bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۷ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
کریم جعفری
دستاوردهای بسیاری دارد. تا همین چند سال پیش تنها دو شهرستان دیر و کنگان در این منطقه حضور داشتند اما با تفکیک شدن شهرستان کنگان، دو شهرستان جدید متولد شدند.


سفر به جنوب استان دستاوردهای بسیاری دارد. تا همین چند سال پیش تنها دو شهرستان دیر و کنگان در این منطقه حضور داشتند اما با تفکیک شدن شهرستان کنگان، دو شهرستان جدید متولد شدند. اول شهرستان جم و ریز و سپس هم شهرستان عسلویه. این چهار شهرستان در گذر خود، این روزها نقش بسیاری در اقتصاد کشور بازی می‌کنند و به‌واسطه وجود صنعت نفت، گاز و پتروشیمی دچار تحولات عمیق و تاریخی شده‌اند که این تحولات هنوز هم ادامه دارند.

ورود ناگهانی صنعت به این منطقه که از اقتصادی کشاورزی، دریایی و بازرگانی محدود برخوردار بود، همه زیرساخت‌های آن را دچار تحول اساسی و راهبردی کرد. این تحول راهبردی به‌گونه‌ای است که امروز از نقش‌های قدیم و شغل‌های گذشته کمتر اثری بر جای مانده است. زندگی سنتی مردم دچار تغییر عمده‌ای شده و انتظار می‌رود که در آینده برخی از شغل‌های مبتنی بر کشاورزی به‌خصوص در شهرستان عسلویه، تقریبا از بین بروند.
در شهر نخل تقی که یکی از شهرهای بزرگ جنوب استان به‌شمار می‌رود، نشستن پای سخنان مردم جالب است. فرصتی دست داد تا در این شهر با برخی از شهروندان قدیمی گفت‌وگو کنیم و آنها از مشکلات خود بگویند. مشکلاتی که با آمدن صنعت بیش از پیش آنها را دچار تنگنا کرده است و انتظار دارند که در این وانفسای توسعه اقتصادی گسترده و تغییرات در بافت اجتماعی، حداقل‌های زندگی خود را داشته باشند. 
تا پیش از آمدن صنعت گاز و پتروشیمی به منطقه، عمده فعالیت شهروندان نخل تقی علاوه بر دریانوردی تجاری، در حوزه صیادی بود. شنیدن سخنان رئیس اتحادیه صنف صیادان این شهر نشان‌دهنده مشکلات عمده‌ای است که امروزه آنها با آن دست و پنجه نرم می‌کند. او با تاکید بر این‌که با آمدن تاسیسات گازی به منطقه صیدگاه‌های ما نیز در حوزه استحفاظی گاز قرار گرفت، از دور شدن صیدگاه‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: حتی در این صیدگاه‌ها نیز ما با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم که شاید نمونه آن رفتن به عمق بیشتر دریا که این مناطق هم حوزه استحفاظی استان هرمزگان و یا آن‌که درگیر شدن با قطری‌ها است.

با مصباح زاهدی، مدیرعامل تعاونی صیادی نخل تقی در یکی از دفترهای دوستان ملاقات کردم تا در مورد وضعیت صیادی در این شهر اطلاعات بیشتری کسب کنم. او بزرگ‌ترین مشکل حال حاضر صیادان این شهر را پر شدن اسلکه صیادی می‌داند که چند سالی است برای لایروبی آن دست به ‌پیگیری زده‌اند. زاهدی تعداد لنج‌های موجود در اسکله صیادی نخل ‌تقی را امروزه 18 فروند برمی‌شمرد که این تعداد چند سال پیش 36 فروند بوده است که صاحبان آن دست به ‌فروش لنج‌ها زده و سراغ شغل‌های دیگر رفته‌اند. 

زاهدی در ادامه می‌گوید که اسکله فعلی در دهه 60 از طرف جهاد سازندگی وقت به‌عنوان یک موج‌شکن ساخته شد و بعدها به همت شیلات توسعه پیدا کرد و با اضافه شدن برخی تاسیسات، به اسکه صیادی شهر تبدیل شد. وی سال ساخته شدن اسکله را هم 1370 می‌داند که از آن زمان تاکنون هیچ لایروبی صورت نگرفته است. وی هزینه فعلی برای لایروبی حوضچه را حدود 10 میلیارد تومان ارزیابی کرد و گفت که تاکنون نامه‌نگاری‌های متعددی در این زمینه صورت گرفته که هنوز هیچ‌کدام نتیجه‌ای نداده است.
مدیرعامل تعاونی صیادی نخل تقی از مسوولان می‌خواهد تا اهتمام به‌خصوصی در اختصاص هزینه لایروبی این حوضچه داشته باشند، چرا‌که به‌گفته وی کار کردن در شرایط سخت فعلی برای صیادانی که عمر خود را در دریا سپری کرده‌اند بسیار مهم است. 

در همین رابطه عضو شورای شهر بندر نخل تقی نیز از پیگیری‌های صورت گرفته از طرف شورا برای لایروبی اسکه صیادی شهر می‌گوید. احمد زاهدی که در جلسه ما با مدیرعامل تعاونی صیادی حضور دارد، می‌گوید نامه‌های متعددی از طریق فرمانداری و همچنین مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارس برای پیگیری این مساله نوشته‌ایم که در یک مورد آن مهدی یوسفی با ارسال رونوشت به اداره بنادر سازمان خواستار پیگیری آن شده‌اند.
زاهدی در ادامه یادآور می‌شود که لایروبی این اسکه کار چندان دشواری نیست. با توجه به آن‌که این حوضچه چند سال پیش ساخته شده است، در شرایط فعلی با شن و ماسه‌های دریایی پر شده که با اختصاص چند بیل مکانیکی به‌راحتی می‌شود رسوبات ته‌‌نشین شده را استخراج و اسکله را برای فعالیت صیادان بار دیگر فعال کرد.
چندی پیش هم بو هندی نجفی، رئیس شورای شهر نخل تقی در گفت‌وگو با بامداد جنوب تاکید کرده بود که این مساله را علاوه بر مسوولان محلی، مسوولان استانی به‌خصوص در حوزه شیلات پیگیری کرده‌اند و انتظار است که آنها عنایت ویژه‌ای به لایروبی اسکه صیادی شهر داشته باشند. وی گفت: شورای شهر حاضر است برای پیگیری این مساله و لایروبی آن از همه امکانات خود بهره بگیرد. 

با توجه به این توضیحات و از آنجایی که مردم شهرهای نخل تقی و عسلویه میزبان شرکت‌های متعدد نفت، گاز و پتروشیمی هستند این امید می‌رود که در آینده‌ای نزدیک شاهد لایروبی اسکه صیادی این شهر باشیم تا سنت‌های دیرین این منطقه فراموش نشود و مردم خوب و مهمان‌نواز آن نیز از تسهیلات ارائه شده از طرف نظام بهره‌مند شوند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: