bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۸۳۶
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۹ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
. انیمیشن كه از بازی های كامپیوتری گرفته تا تبلیغات و تیزرهای تلویزیونی و بازی‌های گوشی تلفن همراه تا تروكاژهای سینمایی و ... را در برمی‌گیرد

انیمیشن در لغت به معنای «زنده كردن، حركت بخشیدن» است. این هنر علاوه بر دارا بودن تمامی ویژگی‌های هفت هنر اصلی، ویژگی‌های مهم رسانه را هم دارد. انیمیشن كه از بازی های كامپیوتری گرفته تا تبلیغات و تیزرهای تلویزیونی و بازی‌های گوشی تلفن همراه تا تروكاژهای سینمایی و ... را در برمی‌گیرد، پدیده‌ای است كهن كه نشانی از قدیمی شدن ندارد و هر روز نوتر می‌شود.

انیمیشن به یاری زبان بین‌المللی تصویر، حركت، صدا، فراتر از مرزها و فرهنگ‌های مختلف، بی‌اعتنا به رنگ و نژاد، بر هر قبیله‌ای اثر می‌گذارد. تفكر ناشی از «انیمیسم» به انیماتور این آزادی را می‌دهد كه از مصالح مختلف از میان مشتی شن و یا رنگ و اشیا و كاغذپاره تا تصاویر الكترونیكی و حتی كاراكترهای زنده و ...
 انتخاب كند و به كمك توانایی‌های فنی، آن‌گونه كه می‌خواهد آنها را به حركت درآورد. انیماتور می‌تواند بازیگران خود را دقیقا براساس الگوهایی كه در ذهن دارد، بیافریند و به بازی بگیرد و این امكانی است كه فیلمساز فیلم‌های زنده از آن برخوردار نیست. «انیمیشن هنر حركاتی است كه طراحی شده‌اند و نه طراحی‌هایی كه حركت می‌كنند.» انیمیشن یك هنر‌ رسانه قدرتمند و تاثیرگذار است كه می‌تواند به‌صورت استعاری، مشكلات و مسائل پیرامون بشر و جهان را بیان كند. این هنر از آرزوی دیرین بشر برای جان بخشیدن به واقعیتی خارج از خود ناشی می‌شود و حتی انسان غارنشین در جست‌وجوی راهی برای حركت دادن به طراحی‌های خود بوده است. در انیمیشن می‌توان با ساده‌ترین فكر و ابزار، آثاری را آفرید كه بینندگان را به تفكر وا می‌دارد و با آنها ارتباط عمیق برقرار می‌كند. پنج هزار سال پیش هنرمندان ایرانی در نقش‌هایی كه روی سفالینه‌های شهر سوخته ترسیم می‌كردند توانستند اولین تصویر متحرك جهان را پدید آورند.

این تصاویر كه برگرفته از مناظره شاعرانه بز كوهی و درخت آسوریك که به همین نام در متون كهن ایران موجود است و جنبه آموزشی برای كودكان و نوجوانان داشته است، نقش بزكوهی كه نماد زندگی، زمین و شادی است در پنج حركت جهشی كه حركات كلیدی است، به سمت درخت آسوریك «نخل» كه نماد جاودانگی، بردباری و آسمان است، می‌رود و از میوه خورشید «خرما» و برگ درخت آسوریك تغذیه می‌كند. هنرمند ایرانی در پنج هزار سال پیش از سفال به‌جای بوم نقاشی استفاده كرده و از گردی سفال كه در حركت و چرخش خود حركت بز‌كوهی را تداعی می‌كند، به‌خوبی استفاده كرده است و كهن‌ترین و اولین انیمیشن موجود در جهان را پدید آورده است.

هنر انیمیشن توسط امیل كهل در آغاز قرن بیستم، حتی پیش از تولد سینما در فرانسه ابداع شد و در طول پنجاه سال به تكامل رسید و به سرعت جهانی شد و پس از چند دهه تاخیر به ایران رسید. «در دهه سی، خیابان‌های تهران با نئون آشنا شد و شب‌های تهران با نورهای رنگین، آذین شدند و نقش‌هایی از رنگ‌های تند نئون بر در و دیوار نشست. لاله‌زار مركز تجمع این بازی‌های نور بود و مرتضی ممیز با چند طرح نئون، در صدر پیشكسوتان گرافیك، تبلیغات و نقاشی متحرك می‌درخشد اما انیمیشن امروز ایران روزگار ناخوشی را سپری می‌کند و باید اهمیت این هنر به مسوولان یادآوری شود تا اوضاع انیمیشن ایران کمی سر و سامان بگیرد. در این سال‌ها به‌دلیل مسائل مالی و مدیریتی، عده‌ای از انیماتورها تغییر شغل دادند و به کارهایی مشغول هستند که هیچ ارتباطی با دانش آنها ندارد. عده زیادی هم مهاجرت کردند تا این حرفه را در جای دیگری از دنیا دنبال کنند. 

استان بوشهر نیز دارای هنرمندان بسیاری در زمینه‌های مختلف است که با تلاش‌های بی‌وقفه خود در سالیان اخیر درصدد افتخا‌رآفرینی برای همشهریان خود بوده‌اند. دنیا کرم‌زاده، دانش‌آموخته دیپلم هنر، گرایش انیمیشن است. وی تاکنون موفق به کسب رتبه‌های نخست در دو دوره از جشنواره فرهنگی هنری دانش‌آموزان کشور شده است.
موفقیت هنرمند بوشهری در جشنواره ملی فرهنگی و هنری
انیمیشن «به‌دنبال زندگی» اثر دنیا کرم‌زاده موفق به کسب مقام اول بخش فیلم کوتاه گرایش پویانمایی در جشنواره‌ فرهنگی و هنری دانش‌آموزان کشور شد.

جشنواره فرهنگی و هنری دانش‌آموزان کشور با حضور 600 ‌دانش‌آموز هنرمند در رشته‌های هنرهای تجسمی، فیلم کوتاه، هنرهای آوایی در نیشابور برگزار شد و در آن انیمیشن «به‌دنبال زندگی» اثر دنیا کرم‌زاده هنرمند جوان بوشهری توانست مقام اول پویانمایی را در بخش فیلم کوتاه کسب کند‌.
 دنیا کرم‌زاده، کارگردان این اثر در گفت‌و‌گو با بامداد جنوب گفت: این انیمیشن درباره کودکان جنگ است که از زندگی عادی محروم هستند و من با ساخت این اثر تصمیم گرفتم که گوشه‌ای از مرارت‌های زندگی آنها را به تصویر بکشم.
این هنرمند بوشهری که کار تدوین و صداگذاری این انیمیشن چهار دقیقه‌ای را نیز بر عهده داشته است، تصریح کرد: در این انیمیشن که به شیوه روتوسکوپی ساخته شده، از 2500 نقاشی استفاده شده است، چرا‌که در مراحل ساخت آن با مشکلات زیادی از جمله نبود امکانات تخصصی مانند سیستم خوب و قلم نوری مواجه بودیم و این امر موجب شد که این تعداد نقاشی را با دست بکشم و اسکن کنم.

وی با بیان این‌که محمدعلی کنارکناری تصویر برداری انیمیشن «به‌دنبال زندگی» را بر عهده داشت است، افزود: این پویانمایی در جشنواره ملی خوارزمی نیز پذیرفته شده است و پانزدهم شهریورماه نشست دفاعیه آن برگزار می‌شود.
این هنرمند جوان بوشهری از ساخت انیمیشن «احساس مجازی» به‌‌عنوان جدیدترین کار خود خبر داد و افزود: موضوع این پویانمایی تاثیر فناوری بر زندگی و روابط انسانی است. همچنین انیمیشن «گذار» نیز از دیگر کارهای من است.
کرم‌زاده با بیان این‌که در استان بوشهر مدرسان و استادان خوبی برای آموزش و راهنمایی هنرجویان و علاقه‌مندان به انیمیشن وجود دارد، گفت: اما متاسفانه از نظر سخت‌افزاری مانند سیستم مناسب، قلم نوری و ... محدودیت‌هایی وجود دارد که امیدوارم با حمات مسوولان این نواقص برطرف شود.
وی انیمیشن را از موثرترین و جذاب‌ترین رشته‌های هنری برای مخاطبان عنوان کرد و افزود: ساخت انیمیشن کاری سخت و نیازمند صبر و حوصله زیادی است و برای کسب موفقیت باید ضمن فراگیری آموزش‌های لازم، صبر و پشتکار کافی داشت.
کرم‌زاده در پایان از حمایت و راهنمایی حسین کرم‌زاده، عبدالرحیم صاحب‌الفصول، داریوش غریب‌زاده، شاهین بهرام‌نژاد، محسن اولیایی و عبدالرضا سعیدنیا در مسیر حرفه‌ای هنری خود تشکر کرد.
یادآور می‌شود سال گذشته نیز انیمیشن بومی «گذار» اثر دنیا کرم‌زاده در جشنواره فرهنگی‌هنری دانش‌آموزان کشور، موفق به کسب مقام اول پویانمایی بخش فیلم کوتاه این جشنواره شده است.

برچسب ها: کرم زاده ، انیمیشن
نام:
ایمیل:
* نظر: