bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۵ - ۲۸ مهر ۱۳۹۵
ایالت کالیفرنیا که دومین ایالت در آمریکا پس از هاوایی بود که در ماه ژوئن حداقل سن مجاز برای خریدن سیگار را به ۲۱ سال بالا برد و مقامات این ایالت اعلام کردند این اقدام نجات‌بخش زندگی‌ها خواهد بود.
اما کارشناسان می‌گویند هنوز بسیار زود است که دریافت آیا این قانون این ادعا را تحقق خواهد بخشید یا نه و بررسی‌های چندانی دراین‌باره انجام نشده است.

دکتر استانتون گلانتز، استاد دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو که سیاست‌های مقابله با دخانیات را بررسی می‌کند، می‌گوید: «ما باید اجازه دهیم این سیاست جدید استقرار یابد تا به ارزیابی اثرات آن بپردازیم.»

درحالی‌که بسیاری از کارشناسان منتظر مشاهده پیامدهای این قانون در کالیفرنیا هستند، این ایالت به یک آزمایشگاه ملی برای قانون بالا بردن سن مجاز سیگار کشیدن به ۲۱ سال تبدیل شده است. این قانون می‌تواند پیامدهای عمده‌ای برای چندین شهر و ایالت در آمریکا داشته باشد که تصویب مقررات مشابهی را در نظر دارند.

شهر نیدهام در ایالت ماساچوست، نخستین شهر در آمریکا بود که در سال ۲۰۰۵ سن سیگار کشیدن را تا ۲۱ سال بالا برد.

میزان‌های سیگار کشیدن در میان دانش‌آموزان دبیرستانی در این شهر حدود ۵۰ درصد کاهش یافت و میزان سیگار کشیدن بزرگ‌سالان در این شهر اکنون ۸ درصد است، درحالی‌که این رقم در کل ایالت 1/18 درصد است.

این قانون در کالیفرنیا موفق خواهد شد؟

آپریل روسلر، رئیس برنامه کنترل دخانیات اداره بهداشت عمومی کالیفرنیا گفت که به نظر او نتایج مشابهی در این ایالت هم ممکن است به دست آید. البته یک عامل تاثیرگذار ناشناخته در این میان، سیگارهای الکترونیکی است که جوانان اکنون تمایل بیشتری به استفاده از آن‌ها نسبت به سیگارهای معمولی دارند.

گرچه کالیفرنیا امسال سیگارهای الکترونیکی با رده‌بندی مجدد در گروه فراورده‌های دخانی قرار دارد و استفاده از آن‌ها را در رستوران‌ها و کافه‌ها ممنوع کرد، روسلر گفت این وسایل استنشاقی را نسبت به سیگارهای معمولی راحت‌تر می‌توان پنهان کرد و جلوگیری استفاده آن‌ها به‌وسیله افراد مشکل‌تر است.

آنالیا فاریور ۱۹ ساله می‌گوید که همکلاسانش در سالن‌های دبیرستانش در شهر اوکلند سیگار الکترونیکی می‌کشند. به گفته او همکلاسی‌اش از سیگارهای الکترونیکی خوششان می‌آید، چراکه مزه آب‌نبات می‌دهد. او گفت: «یک علت مهم استفاده از آن‌ها همین رایحه‌شان است.»

اداره بهداشت عمومی ایالت برای ارزیابی قانون جدید میزان‌های هردوی سیگار کشیدن و استفاده از سیگارهای الکترونیکی را در میان جوانان و بزرگ‌سالان تحت نظر خواهد گرفت. دکتر کارن اسمیت، رئیس این اداره گفت به نظر او این ایالت در موقعیت خوبی قرار دارد تا این موضوع را ارزیابی کند که آیا قوانین ممنوعیت سیگار کشیدن زیر ۲۱ سال اثر موردنظر را ایجاد می‌کنند یا نه.

دکتر گری تدشی، رئیس بالینی اداره بهداشت ایالت گفت از هنگامی‌که این قانون در چهار ماه پیش به اجرا درآمد، خط کمک تلفنی برای سیگاری‌های کالیفرنیا شاهد افزایش تلفن‌ها از سوی افراد ۱۸ یا ۲۰ ساله که قصد ترک داشته باشند، نبوده است.

اما او گفت انتظار دارد که درصورتی‌که رای‌دهندگان در رای‌گیری ماه نوامبر افزایش مالیات بر سیگار را تصویب کنند، این خط با موجی از تماس‌ها مواجه شود. لئونارد چارلز، یک مغازه‌دار از فروش سیگار به افراد زیر ۲۱ سال خودداری کرده است، اما می‌گوید به نظر او جوانان می‌توانند به‌راحتی از دوستان با سن بالاترشان بخواهند برایشان سیگار بخرند.

دیگران می‌گویند جوانان می‌توانند با گرفتن سیگار از دیگران یا خریدن سیگار از راه اینترنت، این قانون را دور بزنند. بااین‌وجود کارشناسان می‌گویند، این امر لزوما به معنای آن نیست که این قانون موثر نیست.

هدف قانون، سیگاری نشدن نوجوانان است

انتظار نمی‌رود بزرگ‌ترین اثر ممنوعیت فروش سیگار به افراد زیر ۲۱ سال در جوانان ۱۸ تا ۲۰ ساله ایجاد شود، بلکه هدف نوجوانان ۱۵ تا ۱۷ سال است. یک بررسی انستیتوی پزشکی آمریکا در سال ۲۰۱۵ پیش‌بینی کرد که افزایش حداقل سن سیگار کشیدن در سطح ملی به ۲۱ سال باعث کاهش شروع به سیگار کشیدن در میان افراد ۱۵ تا ۱۷ ساله در حد ۲۵ درصد، در مقایسه با ۱۵ درصد کاهش در افراد ۱۸ تا ۲۰ سال، شود.

این تفاوت به‌این‌علت است که تصور می‌رود این قانون بیشتر باعث خروج سیگار از حلقه اجتماعی یک نوجوان ۱۵ ساله شود تا حلقه اجتماعی یک نوجوان ۱۸ ساله.

گلانتز می‌گوید تلاش‌های پیشین برای اعمال شدیدتر ممنوعیت سیگار کشیدن همیشه در کاستن از میزان‌های سیگار کشیدن در جوانان موفق نبوده است. به نظر او علت این است که بزرگ‌ترین عامل برانگیزاننده در سیگار کشیدن نوجوانان علاقه آن‌ها به آن است نه امکان دسترسی به آن. گلانتز می‌گوید نمی‌تواند پاسخ سرراستی به سوال تاثیربخش بودن این اقدام بدهد و می‌افزاید ممکن است سال‌ها طول بکشد تا اثرات این قانون جدید در کالیفرنیا ظاهر شود.

روسلر می‌گوید که کالیفرنیا قبلا دومین ایالت در آمریکا ازلحاظ میزان پایین سیگار کشیدن بوده است. این میزان در میان افراد ۱۸ تا ۲۰ ساله در این ایالت حتی پایین‌تر از میانگین ایالت و در حد ۱۰ درصد برای مردان و ۴ درصد در میان زنان است.

اما به گفته او، هدف این قانون بیشتر افراد غیر سیگاری است تا مانع سیگاری شدنشان شود،‌ نه افرای که هم‌اکنون سیگاری هستند. او می‌گویند به‌طور میانگین افراد در کالیفرنیا در ۱۴ سالگی برای نخستین بار سیگار کشیدن را امتحان می‌کنند و انتظار می‌رود این قانون باعث بالا رفتن این شود.
برچسب ها: سیگار ، سلامت
نام:
ایمیل:
* نظر: