bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۷ - ۰۳ آذر ۱۳۹۵
یک مربی قایقرانی در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
قایقرانی یکی از ورز‌ش‌های آبی است که در سطح جهان طرفداران زیادی دارد و مسابقات در این رشته در بخش‌های مختلفی برگزار می‌شود. سابقه قایقرانی در ایران به بیش از ۷ دهه قبل برمی‌گردد.
بامدادجنوب- علی پورتنگستانی:
قایقرانی یکی از ورز‌ش‌های آبی است که در سطح جهان طرفداران زیادی دارد و مسابقات در این رشته در بخش‌های مختلفی برگزار می‌شود. سابقه قایقرانی در ایران به بیش از ۷ دهه قبل برمی‌گردد. هفتاد سال پیش با حضور انگلیسی‌ها در جنوب ایران، اولین باشگاه قایقرانی افتتاح شد. از آن زمان تا به الان این رشته فعالیت خوبی در کشور ایران داشته و طرفداران زیادی نیز دارد. بوشهر نیز زمانی بهترین قایقرانان کشور را در اختیار داشت و همواره در مسابقات مختلف عنوان قهرمانی را به‌دست می‌آورد اما مثل دیگر ورزش‌ها، این رشته هم در بوشهر مورد کم لطفی مسوولان قرار گرفت و روند نزولی در پیش گرفت. تا آنجا که دیگر تیمی در این رشته نداشتیم. حالا حدود یک سال است که مربیان و قایقرانان دور هم جمع شده‌اند و به این ورزش سر و سامان داده‌اند تا باز دیگر به موفقیت‌های گذشته برگردیم و تیم ملی شاهد حضور قایقرانان بوشهری باشد. در ادامه این گزارش به سراغ یکی از این مربیان رفتیم تا اطلاعات بیشتری از وضعیت قایقرانی در بوشهر به ما بدهد.

هادی کللی در گفت‌وگو با بامداد جنوب با بیان این‌که از سال 80 به بعد، قایقرانی در بوشهر به شدت نزول کرد، گفت: بالاخره در آبان سال گذشته، آقای زارعی ریاست هیات قایقرانی را بر عهده گرفت و مجموعه را سر و سامان داد. در این یک سال ما سختی‌های زیادی کشیدیم، چراکه همه چیز خوابیده بود و باید از اول شروع می‌کردیم. ما از سال 94 بالاخره کار خود را شروع کردیم و در این مدت کوتاه، بعد از گذشت هفت سال از آخرین حضور تیم بوشهر در مسابقات کشوری، تیم ما توانست در مسابقات لیگ کشوری بسیج، آغاز خوبی داشته باشد و مقام سوم را به‌دست آورد. بعد از این اتفاق، ما کم کم توان کادر خود بهبود بخشیدیم و حدود یک ماه و نیم پیش هم در مسابقات قهرمانی کشور شرکت کردیم که بالاترین سطح مسابقات در کشور است. خدا را شکر بچه‌ها توانستند در این مسابقات عملکرد خوبی از خود نشان دهند و دو مقام سومی را به‌دست آورند.

وی در پاسخ به این‌ سوال که امکاناتی که در دسترس است کافی است یا خیر، یادآور شد: ما هم مثل بیشتر رشته‌های ورزشی، مظلوم هستیم. کمک‌های فدراسیون که در ابتدای راه به ما کرد، در حد حدا‌قل‌ترین امکانات موجود بود. یعنی ما هم‌اکنون با حداقل‌ترین امکانات در حال کار کردن هستیم. ما پذیرنده داریم ولی امکاناتمان به هیچ وجه، جوابگو تعداد نفراتی که مراجعه می‌کنند، نیست. البته بزرگ‌ترین مشکلی که در این سال‌ها ما را اذیت کرده است، نبود جای مناسب برای تمرین و یک مکان ثابت است. ما در جاهای مختلفی مانند اسکله جفره، اسکله جلالی، اسکله اداره بندر و اسکله شیلات تمرین کردیم و همواره در حال حرکتیم. هم‌اکنون در نزدیکی دهکده گردشگری هستیم و در آنجا تمرینات خود را ادامه می‌دهیم. ما برای مساله خیلی دوندگی کردیم که مسوولان به مورد ما رسیدگی کنند. البته با آقای بهروزیان‌فر هم رایزنی‌های زیادی کرده‌ایم که برای قایقرانی، مکانی را مشخص کنند و بگویند اینجا برای قایقرانی است تا با مشکلات سال گذشته برخورد نکنیم. به نظر من، یکی از اصلی‌ترین مشکلات قایقرانی، نبود جای مناسب و تثبیت شده است که باید با مالکیت ما باشد. هیج تضمینی وجود ندارد که در مکان فعلی ماندگار باشیم. ما از مسوولان تربیت و بدنی و اداره ورزش و جوانان می‌خواهیم که یک مکان مناسب را برای ما مشخص کنند تا بخش عمده‌ای از مشکلات این رشته حل شود. اگر این امر محقق شود، ما می‌توانیم با اعتماد به نفس بیشتری فعالیت کنیم و خیلی زودتر به پیشرفت برسیم. الان اگر شما یک جای ثابت نداشته باشید، امیدی ندارید که بخواهید در آن مکان کار کنید، چراکه بالاخره از آنجا رانده می‌شوید. ما انتظار کمک بیشتری از مسوولان تربیت بدنی داریم. البته این نکته مهم را نیز بگویم که با توجه به این‌که اطلاع‌رسانی گسترده‌ای انجام نداده‌ایم، ولی باز هم استقبال مردم از این رشته در بوشهر خوب است. ولی تبلیغات جدی در امر جذب‌ استعدادها خیلی نیاز است و هر کاری هم در این دوران می‌خواهیم انجام دهیم، نیاز به هزینه و تبلیغات دارد. در کنار این، سازمان و ارگان‌ها هم باید با ما همکاری مناسبی داشته باشند و در سطح شهر اطلاع‌رسانی کنند، البته برخی از نهادها این کار را انجام می‌دهند و به یاد داشته باشید که انجام چنین کاری برای آنها هزینه‌ای در بر ندارد.

مربی قایقرانی در پاسخ به این سوال که اداره ورزش و جوانان از آنها حمایت می‌کند یا خیر، تاکید کرد: ما هر وقت که به این اداره می‌رویم، به ما می‌گویند که حساب این اداره خالی است و بودجه‌ای هم ندارند. من نمی‌گویم که آنها به ما کمک نکرده‌اند بلکه در برخی از مسائل از ما پشتیبانی کرده‌اند ولی ما انتظارات بیشتری از آنها داشتیم، چراکه در دهه 80، ورزش قایقرانی، ورزش اول استان بوشهر بود. اگر نگاهی به آن دوران بیاندازیم، می‌بینیم که ورزش قایقرانی پرمدال‌ترین ورزش بوشهر بوده و از این استان همزمان 13 نفر در تیم ملی فعالیت می‌کردند پس با این دلایل، ما انتظارات بیشتری از آنها داریم. آنها کمکی که قایقرانی را در مسیر پیشرفت قرار دهند، متاسفانه تا به امروز نکرده‌اند. البته اردوی تیم قایقرانی قرار است که یک دی‌ماه برگزار شود که ما میزبانی آن را بر عهده گرفتیم ولی برگزاری این اردو هم نیاز به یک سری امکانات دارد که الان مجموعه ما در تلاش است که میزبانی خوبی از تیم ملی انجام دهیم و باید امکانات بیشتری را تا آن زمان جذب کینم.

وی در ادامه در مورد سقوط قایقرانی در سال‌های گذشته، گفت: مهم‌ترین دلیل حمایت نکردن مسوولان مربوطه است. وقتی شما به سال‌های گذشته نگاه کنید، می‌بینیدکه قایقرانی ورزش اول استان بوده ولی به یکباره نزول کرده و به راحتی می‌توان فهمید که این نتایج حاصل فعالیت مسوولان بوده است.
هادی کللی در پایان گفت‌وگو خاطرنشان کرد: قایقرانی و آب متعلق به ماست و انتظار داریم که مسوولان و مردم با توجه این‌که این رشته آبی است، آن را بالا بکشند تا این رشته به نام‌ ما باشد. مثلا هم‌اکنون از چند استان که اصلا همسایگی با منابع آبی ندارند، قایقرانشان در تیم ملی فعالیت می‌کنند و جای بوشهر‌های در میان آنها واقعا خالی است. این بسیار جای تاسف دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: