bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۴ - ۲۸ مهر ۱۳۹۵
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
حسین استواریان کلاس اولی است. حدود پنج سال پیش همراه پدرش در یک سانحه تصادف از مهره دو و سه گردن ضربه نخاعی می‌شود و این اتفاق حتی او روی تنفس تاثیر می‌گذارد.
بامدادجنوب- هدی‌ خرم‌آبادی:
حسین استواریان کلاس اولی است. حدود پنج سال پیش همراه پدرش در یک سانحه تصادف از مهره دو و سه گردن ضربه نخاعی می‌شود و این اتفاق حتی  او روی تنفس تاثیر می‌گذارد. پدر حسین در گفت‌وگو با بامداد جنوب می‌گوید: همان شب اتفاق وقتی از پرستارها جویای حال حسین شدم گفتند امیدی به این پسر نیست. ماه محرم بود و از آنجا که انس بسیاری با امام حسین (ع) و ابوالفضل (ع) دارم مدام با خودم زمزمه می‌کردم که یا امام حسین تو بزرگ هستی، به مظلومیتت قسمت می‌دهم که دل من و مادرش نسوزد. 

مجید استواریان با بیان این‌که فردا صبح ضریب هوشی حسین بالا رفته بود، افزود: اگر با نیت صاف به درگاه ائمه برویم، محال است که دست رد به سینه بندگانشان بزنند. هر چند حسین با این سانحه مشکلات خاص تنفسی دارد اما ما این را پذیرفته‌ایم و اجازه نمی‌دهیم که حسین به‌خاطر این عارضه احساس بدی داشته باشد. 
پدر حسین می‌گوید: حسین همیشه از این‌که می‌دید همسن و سال‌هایش به مدرسه می‌روند، اندوهگین می‌شد و بارها مشاهده کرده‌ام که در حال زمزمه و صحبت کردن با خودش است که امام حسین چرا من را شفا نمی‌دهی؟...  
مجید استواریان با بیان این‌که از سال گذشته برای به مدرسه رفتن حسین اقدام کردیم اما راه به جایی نبردیم خاطرنشان کرد: حسین یک شب خواب می‌بیند که امام حسین (ع) به او گفته پسرم ناراحت نباش تو هم به مدرسه می‌روی... . 
وی می‌گوید: پیگیری‌های ما ادامه داشت تا این‌که به ما گفته شد مشکل شما را رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان، آقای حسینی می‌تواند حل کند و به راستی هم این‌گونه شد. آقای حسینی با روی باز از ما استقبال کردند و در لابه‌لای صحبت‌هایش شعله‌های امیدواری را در دل من روشن کرد، وقتی که گفت: کار نشد نداریم راهی پیدا می‌شود. 

مجید استواریان با بیان این‌‌که نهایتا با همکاری آقای حسینی، لواسانی، نوروزی و اسدی و دیگر دوستان حسین با معلم خانگی شروع به درس خواندن کرده و هم خودش بسیار خوشحال است و هم ما. اندوهی که داشتیم از سه روز پیش نابود شد. ما هم مانند بقیه پدر و مادرها دانش‌آموز‌داری را تجربه می‌کنیم.
پدر حسین در پایان گفت: خانم مریم حیدری انسان شریفی است که با آرامش و صبر و حوصله آموزش حسین را بر عهده گرفته است و ما تنها می‌توانیم دعاگوی همه کسانی باشیم که در این حس شیرین سهیم بوده‌اند. گزاف نگفته‌ام اگر بگویم آقای حسینی  فرشته‌ای است روی زمین... .
در ادامه برای بررسی وضعیت دانش‌آموزان استثنایی استان با رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان گفت‌وگو کردیم. غلامحسین حسینی در گفت‌و‌گو با بامداد جنوب در پاسخ به این سوال که آمار دانش‌آموزان استثنایی استان چقدر است، تصریح کرد: سال تحصیلی گذشته 1073 دانش‌آموز استثنایی را در 29 مدرسه  پوشش داده‌ایم و 325 نفر نیروی آموزشی و توانبخشی کار خدمات‌رسانی را بر عهده دارند. ذر سال جاری نیز تا کنون 1050 دانش‌آموز ثبت نام کرده‌اند که با تکمیل روند ثبت نام اتباع و پیش‌دبستانی پیش‌بینی ما بر 1200 دانش‌آموز است. 

وی با بیان این‌که دانش‌آموزان معلول جسمی و حرکتی یا آسیب‌دیده‌های بینایی و شنوایی متوسطه دوم با توجه به تنوع و تعدد رشته‌های انتخابی به مدارس عادی هدایت می‌شوند، افزود: پس از ثبت نام کمیسیونی از سوی آموزش و پرورش استان به‌صورت صد درصد هفته‌ای بین دو تا چهار بار رابط در مدرسه حضور پیدا می‌کند و مشکلات آموزشی و دیگر نیازمندی دانش‌آموزان را رصد و پیگیری می‌کند. 
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که آیا آموزش و پرورش استثنایی استان کمبود معلم دارد یا خیر، خاطرنشان کرد: سال گذشته نزدیک به 20 بازنشسته و به همین میزان هم نیاز به استخدام نیروی جدید داشتیم که 13 نیروی جدید در سال گذشته جذب شدند و هفت نیروی باقیمانده هم در استخدامی جدید جذب می‌شوند. 
حسینی با اشاره به این‌که کلیه دانش‌آموزان استثنایی شهرستان‌ها و مناطق تابعه به جز شهر بوشهر از امکان دریافت هزینه رفت و آمد برخوردارند، تاکید کرد: سال گذشته هزینه‌های درمان دانش‌آموزان از جمله کاشت حلزون، عمل چشم، جراحی، سمعک و عینک نزدیک به 80 درصد هزینه‌ها به حساب سیبای خود دانش‌آموزان واریز شد.
این مسوول ضمن تاکید بر این‌که کلیه خدمات ارائه شده به‌صورت دولتی است و از دانش‌آموزان هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌شود، در خصوص اقدامات انجام شده به‌منظور خدمات‌رسانی به این قشر گفت: یکی از اتفاقات میمون در این راستا، راه‌اندازی اولین مرکز جامع آموزشی به‌ویژه برای دانش‌آموزان اوتیسم در بوشهر است که پیش از این، دانش‌آموزان اوتیسم برای ادامه تحصیل باید به استان فارس می‌رفتند. 
وی ادامه داد: راه‌اندازی کلینیک‌های جامع آموزشی و توانبخشی در شهرستان‌های گناوه، دشتی و دشتستان دیگر اقدام انجام شده در این خصوص بوده که در دشتستان با حمایت‌های ویژه وزارت نفت این ساختمان آماده بهره‌برداری است و روز 12 آذر (روز معلولین) افتتاح خواهد شد. 

رئیس آموزش و پرورش استان با اشاره به این‌که ارائه خدمات حمایتی به دانش‌آموزان از جمله کلیه هزینه‌های دارویی مستمر، جراحی‌های اضطراری و سرپایی، هزینه دریافت ابزار کمک‌بخشی مانند ویلچر، سمعک و عینک به‌طور صد درصد پرداخت می‌شود، افزود: مشکل فضاهای آموزشی که سالیان سال گریبانگیر مناطقی همچون دلوار، وحدتیه و شبانکاره بود با حمایت‌های مدیرکل آموزش و پرورش مرتفع شده و ما در حال حاضر هیچ‌گونه مشکل فضاهای آموزشی در سطح استان نداریم. علاوه بر این، در دیر مدرسه خیرساز با پیشرفت 60 درصدی در حال ساخت است و در بوشهر نیز با انعقاد تفاهمنامه‌ای با خیرین مقیم لندن اولین مرکز جامع آموزشی و توانبخشی به‌صورت شبانه‌روزی و خوابگاهی در خیابان امام در روز معلولین (12 آذر) کلید می‌خورد. 
اقدامات شایسته و تلاش‌های بی‌شائبه آموزش و پرورش استثنایی استان برای مرتفع کردن مشکلات آموزشی معلولین در جای خود ستودنی است و انتظار می‌رود بقیه دستگاه‌های اجرائی نیز در برطرف کردن مشکلات و کاستی‌های این قشر جامعه همت و تلاش بیشتری صرف کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: