bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۶ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۴
براساس آمارهای کشوری و محاسباتی که صورت گرفته، با توجه به جمعیت تقریبا یک میلیون نفری استان بوشهر، در سال 50 مرگ مغزی پیش می‌آید که می‌توان از اعضایشان برای نجات جان بقیه انسان‌ها بهره برد.

بامداد24/هدی خرم‌آبادی: بی‌شک روزی مرگم فرا می‌رسد. روزی که دیگر قلبم نمی‌زند و چشمانم نمی‌بیند. آن روز برایم گریه و شیون و زاری نکنید. آن روز فقط و فقط برایم دعا کنید. به خانواده‌ام بگویید در امضای اهدای اعضای بدنم تعلل نکنند.

به دکترها بگویید چشمانم را به چشمان کسی پیوند بزنند که تا کنون چشمش را بر انبوه آدمک‌هایی که در حاشیه زندگی می‌کنند باز نکرده است تا بداند که هیچ کار خدا بی‌حکمت نیست. قلبم را به کسی پیوند بزنید که از این به بعد با آن انسان‌ها را بدون داشتن درد و غم و غصه دوست بدارد. کلیه و کبدم را به کسانی پیوند بزنید که نصیبشان از زندگی جز درد و رنج نبوده است. به مادرم بگویید من بدون قلب و چشم‌هایم باز هم زنده هستم، همیشه در قلب و یادش. 

از دست دادن کسانی که دوستشان می‌داریم برای همه سخت و غیر قابل باور است اما بپذیریم و باور کنیم که با اهدای اعضای آنها و حیات دوباره بخشیدن به انسان‌های بیمار و نیازمندی که بهترین سال‌های عمر و جوانی‌شان را روی تخت بیمارستان یا در بستر بیماری سپری کردند، عزیزانمان همیشه زنده خواهند ماند. 

در همین راستا با مسوول فراهم‌آوری عضو در دانشگاه علوم‌پزشکی بوشهر گفت‌وگو کردیم. سعید کشمیری درباره تعداد مرگ مغزی پیش آمده در استان بوشهر در سال به بامداد جنوب گفت: براساس آمارهای کشوری و محاسباتی که صورت گرفته، با توجه به جمعیت تقریبا یک میلیون نفری استان بوشهر، در سال 50 مرگ مغزی پیش می‌آید که می‌توان از اعضایشان برای نجات جان بقیه انسان‌ها بهره برد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چه تعداد از مرگ مغزی‌ پیش آمده به مرحله اهدای عضو می‌رسند، تصریح کرد: در شش هفت سال اخیر، 10-12 مرگ مغزی داشتیم که به مرحله اهدای عضو رسیدند. 
این مسوول در ادامه افزود: در گذشته به‌منظور شناسایی مرگ مغزی با مشکلاتی روبه‌رو بودیم اما در حال حاضر این مشکلات با آموزش افراد متخصص و با تجربه در این زمینه رو به بهبود گذاشته است تا آنجا که در نیمه اول امسال سه نفر مرگ مغزی داشتیم که به‌صورت داوطلبانه به مرحله اهدای عضو رسیدند. 

کشمیری با اشاره به این‌که بزرگ‌ترین مرکز پیوند کلیه و کبد در شیراز است، یادآور شد: تلاش داریم که شرایط جراحی و پیوند را در بوشهر فراهم کنیم، چراکه در زمان رخ دادن مرگ مغزی، اعضای فرد فوتی به شیراز منتقل می‌شوند که بسیازی از مرگ مغزی‌ها به مرحله اهدای عضو نمی‌رسد. 

وی با بیان این‌که در این زمینه نیاز مبرمی به فرهنگ‌سازی داریم، گفت: فرهنگ‌سازی و شناسایی مرگ مغزی‌ها در اولویت قرار دارد و تاکید ما بر تشویق و ترغیب افراد به گرفتن کارت اهدای عضو است تا در زمان وقوع حادثه با در دسترس بودن کارت اهدای عضو فرد فوتی خانواده فرد یاد شده هم راحت‌تر این موضوع را پذیرفته و به تسریع بخشیدن به روال اهدای عضو کمک کنند.

مسوول فراهم‌آوری عضو در دانشگاه علوم‌پزشکی بوشهر درباره اهدای عضو از زنده به زنده و مرده به زنده تصریح کرد: الویت اول بر گرفتن عضو از مرده به زنده است، چراکه بی‌شک فرد در قید حیات به عضو خود نیاز دارد. علی ملک‌حسینی، پدر پیوند کبد ایران در این خصوص می‌گوید: هر چند در شرایط اورژانسی و نیاز، پیوند زنده به زنده هم انجام می‌شود اما اولویت با پیوند از مرده به زنده است، زیرا در شیوه زنده به زنده مساله خرید و فروش و دیگر مسائل اخلاقی پیش می‌آید که به هیچ وجه مناسب نیست. 

کشمیری در ادامه سخنان خود تاکید کرد: هر چند آرزوی ما این است که هیچ مرگ مغزی پیش نیاید اما به هر حال اتفاق ناخوشایندی است که هر لحظه ممکن است برای خود ما هم پیش بیاید. در همین راستا از مطبوعات و اصحاب رسانه‌ها تقاضا داریم که در خصوص گرفتن کارت اهدای عضو و سهیم شدن افراد در این اقدام خداپسندانه تلاش کنند. 

با وجود این‌که فوت یک عزیز بسیار سخت و دردناک است اما حیات دوباره و جان تازه‌ای بخشیدن به انسان‌های دیگر هم لذت‌بخش و آرامش دهنده است. این‌که بدانیم قلب کسی که دوست می‌داشتیم در پیکر شخص دیگری زنده است و می‌تپد، بی‌شک برای تپیدنش تا ابد دعا می‌کنیم. اندکی با خود بیندیشیم که از اعضای سالمی که می‌توانند در کالبد دیگری به حیات خود ادامه بدهد چه چیزی نصیب خانواده و حتی خود فرد متوفی می‌شود. از خاک خوردن آن اعضا نه تنها چیزی عاید نمی‌شود بلکه با اهدا کردنش به یک شخص نیازمند و بیمار، شادی را هم برای متوفی هم برای گیرنده عضو به ارمغان آورده‌ایم. پس برای گرفتن کارت اهدای عضو از همین لحظه اقدام کنیم و ذره‌ای شک و تردید به خود راه ندهیم.  
نام:
ایمیل:
* نظر: