bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۸۴
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۵ - ۱۳ تير ۱۳۹۴
نشست هفتگی انجمن شعر و ادب بوشهر، روز چهارشنبه 10 خرداد 94 با حضور جمعی از شاعران بوشهری در محل بانک کتاب برگزار شد.‌

بامداد جنوب: نشست هفتگی انجمن شعر و ادب بوشهر، روز چهارشنبه 10 خرداد 94 با حضور جمعی از شاعران بوشهری در محل بانک کتاب برگزار شد.‌
رئیس انجمن شعر و ادب بوشهر در آغاز این نشست، ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران، چند غزل از کتاب «خود‌زنی» سروده امید صباغ‌نو را خواند و درباره زبان و مضمون غزل‌های صباغ‌نو مباحثی را مطرح کرد. 
عبدالله رئیسی غزل‌های صباغ‌نو را دارای زبانی نو، امروزی و روان توصیف کرد و افزود: رفتارهای زبانی صباغ‌نو در غزل، طبیعی و صمیمی است اما آنچه زبان غزل وی را تهدید می‌کند، روایت‌مندی بیش از حد زبان وی است، چرا‌که روایت صرف، تخیل ناب را از شعر می‌گیرد و تصاویر را به عکس‌هایی خبری تبدیل می‌کند، در حالی که شاعر موفق کسی است که در واقعیت بیرونی جهان، از طریق تخیل و احساس دستکاری کند.
این مدرس دانشگاه در بخشی از صحبت‌های خود، داستانی‌بودن موضوع را در غزل مدرن یکی از ویژگی‌های اصلی این جریان دانست و گفت: اگر‌چه تم داستانی غزل می‌تواند باعث وحدت موضوع و جلوگیری از پراکندگی روایت شود اما یادمان نرود که اگر روایت داستان‌واره در غزل، تبدیل به اصل شد، شعر تبدیل به داستانی کوتاه و منظوم می‌شود و از شعریت فاصله می‌گیرد.
رئیسی، عینیت مطلق زبان و روایت خشک داستانی را در غزل مدرن دو آسیب و تهدید جدی برای غزل امروز دانست و افزود: در غزل امروز، گاهی اصرار شاعر به روایت داستانی، شاعرانگی متن را در حد یک «نظم نو»، تقلیل می‌دهد، به‌همین خاطر باید غزلسرای امروز بکوشد، غزل خود را با زبانی خلاق و کارکردی تصویری بسراید و همچنان که از عنصر روایت بهره می‌گیرد، به وجه تصویری زبان و دستکاری در جهان بیرون از طریق عنصر تخیل نیر، توجه کند.
رئیسی در ادامه ضمن تشریح وضعیت غزل امروز، با آوردن مثال‌هایی مختلف، استفاده زیاد از زبان روایی را در غزل به مثابه تیغی دو‌لبه دانست که هرچند باعث زیبایی ظاهری غزل و رضایت اولیه مخاطب و تائید خواننده ‌ساده‌پسند می‌شود اما می‌تواند باعث نوعی سانتی‌مانتالیسم در غزل و سطحی‌گرایی در زبان شود.
رئیسی همچنین با اشاره به جریان  «مثل هم‌نویسی» بخشی از غزلسرایان امروز گفت: متاسفانه آنقدر شباهت میان غزل‌های جوان امروزی وجود دارد که به سختی، غزلسرایی را می‌توان معرفی کرد که به فردیت و تشخص رسیده باشد، در حالی که غزل سیمین، منزوی، بهمنی و دیگر غزلسرایان مطرح، به این تشخص رسیده‌اند.
در ادامه، شاعران حاضر در نشست، سروده‌های خود را قرائت کردند.
لازم به یادآوری است، نشست‌های انجمن شعر بوشهر در روزهای چهارشنبه هر هفته ساعت 18 در محل بانک کتاب بوشهر واقع در خیابان بعثت برگزار می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: