bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۷۵۳
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۷ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۴
برای نخستین بار در کشور؛
مدیر انجمن‌های نمایشی بوشهر با بیان این‌که این استان به‌دلیل توانایی‌هایی که داشته، به‌عنوان یکی از میزبان‌های جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر انتخاب شده است،
بامدادجنوب/فرشته قهرمانی:

تئاتر یکی از شاخه‌های هنری بسیار موثر در جامعه است که همواره اهالی آن به‌دلایل گوناگون نسبت به عملکرد مدیران آن معترض بوده و از طرف دیگر با وجود برخی شعارها با کم‌توجهی مسوولان مواجه شده تا جایی که این کم‌توجهی منجر به انتخاب مدیران ضعیف و نا‌کارآمد، بودجه اندک‌، ‌توجه نکردن جدی به کمبود امکانات سخت‌افزاری این رشته هنری و هزاران مشکل دیگر شده است.
جامعه‌شناسان نهادهای اجتماعی را به‌عنوان ساختارها و مفاهیم اصلی جامعه به شش گروه اصلی تقسیم می‌کنند که عبارتند از: نهاد‌های خانواده ،آموزش و پرورش، سیاست، اقتصاد، مذهب و هنر.

در جوامع توسعه‌یافته و یا در حال توسعه‌، تئاتر از ارکان اصلی و تحول‌آفرین نهاد اجتماعی ششم (فراغت و هنر) محسوب می‌شود که دارای نهادهایی فرعی مانند سینما، تلویزیون و ...است. این نهاد اجتماعی در راستای رفع نیازهای انسانی و اجتماعی، ضمن تعامل با ساختارها و هنجارهای جمعی‌، با هنر‌آفرینی و خلق آثار نمایشی به تجلی زیبای حقایق و بیان جذاب انگیزه‌ها و احساسات مردم می‌پردازد و کارکرد عمیق و فراگستر خود را هم به‌عنوان آینه حیات جمعی و هم به‌عنوان الگوی زندگی اجتماعی بروز می‌دهد.

شواهد و تجارب هنرهای نمایشی در تاریخ گذشته و کنونی حاکی از آن است که تئاتر به‌عنوان وسیله‌ای موثر و کارآمد برای تقویت تلاش‌های معیشتی و دفاعی و یا تحکیم مبانی حقوقی‌، اجتماعی شدن، قانون‌پذیری و نظم و انضباط اجتماعی نیز در قالب نمایش‌های متنوع، جذاب و آگاهی‌بخش مورد استفاده مسوولان جامعه قرار گرفته شده است اما در حقیقت زمانی تئاتر و هنرهای نمایشی به جایگاه حقیقی خود نزدیک می‌شود که مردم تئاتر را برای خود تئاتر دوست بدارند و آن هنگامی است که تئاتر با فرهنگ‌، ادب‌، تعالی افکار و احساسات انسان‌ها و روحیات و وجدان جمعی جامعه سر و کار داشته باشد و رویکرد آن به‌گونه‌ای باشد که به معنای حقیقی خود، یعنی تجلی حقیقی ویژگی‌های ضروری مردم و روشنگری و تحول‌آفرینی آن نزدیک گردد.

وقتی چنین مردمی با فرهنگ و هنرمند در جامعه فزونی‌یافته و هنردوستی و فرهنگ‌پذیری رواج یابد، تنگناها و آسیب‌های مربوط به نهاد‌های نخستین (دفاعی و معیشتی) و سو‌گیری نهادهای بعدی (حقوقی، سیاسی و انتظامی) به‌سرعت بهبود‌یافته و امکان ایجاد جامعه‌ای فرهنگی و آرمانی افزایش خواهد یافت. در چنین شرایطی تئاتر منزلتی فراخور رسالت خود داشته، از نقش و جایگاهی بالا در میان توده‌های مردم به‌وِیژه نخبگان برخور دار خواهد بود.

جهانشیر یاراحمدی، دبیر اجرایی جشنواره فجر در استان بوشهر با اشاره به برگزاری این جشنواره در بوشهر به بامداد جنوب گفت: این رویداد مهم برای نخستین بار در استان بوشهر میزبانی می شود که در دهه آخر دی ماه سال جاری به میزبانی استان برگزار خواهد و نه تنها برای جامعه تئاتری بلکه برای کل جامعه هنری استان نیز می تواند مفید به فایده باشد .

مدیر انجمن‌های نمایشی بوشهر با بیان این‌که این استان به‌دلیل توانایی‌هایی که داشته، به‌عنوان یکی از میزبان‌های جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر انتخاب شده است، خاطر نشان کرد: تلاش‌های یک سال اخیر این انجمن، ارتقای تئاتر بوشهر در حوزه سیاست‌گذاری تئاتر کشور و انتخاب انجمن هنرهای نمایشی این استان به‌عنوان انجمن نمونه کشوری مرکز هنرهای نمایشی بوشهر به‌عنوان میزبان این جشنواره انتخاب شد.

 وی با بیان این‌که فضای فرهنگی و هنری امروز بوشهر در تمامی زمینه‌های هنری به‌ویژه در تئاتر به رویدادهای فرا استانی نیاز دارد، تصریح کرد: استان بوشهر از رویدادهای درون‌استانی اشباع شده است و نیازمند برگزاری جشنواره‌های در گستره ملی و بین‌المللی است که انتخاب این استان برای میزبانی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌تواند تاثیر بسزایی بر تئاتر استان داشته باشد. 
یار احمدی حرکت در مسیر تئاتر کشور و همسو بودن با جریان‌های هنری کشوری را از دیگر تاثیرهای برگزاری این جشنواره در بوشهر برشمرد و گفت: برای برگزاری این اتفاق هنری یک بودجه کمکی در نظر گرفته شده است که در کنار این بودجه مدیران ارشد و نهادهای فرهنگی-هنری استان نیز باید به برگزاری هرچه بهتر این جشنواره کمک کنند.
محسن حلوایی، مدیر گروه نمایشی «هیرو» برگزاری این جشنواره در بوشهر را رویداد ارزشمندی برشمرد و به بامداد جنوب گفت: برگزاری این جشنواره موجب نوعی تحرک و پویایی و ایجاد یک فضای رقابتی خوب در استان خواهد شد. 
علیرضا غلامی، یکی از کارگردانان استان بوشهر در این خصوص به بامداد جنوب گفت: برگزاری این جشنواره در بوشهر می توانند سبب پیشرفت تئاتر استان شود اما باید زیر ساخت های لازم نیز برای برگزاری آن وجود داشته باشد زیرا پلاتوی استان بوشهر از وضعیت خوبی برخوردار نیست.

حمیده ماحوزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر نیز در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: با توجه به این‌که در سال‌های گذشته سیاست بر این بود که جشنواره های متعددی در زمینه تئاتر فجر برگزار شود، امسال نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این بود که در قالب برنامه‌ای مشخص و منسجم این برنامه را به‌جای تئاتر منطقه‌ای فجر با حضور سایر استان‌ها در بوشهر برگزار کند که برگزاری این جشنواره به استان ما پیشنهاد شد.
وی به تاثیرات برگزاری این جشنواره در بوشهر اشاره کرد و افزود: برگزاری این جشنواره در کسب تجارب برای هنرمندان و در جریان قرار گرفتن آنها از فعالیت‌های هنری سایر هنرمندان کشور سودمند است.

برچسب ها: تئاتر
نام:
ایمیل:
* نظر: