bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۵ - ۲۶ مهر ۱۳۹۵
توجیه شرکت هواپیمایی اترک و حبس مسافران؛
تاخیر در پروازها برای بوشهری‌ها نه تنها تازگی ندارد بلکه اگر پروازی به‌موقع انجام شود، جای تعجب هم دارد. البته ناگفته نماند که این تاخیرها مساله‌ای کشوری است که به نظر می‌رسد برای بوشهری‌ها پررنگ‌تر باشد و
بامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی:
تاخیر در پروازها برای بوشهری‌ها نه تنها تازگی ندارد بلکه اگر پروازی به‌موقع انجام شود، جای تعجب هم دارد. البته ناگفته نماند که این تاخیرها مساله‌ای کشوری است که به نظر می‌رسد برای بوشهری‌ها پررنگ‌تر باشد و شاید یکی از علل آن هم، سکوت مظلومانه آنها و ناآگاهی درباره حق و حقوقشان است که سبب می‌شود مسوولان هم برای مرتفع کردن کمبودها و مشکلات آنها کمتر انگیزه داشته باشند. 
شنبه‌شب (24 مهرماه) پرواز تهران-بوشهر متعلق به شرکت اترک که قرار بود ساعت 21:20 انجام شود، با تاخیر هشت ساعته انجام نمی‌شود و صدای اعتراض بوشهری‌های همیشه تسلیم را درمی‌آورد.

برای بررسی این مساله با روابط عمومی شرکت هواپیمایی اترک گفت‌وگو کردیم. براساس گفته‌های مسوول روابط عمومی این شرکت، هر چند که پیش از هر پرواز، هواپیما سه بار (قبل، حین و بعد از پرواز) بررسی می‌شود اما با توجه به تحریم‌ها و ایراداتی که در قطعات است، احتمال نقص فنی و بحث مکانیکی وجود دارد. به هر حال مسوولان این پرواز به‌علت نقص فنی هواپیما از مسافران درخواست می‌کنند پیاده شوند، چراکه طبق قوانین فرودگاه به هیچ وجه با وجود مسافر در هواپیما امکان انجام عملیات تعمیراتی وجود ندارد. به هر حال ریسک سوخت‌گیری و آتش‌سوزی شوخی بردار نیست. 
به گفته مسوول روابط عمومی شرکت هواپیمایی اترک، متاسفانه ناآگاهی مسافران از حقوق خود و جوسازی برخی از آنها سبب می‌شود که مسافران از هواپیما خارج نشوند و انجام عملیات هم هشت ساعت به درازا بکشد. چند وقت پیش مسافران پرواز مشهد شیشه‌‌های ترمینال فرودگاه را شکستند که طبق قانون جریمه شدند. 
مسوول روابط عمومی این شرکت در پاسخ به این سوال که آیا بر اساس قوانین پروازی که در صورت تاخیر باید به مسافران حق و حقوقشان پرداخت شود، چنین امری اتفاق می‌افتد، گفت: اگر تاخیر از جانب شرکت هواپیمایی بوده با توجه به ساعت تاخیر و درخواست مسافر، شرکت موظف به پرداخت حقوق مسافر است و اگر تاخیر از سوی فرودگاه به‌عنوان مثال به‌علت بسته بودن باند و ... باشد، این پرداخت از سوی فرودگاه صورت می‌گیرد.
این اتفاق باعث می‌شود پرواز بوشهر به تهران پس از تاخیر طولانی و بلاتکلیفی مسافران لغو ‌شود. در ادامه با یکی از مسافران بوشهر به تهران گفت‌وگو کردیم. فرزان اسدی در گفت‌وگو با بامداد جنوب با بیان این‌که همسر و فرزندانم مسافران پرواز بوشهر- تهران شرکت هواپیمایی اترک بودند، تصریح کرد: دو روز پیش از تاریخ این پرواز، با پیامکی اعلام کرده بودند که ساعت پرواز از 20:30 به 22:30 دقیقه تغییر کرده است اما شنبه‌شب در فرودگاه اعلام می‌کنند که پرواز ساعت 24 انجام می‌شود. پس از آن ساعت 24 به ساعت یک بامداد موکول می‌شود و ساعت یک اعلام می‌کنند که پرواز لغو شده و مسافران بلیط‌های خود را باطل کنند. 

وی با اشاره به این‌که نماینده هواپیمایی اترک در فرودگاه بوشهر به هیچ وجه پاسخگوی مسافران نبود و با گفتن «نمی‌دانم» بر عصبانیت و ناراحتی مسافران، بیش از پیش اضافه می‌کرد، افزود: براساس شنیده‌ها پرواز بوشهر به تهران شرکت هواپیمایی اترک به‌صورت چارتر بوده و به‌علت تکمیل نشدن مسافران پرواز انجام نشده است. 
اسدی با بیان اولین‌بار نیست که چنین تاخیری از سوی این شرکت صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: دیگر هیچ‌وقت این شرکت هواپیمایی را برای سفر انتخاب نخواهم کرد. وی تاکید کرد: تعدادی از مسافران با شرکت‌های دیگر سفر خود را ادامه دادند، تعدادی هم با اتوبوس و تعداد محدودی که در فرودگاه ‌ماندند در لیست انتظار قرار ‌گرفتند تا روز گذشته (یکشنبه) با هواپیمای جایگزین که متعلق به شرکت زاگرس بود، منتقل شوند. این پرواز نیز قرار بود راس ساعت 11 صبح انجام شود اما ساعت 12:30 بدون هیچ عذرخواهی از مسافران از زمین بلند می‌شود. 
این شهروند در ادامه یادآور شد: براساس قانون باید یک شب به مسافران حق اقامت داده شود و همچنین هزینه و خسارت تاخیر و لغو پرواز هم به آنها پرداخت شود که وقتی یک عذرخواهی کوچک هم از مسافران صورت نگرفته بدیهی است که خسارتی هم پرداخت نشود. 

همیشه در مقایسه سفرهای زمینی و هوایی، به لحاظ سهولت، راحتی و رفاه و صرفه‌جویی در وقت، سفر هوایی انتخاب می‌شود اما تاخیر در سفرهای هوایی دیگر شورش درآمده و کسی هم خود را صاحب نمی‌داند. به نظر می‌رسد بررسی و نظارت بر کار شرکت‌های هواپیمایی امری است که فرودگاه بوشهر باید در قراردادهای خود آن را لحاظ کند. علاوه بر این، آگاهی‌بخشی به مسافران از حق و حقوق خودشان نیز امری مسلم و ضروری است. هر چند که تاخیر در پرواز موجب نارضایتی و بازی با وقت و اعصاب مردم است اما به‌طور قطع پیاده نشدن از هواپیما که منجر به انجام نشدن عملیات تعمیراتی و در نهایت تاخیر هشت ساعته شده نیز آن‌چنان منطقی و معقول نبوده است. 

نام:
ایمیل:
* نظر: