bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۶۲۵
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۵ - ۱۸ مهر ۱۳۹۵
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی اداره‌کل زندان‌های استان:
کوچه را چراغانی کرده‌اند. رعنا پر از هیجان و استرس است. مریم و مانی در حیاط خانه بازی می‌کنند و صدای قهقهه‌شان فضای خانه را پر کرده است. بوی آش رشته از آشپزخانه می‌آید...
بامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی:
کوچه را چراغانی کرده‌اند. رعنا پر از هیجان و استرس است. مریم و مانی در حیاط خانه بازی می‌کنند و صدای قهقهه‌شان فضای خانه را پر کرده است. بوی آش رشته از آشپزخانه می‌آید. دو سال پیش در کمال ناباوری دو مامور زنگ خانه را زده بودند و اکبر را با دستبند برده بودند. اکبر در یک معامله ورشکست شده بود و پس از دو سال در زندان به سر بردن، با کمک‌های افراد خیّر قرار بود امروز آزاد شود... . 
برای بررسی بیشتر این مساله با معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی اداره‌کل زندان‌های استان گفت‌وگو کردیم. سیداسماعیل موسوی حقیقی در گفت‌وگو با بامداد جنوب در پاسخ به این سوال که چه اقدامی برای آزادی زندانیان جرائم غیر عمد صورت می‌گیرد، گفت: ستاد دیه استان در طول سال آماده دریافت کمک خیرین و نیک‌اندیشان جهت آزادی زندانیان جرائم غیر عمد (مهریه، نفقه، چک‌های غیر کلاهبرداری، تصادف و حوادث کارگاهی) است و این ستاد هر ساله در ماه مبارک رمضان به‌صورت ویژه مراسمی را در سراسر نقاط مختلف استان برگزار می‌کند که خیرین با شرکت در این مراسم و پرداخت کمک‌های خود زمینه آزادی این زندانیان را فراهم می‌کنند. 

وی با بیان این‌که این ستاد کاملا مردمی است و به شکل هیات امنایی اداره می‌شود، افزود: در این بین حتی کسانی که توان پرداخت وجوهات نقدی را ندارند و مایل به شرکت در این کار خیرخواهانه هستند، از سوی ستاد دیه به بانک معرفی می‌شوند و با دریافت وام‌های درازمدت 15 و 20 ساله به کمک زندانیان جرائم غیر عمد می‌آیند.
این مسوول در ادامه با اشاره به این‌که از ابتدای امسال تاکنون 37 نفر آزاد شده‌اند و در نخستین روز ماه محرم نیز با مراجعه خیرین مبلغی حدود 79 میلیون تومان جمع‌آوری شد، خاطرنشان کرد: با حضور رئیس‌کل دادگستری و مدیرکل زندان‌ها، هشت نفر از زندانیان جرائم غیر عمد در سطح استان به‌واسطه این کمک آزاد شدند. 
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی اداره‌کل زندان‌های استان در پاسخ به این سوال که در سال گذشته بیشترین آمار زندانی مربوط به کدام جرائم بوده، تصریح کرد: در سال گذشته بیشترین جرائمِ مربوط به زندانیان غیر عمد به‌ترتیب شامل چک‌های غیر کلاهبرداری، مهریه، تصادف، نفقه و حوادث کارگاهی می‌شد. 
موسوی‌حقیقی با بیان این‌که کسانی که می‌خواهند ازدواج کنند نگویند «کی داده و کی گرفته»، تاکید کرد: تشکیل یک زندگی باید بر مبنای واقعیت باشد، براساس داشته‌هایمان به یک توافق دوطرفه برسیم تا زمانی که زوج حقوقش را مطالبه می‌کند، توان پرداختش را داشته باشیم. 

وی با اشاره به این‌که معاملات باید به‌صورت سنجیده انجام شوند نه براساس تعهدات، گفت: از آنجا که در سال گذشته بیشترین آمار جرائم غیر عمد مربوط به چک‌های غیر کلاهبرداری بوده، ضروری است که معاملات تنها براساس تعهد طرف مقابل صورت نگیرد، چراکه ممکن است این تعهد در معامله دوم و سوم با شکست روبه‌رو و فرد مربوط متضرر شود، بنابراین همواره در معاملات یک‌سوم را تعهد طرف مقابل قرار دهیم. 
 معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی اداره‌کل زندان‌های استان توصیه کرد: خیرین و نیک‌اندیشان به کمک زندانیان جرائم غیر عمد بیایند، چراکه آزادی اینان در وهله نخست کمک به شخص آنها، در وهله دوم کمک به خانواده آسیب‌دیده آنها و در وهله سوم کمک به جامعه است. با آزادی زندانیان جرائم غیر عمد؛ هم خود زندانیان و خانواده‌هایشان و هم جامعه در مقابل تهدیدات و آسیب‌های اجتماعی مصون می‌مانند و علاوه بر این، این زندانیان که بخشی از نیروی کار جامعه بوده‌اند به چرخه اقتصاد بازمی‌گردند. 
موسوی‌حقیقی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که جامعه چه وظیفه‌ای در قبال این زندانیان دارد، یادآور شد: انتظار داریم صدا و سیما برای روشنگری مردم در این خصوص وقت بیشتری بگذارد و فرصتی بدهد تا افراد صاحب‌نظر در خصوص حقوق، جرم‌شناسی و مسائل اجتماعی از طریق رسانه ملی به مردم اطلاع‌رسانی کنند، چراکه بارها مشاهده شده مجرم از مجازات جرم خود شناختی نداشته که اگر شناخت داشت جرم یادشده را مرتکب نمی‌شد اما متاسفانه زمانی شناخت پیدا می‌کنند که فایده‌ای ندارد. 

هر چند صدا و سیما می‌تواند نقش تاثیرگذاری در اطلاع‌رسانی و بیداری مردم داشته باشد اما به‌نظر می‌رسد صدا و سیمایی که نگاهش به جیب مسوولان و نهادهاست، نه صدا بوده و نه سیما. صدا و سیمایی که برای روشنگری شهروندان محتاطانه عمل می‌کند و با یک تلفن فلان برنامه آماده را پخش نمی‌کند، بدیهی است که در آگاهی‌بخشی به مردم موفق عمل نکند و به‌طور قطع مردم را از این رسانه ملی به سمت رسانه‌های بیگانه سوق می‌دهد و تاثیر رسانه‌های بیگانه نیز بر فرهنگ و خلق و خوی جامعه اسلامی نیز نیازی به تفصیل و اطناب ندارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: