bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۵۵
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۶ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۴
کشف نوشیدنی‌های غیر مجاز در بوشهر؛
مدیرکل استاندارد استان با اشاره به این‌که احتمالا این نوشیدنی‌ها و به‌ویژه آب زرشک‌ها حاوی رنگدانه‌ و افزودنی‌های غیر مجاز هستند، تصریح کرد: باز هم تاکید می‌کنیم که مردم در حال حاضر از این نشان تجاری کالایی خریدای نکنند.
«مشت نمونه خروار است». چند روز پیش خبری مبنی بر کشف 200 لیتر نوشیدنی غیر مجاز از سطح بازار بوشهر در رسانه‌ها منتشر شد. شاید این مقدار حجم کشف شده در قیاس با دیگر انواع و اقسام جرائم در سطح استان به چشم نیاید اما یادمان باشد که همین مقدار هم توانست سلامت تعدادی از همشهریان و هم استانی‌هایمان را به خطر بیندازد. خطری که گاه می‌تواند به قیمت جان افراد شود.

به همین منظور با آقای محمد رحیم بهره‌مند، مدیرکل استاندارد استان بوشهر گفت‌وگو کردیم. وی در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: اداره‌کل استاندارد طرح جامعی دارد به نام «طرح طاها» که در این طرح به نظارت، کنترل و بررسی مغازه‌ها در سطح بازار می‌رود و از کالاهای مشمول علامت اجباری استاندارد بازدید می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چگونه به کشف نوشیدنی‌های غیر مجاز در سطح بازار پی بردند، تصریح کرد: در زمان بازرسی از کالاهای مشمول استاندارد، به آبمیوه‌های غیر مجازی برخوردیم که علامت استاندارد داشت اما فاقد آدرس، مشخصات و محل ساخت بود. به همین علت ماموران ما به جعلی بودن این آبمیوه‌ها مشکوک شدند و بنا بر این تحقیقات خود را آغاز کردند.

این مسوول افزود: طی تحقیقات انجام شده مشخص شد که مغازه‌داران تنها از طریق تلفن با یک توزیع کننده ارتباط داشتند و فرد یاد شده هیچ آدرس و مکان خاصی نداشت.

مدیرکل استاندارد استان بوشهر در ادامه یادآور شد: نام این آبمیوه، «لواسانات» است و از مردم خواهشمندیم از خرید این کالا خودداری و حتما درزمان خرید به مهر و علامت و همچنین آدرس و مشخصات کالای مورد نظر دقت کنند.

بهره‌مند با بیان این‌که در حال حاضر پرونده قضائی نامبرده تکمیل و هماهنگی‌های لازم در این خصوص انجام شده است، گفت: تحقیقات برای پیدا کردن سرمنشا اصلی تولید ادامه دارد، چراکه متهم تنها نقش توزیع کننده داشته و تولید کننده کس دیگری است.

وی درباره نوشیدنی‌های غیر مجاز دریافت شده هم تاکید کرد: این نوشیدنی‌ها برای آزمون افزودنی‌ها و رنگدانه‌های غیر مجاز به آزمایشگاه ارسال شده‌اند که آزمون میکروبیولوژی طی دو هفته اعلام خواهد شد و به‌محض اعلام شدن آن را رسانه‌ای خواهیم کرد.

مدیرکل استاندارد استان با اشاره به این‌که احتمالا این نوشیدنی‌ها و به‌ویژه آب زرشک‌ها حاوی رنگدانه‌ و افزودنی‌های غیر مجاز هستند، تصریح کرد: باز هم تاکید می‌کنیم که مردم در حال حاضر از این نشان تجاری کالایی خریدای نکنند.

این مسوول درباره روند استاندارد شدن یک کالا گفت: در وهله نخست، یک واحد تولیدی باید دارای مجوز قانونی باشد. کارخانه یاد شده باید مجوز قانونی را از طرف سازمان‌های مجوز دهنده بگیرند و اگر محصول غذایی هم باشد باید مجوز بهداشتی هم گرفته شود.

بهره‌مند تاکید کرد: محصولی که علامت استاندارد ندارد، به هر حال باید امحا شود و در قانون هیچ تفاوتی بین تولید کننده‌ها و توزیع کننده‌ها وجود ندارد و باید براساس قانون با آنها برخورد شود.

وی با بیان این‌که در این خصوص از طرف کارخانه مورد نظر یک مسوول فنی معرفی می‌شود که آموزش‌های لازم را می‌بیند و برای او گواهینامه مربوط صادر می‌شود، گفت: مسوول کنترل کیفی باید در آزمایشگاهی مخصوص محصولات تولیدی کارخانه را آزمون کند و در صورت دارا بودن شرایط کمی و کیفی –هر دو- علامت استاندارد را دریافت کند و در نهایت برای توزیع در سطح بازار اقدام شود.

مدیرکل استاندارد استان بوشهر همچنین به پلمپ چند آسانسور پرتردد اشاره کرد و یادآور شد: برای ما اولویت اصلی تامین ایمنی مردم است. ما در این زمینه چند مرکز و شرکت نصب آسانسور را که پروانه طراحی و مونتاژ را از سازمان صنعت و معدن نداشتند، پلمپ کردیم.

در گوشه و کنار استان انواع جرائم این چنینی به چشم می‌خورد. حرف بر سر 200 لیتر یا 2000 لیتر یا .... نیست. حرف بر سر این است که در ظاهر آرام شهر افرادی هستند که با چشم بستن بر اخلاق، برای رفاه خود و خانواده‌شان حاضر به آسیب رساندن به همشهری‌های خود می‌شوند و وجدانشان هم به هیچ وجه به درد نمی‌آید.

اگر همه مسوولان استان با جدیت و تلاش مستمر اقدامات و فعالیت‌های کارمندان و کارگزاران خود را پیگیری کنند، بی‌شک فردایی بهتر خواهیم داشت.

نام:
ایمیل:
* نظر: