجه می‌شویم که احساساتی برخورد کردن، جایگاه فوتبال هفت نفره استان را زیر سوال می‌برد. بعد از سال 85 کادر فنی ایران به‌طور کامل تغییر کرد و به مسابقات جهانی رفتیم. آیا آقای بکاء در تیم ملی بودند؟ خیر.
ماهینی در ادامه تصریح کرد: ما بعد از آن مسابقات برای برگزاری مسابقات چهار جانبه به هلند رفتیم و با وجود این‌که آنهایی که با ما بودند سرمربی را شخص دیگری اعلام کرده بودند، به بکاء گفتند بیاید. آنها آقای بکاء را به‌عنوان سرمربی تیم ملی معرفی کردند ولی این عنوان رسمی نشد. اگر رسمی بود که در مسابقات اعلام نمی‌کردند که سرمربی ایران الله‌مانی است و ما این را دیدیم. آقای بکاء کمک خودش را از شیراز آورد و من واقعا متعجبم چرا ایشان باز هم از بوشهر کسی را انتخاب نکرد. به هر حال او نمی‌تواند اطلاعات فوتبالش را در این قضیه از من بیشتر کند ولی نمی‌دانم چرا او این کار را کرده است. آیا در بوشهر مربی با کیفیت نیست؟ از آن موقع تا الان که نزدیک به 10 سال است، خبری از آقای بکاء در تیم ملی نبوده و من واقعا تعجب می‌کنم چطور او در مصاحبه می‌گوید که 16 سال در این رشته در تیم ملی فعالیت کرده است. آقای بکاء شما در این 16 سال کجای فوتبال هفت نفره بوده‌اید. شاید او سرمربی تیم افغانستان شده است و ما خبر نداریم. به هر حال چارچوب فوتبال مشخص است و بنده به‌عنوان سرپرست تیم ملی و دبیر هیات استان، می‌گویم که این مصاحبه‌ها قبل از آغاز مسابقات در پارالمپیک حاشیه‌های زیادی را برای ما به وجود آورده بود که خوشبختانه توانستیم آنها از تیم ملی دور کنیم. در مسابقات دانمارک که قبل از پارالمپیک برگزار شد، فدراسیون تصمیم گرفت که آقای بکاء را فقط برای این مسابقات انتخاب کند. هر وقت مسابقات بین‌المللی و جهانی تمام می‌شود، این فدراسیون است که تصمیم می‌گیرد که چه کسی در کادر فنی باشد و چه کسی نباشد. 

مسابقات دانمارک، سطح بسیار پایینی داشت و طبق آمار گذشته این مسابقات، ضعیف‌ترین مسابقات فوتبال هفت نفره است. دلیل ضعیف بودن مسابقات، نبود 8 تیم برتر فوتبال هفت نفره در این مسابقات بود و واقعا تعجب می‌کنم که چطور آقای بکاء از جهانی بودن این مسابقات حرف می‌زند. ما اصلا سهمیه‌ای برای پارالمپیک نداشتیم که در این مسابقات آن را کسب کنیم. اگر حرف‌های بکاء در این مورد حقیقت داشت، حقش بود که در تیم ملی باشد و ما هم از وی دفاع می‌کردیم ولی این مسابقات اصلا جهانی نبود. چرا باید وی این مسائل را در فضای عمومی مطرح ‌کند و از حق‌خوری در فدراسیون گوید. کدام حق؟ حق را چه کسی انتخاب می‌کند؟

سرپرست تیم ملی فوتبال هفت نفره افزود: مسوولان فدراسیون از آقا صالح (که در مسابقات دانمارک سرمربی تیم ملی بود) خیلی محترمانه خواستند که در جلسه‌ای قبل از اعزام تیم ملی به پارالمپیک شرکت کند و با او صحبت کردند. در نهایت فدراسیون به او اعلام کرد می‌تواند به‌عنوان عضوی از کادر فنی در تیم ملی حضور یابد. آقای بکاء که کمک مربی بوده و نمی‌تواند به صراحت اعلام کند که حقش را خورده‌اند و این غیر منطقی است. آقای صالح با نامه‌ای اعلام می‌کند که در مسابقات پارالمپیک شرکت نمی‌کند و من شخصا آن نامه را دیده‌ام. هنوز کادر فنی قبل از اعزام به مسابقات معلوم نبود، چراکه تیم روسیه که از حضور در مسابقات محروم شده بود شکایت خود را به دادگاه ورزش برد. تیم تا آن زمان هنوز بسته نشده بود و حتی مسوولان به ورزشکاران گفته بودند که به تهران بیایند. فدراسیون تمام کارهای ضروری را انجام داد و منتظر رای ماند که چهار روز قبل از اعزام، اعلام می‌شد. تمرینی در تهران صورت نگرفت و حتی زمینی هم نداشتیم. حتی به کادر فنی اعلام شد که کنار یا داخل زمین نرویم، چراکه فردا مسوولان مدعی می‌شدند که تیم ایران برای کجا آماده می‌شود و به هیچ عنوان این موارد رسانه‌ای نشد. در نهایت در روز‌های پایانی کادر فنی کادر خود را انتخاب می‌کند و آقای الله‌مانی، جانعلی و دکتر ذولفقارنسب (که آدم با شخصیتی در فوتبال ما است و فهم فوتبالی بالایی دارد) به‌عنوان کادر فنی تیم انتخاب می‌شود. آقای ذولفقارنسب در فوتبال خیلی بیشتر از ما می‌فهمد و سال‌ها چه در تیم ملی و در چه در تیم سایپا فعالیت خوبی داشت و از زمین فوتبال تجربیات زیادی کسب کرده است. 

وی در پایان صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: وقتی چنین شخصیتی را ما امروز زیر سوال ببریم و بگوییم حقی خورده شده است واقعا کار بسیار زشتی است. کدام حقی خورده شده؟چرا آقای بکاء مصاحبه اشتباه می‌کند و احساساتی با این موضوع برخورد می‌کند؟ ما اصلا چنین برخورد‌هایی در فوتبال هفت نفره نداشتیم. به من می‌گوید که او در مصاحبه‌هایش گفته است که 40 ورزشکار ملی را به جامعه تحول داده است. کجا 40 ورزشکار ملی را این آقا معرفی کرده است؟ من احترامی که به آقای بکاء دارم به جای خودش ولی احساساتی برخورد کردن به‌خاطر چنین مسائلی واقعا غیر منطقی است. کجای فوتبال ما، ایشان 40 نفره را معرفی کرده است. در کل کسانی که در تیم ملی بازی کرده‌اند شاید به 13 نفر هم نرسد و واقعا برای من جای سوال است که 27 نفر دیگر از کجا پیدا شده‌اند چرا باید ما فضای جامعه را مخدوش کنیم به‌عنوان این‌که حقی خورده شده و باید از این حق دفاع کنیم. از زمانی که آقای بکاء سرمربی یک تیم می‌شود و خودش را به‌عنوان کمک معرفی می‌کند خب معلوم است مربی نیست. واقعا من تعجب می‌کنم که وقتی سرمربی برکنار شده حرفی نمی‌زد، چطور یک کمک مربی باید فضای جامعه را علیه فدراسیون جانبازان و معلولان مخدوش کند. مطمئنا فدراسیون به چنین مواردی واکنش نشان خواهد داد، چراکه این مصاحبه در فضای مجازی پیچیده شده است و حتما مسوولان فدراسیون این مصاحبه را خوانده‌اند. ما یکی از بهترین‌ تیم‌های دنیا هستیم و هم‌اکنون در این رشته جزء چهار تیم برتر دنیا هستیم. چرا باید الان این قضیه را آقای بکاء مطرح کند. سوال من این است که کادر فنی که در مسابقات امسال شرکت کرده است، چرا چهار سال قبل که تیم با همین کادر در مسابقات شرکت کرد صحبتی نشد؟ همین کادر فنی هم در پارالمپیک بود و هم در مسابقات جهانی چرا آن موقع اعتراض نکردید؟ زمانی هم کادر فنی را تغییر دادند آیا آقای بکاء را آوردند؟ خیر. آقای بکاء در یکی از اردوها شرکت کرد و آن اردو را ترک کرد و دلیلش هم این بود که اعلام کرد که نمی‌خواهد به‌عنوان کمک مربی در تیم فعالیت کند. البته سرمربی آن زمان تیم ملی کمک مربی دیگری هم در اختیار داشت ولی آقای بکاء نمی‌خواست به‌عنوان نفر سوم کادر فنی در تیم ملی فعالیت کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: